HomeΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥΚάβαλος Λευκάδος! Μαγεύει τον επισκέπτη…

Κάβαλος Λευκάδος! Μαγεύει τον επισκέπτη…

Γράφει ο Θοδωρής Γεωργάκης

Ένα πέτρινο χωριουδάκι! Μια μεγαλοφάνταστη Ανατολή! Ένας κοσμογυριστής ήλιος! Ένας τρικυμισμένος στόλος αχτίδων που μόλις έσκασε απ’ τ’ Ακαρνανικά όρη! Κάβαλλος! Ο ορεινός Κάβαλλος! Απ’ τα ωραιότερα χωριά της Λευκάδος, ένας τόπος που δένει άρρηκτα η μάνα φύση με την ιστορία! Μια χούφτα γης που στις μικρές ασβεστωμένες της αυλές η ζωή ανασταίνει! Ένα σμάρι τίμιων ξωμάχων, που απ’ τα βάθη των αιώνων ρωμαλέα οδηγούν το αλέτρι στο χώμα, στην γη που τόσο αγάπησαν αφού το αίμα τους μαζί της μοιράζουν…

Ο Κάβαλλος εντυπωσιάζει και μαγεύει τον επισκέπτη! Η δεσπόζουσα θέση του χωριού, με απέραντη θέα και στην ενδοχώρα των Σφακιωτών και προς το απέραντο Ιόνιο, τα πέτρινα παραδοσιακά του σπίτια, το χωλάτο πράσινο της περιοχής, είναι τα στοιχεία που προδιαθέτουν τον επισκέπτη θετικά για τούτο το χωριό των Σφακιωτών, που διατηρεί την φυσιογνωμία του και τους ανθρώπους του αναλλοίωτους απ’ τα βάθη των αιώνων!

Εκείνο, όμως, που δίνει αυτό που ονομάζουμε … προστιθέμενη αξία σε τούτο το χωριό, είναι το Λαογραφικό Μουσείο, που στεγάζεται στο παλιό σχολείο του χωριού, αφιερωμένο στον μέγα και πολυγραφότατο ΠΑΝΤΑΖΗ ΚΟΝΤΟΜΙΧΗ, ο οποίος κατάγεται απ’ τον Κάβαλλο! Ένα καταπληκτικό ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, το οποίο, ο καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγιώτης Καμηλάκης, το χαρακτηρίζει σαν το δεύτερο καλύτερο σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται, όντως για ένα μουσείο με τέτοια και τόση γκάμα λαϊκών εκθεμάτων, που εντυπωσιάζει τον επισκέπτη. Το μουσείο δημιούργησε ο με καταγωγή απ’ τα Λαζαράτα των Σφακιωτών Ανδρέας Λάζαρης (Καρούσος), ο οποίος, αν και ολιγογράμματος, έχει τιμηθεί απ’ την Ακαδημία Αθηνών για την τεράστια συνεισφορά του στα λαογραφικά πράγματα της χώρας.

Το δεύτερο εντυπωσιακό στοιχείο του Καβάλλου είναι το ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΣ. Ένα φαράγγι σταθμός για το νησί της Λευκάδος ολόκληρο, η καταπληκτική διαδρομή του οποίου διανθίζεται απ’ την ύπαρξη εννέα πέτρινων νερόμυλων, πολλοί των οποίων διατηρούνται και σήμερα αναλλοίωτοι στον χρόνο, δείγμα οι νερόμυλοι, πως τούτο το χωριό, τους περασμένους αιώνες, είχε τεράστια παραγωγή δημητριακών… Και κοντά σ’ όλα τούτα η παράδοση!!! Μια παράδοση που τηρείται στον Κάβαλλο από παλιά, σύμφωνα με την οποία κάθε Κυριακή, μετά την εκκλησία, ψήνουν Κοκορέτσι!!! Μια γαστρονομική παραδοσιακή συνήθεια, που οδηγεί στον Κάβαλλο πολλούς επισκέπτες ντόπιους και ξένους…

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

Εξ ίσου εντυπωσιακή είναι και η ιστορία του χωριού και οι αναφορές του σε αρχειακές πηγές. Η διαδρομή του ξεκινά από πολύ μακριά, έρχεται μέσα απ’ την Βυζαντινή εποχή. Πρωτόπλασμα και πρόδρομος οικισμός είναι το Πετεινοχώρι, ένας μικροοικισμός βορειοδυτικά του σημερινού χωριού, του οποίου υπολείμματα υπάρχουν ακόμη και σήμερα, υπό μορφή σπασμένων κεραμιδιών, όπως μας είπε ο βετεράνος αγροφύλακας του χωριού Νώντας Κούρτης, αλλά και όπως καταγράφει στο έργο του «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΛΕΥΚΑΔΟΣ», ΤΟΜΟΣ Α, ο Πάνος Ροντογιάννης. Ο μέγιστος Λευκαδίτης ιστορικός πιθανολογεί πως η ονομασία Κάβαλλος μπορεί να προέρχεται απ’ το ομώνυμο χωριό στην περιοχή του Γυθείου. Δέχεται μια τέτοια άποψη υποστηρίζοντας πως το χωριό Κάββαλος δημιουργήθηκε από κατοίκους εκ Πελοποννήσου, οι οποίοι μεταφέρθηκαν στην Λευκάδα περί το 1502, όταν ο ενετός ναύαρχος Βενέδικτος Πέζαρο ξαναπήρε την Λευκάδα απ’ τους τούρκους.

Η δική μας έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα πως η ονομασία Κάβαλλος δεν έχει σχέση με την Πελοπόννησο, είναι καθαρά λέξη λατινική, (cavallo), για τέσσερεις λόγους.

Πρώτον. Το χωριό είναι κτισμένο, όπως εισαγωγικά τονίσαμε, …καβάλα σ’ έναν λόφο, που δεσπόζει στο οροπέδιο των Σφακιωτών με θέα προς την ενδοχώρα, αλλά και προς την Πρέβεζα και την Πάργα!

Δεύτερον. Υπάρχουν τρία επίθετα λατινικής, καθαρά, προέλευσης, τα οποία προερχόμενα, μάλιστα, απ’ την Καλαβρία της Ιταλίας, χαρακτηρίζουν ακόμη και σήμερα τους κατοίκους του χωριού σαν… «Καλαβρέζους», όνομα που έχει δοθεί και σε ολόκληρη αγροτική περιοχή του χωριού σαν «Καλαβρός», ή «Στου Καλαβρού», προφανώς εδώ είχε τα κτήματά του κάποιος προερχόμενος απ’ την Καλαβρία…. Τα τρία αυτά επίθετα είναι τα: Zαμπέλης απ’ το Λατινικό zabilarum, που σημαίνει αναβλύζω, ρέω, και το οποίο καταγράφει σαν λατινικό και ο Κ. Μαχαιράς, [«H Λευκάς επί Ενετοκρατίας». Σελίδα 241]. Το επίθετο Κάτσενος απ’ το λατινικό cachino, που σημαίνει καγχάζω, καγχαστής και το οποίο συναντάται και στο χωριό Καρουσάδες της Κέρκυρας. Και το επίθετο Κούρτης απ’ το επίσης λατινικό curto, που σημαίνει κοντός. Σε ανάτυπο του περιοδικού «ΔΩΔΩΝΗ», με τίτλο: «Ναυτιλία και εμπόριο στην Λευκάδα 1783-1818» του Γεωργίου Πλουμίδη, αναφέρεται ο ιταλός ναύαρχος Antonio Curto.

Τρίτον. Ο Κάβαλλος, δεν δημιουργήθηκε το 1502. Όπως και τα υπόλοιπα έξι χωριά με την γενικευμένη ονομασία Σφακιώτες, ήτοι τα: Λαζαράτα, Σπανοχώρι, Πινακοχώρι, Ασπρογερακάτα, Πρεμεντικός, Βουνί, είναι προτουρκικοί οικισμοί, πριν δηλαδή του 1479, που πήραν οι Τούρκοι την Λευκάδα, γι’ αυτό και χαρακτηρίζονται απ’ τους τούρκους που τα βρήκαν σαν μαχαλάδες.
Τέταρτον. Το 1502, όταν ο Πέζαρο πήρε απ’ τους τούρκους την Λευκάδα, συνάντησε φιλότουρκη στάση από κάποιους Λευκαδίτες. Δύο εξ αυτών, τον Θεόδωρο Ζαμπέλη και τον Θωμά Βαλαβάνη τους κρέμασε απ’ το κατάρτι του πλοίου του για παραδειγματισμό. [Γεωργίου Πλουμίδη, ανάτυπο απ’ το περιοδικό ΔΩΔΩΝΗ, «Η φύλαξη της Λευκάδος στα 1502»]. Επομένως πως είναι δυνατόν να δημιουργήθηκε το 1502 ο Κάβαλλος, αφού το βασικό του επίθετο Ζαμπέλης το βρίσκουμε να έχει ήδη κάνει σχέσεις με τους τούρκους.

Αυτοί οι κάτοικοι και του Καβάλλου και των έξι άλλων χωριών των μετέπειτα Σφακιωτών, εγκαταστάθηκαν και συνενώθηκαν με τους ελάχιστους κατοίκους των υπαρχόντων διάσπαρτων στον χώρο μικροοικισμών, τον 15ο αιώνα, όταν το νησί κατείχε η Δυναστεία των Τόκκων, (1362-1479), οι ηγέτες της οποίας έκαναν φοβερές προσπάθειες να εμπλουτίσουν το αραιοκατοικημένο νησί της Λευκάδος με κατοίκους, [Σπύρου Ασωνίτη: «Το Νότιο Ιόνιο στον Όψιμο Μεσαίωνα »] Αυτοί οι κάτοικοι ήταν λατινικής και ελληνικής προέλευσης. Και ο Πάνος Ροντογιάννης αναφέρεται σ’ αυτή την προσπάθεια των Τόκκων τονίζοντας χαρακτηριστικά πως, επί της εποχής των, υπήρξε ευρείας έκτασης πληθυσμιακή διαστρωμάτωση στη Λευκάδα, κατά την οποία δημιουργήθηκαν σχεδόν όλα τα σημερινά χωριά του νησιού, όπως ακριβώς είναι και σήμερα.

Στον Κάβαλλο, πέραν των τριών λατινογενών επιθέτων, που προαναφέραμε, αλλά και στα υπόλοιπα χωριά των Σφακιωτών, οι ελληνικής καταγωγής κάτοικοι, που εγκαταστάθηκαν απ’ τους Τόκκους, ήταν κυρίως απ’ τα Σφακιά της Κρήτης, κάτοικοι που επαναστατούσαν ανεπιτυχώς κατά των ενετών κατακτητών της Κρήτης, οι οποίοι ενετοί τους εκπάτριζαν βίαια και αυτοί κατέφευγαν κυρίως στα Επτάνησα, στους Τόκκους. Αυτό το Κρητικό γνώρισμα, διακριτό και χαρακτηριστικό, έδωσε πατριδωνυμικά τη γενικευμένη ονομασία Σφακιώτες και στα εφτά χωριά, αφού Σφακιώτες λέγονταν μέχρι το 1900 και οι σημερινοί Σφακιανοί…. Στον Κάβαλλο, τα κρητικής προέλευσης επίθετα είναι τα: Γεωργάκης, Σκιοφυλάκης, Βασιλάκης, Πετούσης, Λογοθέτης και πιθανόν το Κοντομίχης.

Θα αναφερθούμε διεξοδικά για το καθένα από αυτά τα επίθετα. Για το Κρητικής προέλευσης επίθετο Γεωργάκης δεν θα κάνουμε ιδιαίτερη μνεία γιατί είναι διάσπαρτο σε όλα τα χωριά των Σφακιωτών… Τα Κρητικής, όμως, προέλευσης επίθετα Σκιοφυλάκης και Βασιλάκης, τα οποία δεν υπάρχουν σήμερα, προφανώς από έλλειψη αρρενογονίας κάποια στιγμή στο πέρασμα των χρόνων, αναφέρονται σε συμβόλαιο που έγινε στον Κάβαλλο στις 12 Μαΐου 1681!

Στο ίδιο συμβόλαιο αναφέρονται σαν μάρτυρες και οι Παναγιώτης Κατσάνγκας και ο παπά Δημήτριος Πίκολος, επίσης επίθετα που δεν υπάρχουν σήμερα στον Κάβαλλο, όπως, άλλωστε και δύο άλλα επίθετα το Παπαλάμπρος και το Ριζάς, (Περιοδικό Λευαδοτρόπιο. Εκλογικοί κατάλογοι 1875). Και αυτά τα δύο επίθετα χάθηκαν απ’ τον Κάβαλλο στο πέρασμα των αιώνων…
Το επίθετο Λογοθέτης είναι Κρητικής προέλευσης. Το επίθετο αυτό υπάρχει και στην Ζάκυνθο και στην Κεφαλλονιά. Ο Κεφαλλονίτης ιστορικός Γεράσιμος Πεντόγαλος αναφέρει το επίθετο Λογοθέτης σαν προερχόμενο εκ Κρήτης στην Κεφαλλονιά, άρα από εκεί έφτασε και στην Λευκάδα. Το επίθετο Πετούσης, ποιος θα το πίστευε ότι είναι Κρητικό… Αν σερφάρει κάποιος στο διαδίκτυο θα δει πληθώρα επαγγελματιών στην περιοχή του Ηρακλείου με το όνομα Πετούσης!

Ακόμη θα αναφερθούμε και στην περίπτωση του επιθέτου Κοντομίχης του Καβάλλου, για το οποίο θα αναφέρουμε κάποιες αρχειακές πηγές, οι οποίες μας οδηγούν στον πεποίθηση πως και τούτο το επίθετο πιθανόν να είναι Κρητικής προέλευσης. Πρωτοσυναντάται στον Κάβαλλο σαν Κοντομίχος! Έτσι αναφέρεται, πρώτον σε αίτηση του 1850. Σ’ αυτή την αίτηση ο Νικόλαος Κοντομίχος ζητά απ’ της αγγλικές αρχές του νησιού άδεια για να φτιάξει νερόμυλο στα Καρκαμπέτσα! Ακόμη. Το 1760 στα βιβλία εσόδων-εξόδων του Αγίου Νικολάου Καβάλου υπογράφει ο ιερέας Ανδρέας Κοντομίχος, για να νοικιάσουν κάποιοι Καβαλισσάνοι τα φακοχώραφα του ναού στην θέση Βατιάς! Βλέπουμε , λοιπόν, πως το σημερινό επίθετο Κοντομίχης ήταν αρχικά Κοντομίχος. Το επίθετο Κοντομίχος, όμως, το συναντάμε και στην Ζάκυνθο στο βιβλίο του Ζακύνθιου Ντίνου Κονόμου με τίτλο «Κρητικοί στη Ζάκυνθο», σαν προερχόμενο απ’ την Κρήτη! Απ’ την Ζάκυνθο, προφανώς διαπεραιώθηκε και στην Λευκάδα, την εποχή των Τόκκων, όπως προαναφέραμε όταν και τα τρία νησιά Λευκάδα, Ζάκυνθος και Κεφαλλονιά ανήκαν σ’ αυτή την δυναστεία και λειτουργούσαν σαν συγκοινωνούντα δοχεία…

Τέλος, να αναφέρουμε πως, τα βασικά σημερινά επίθετα των Τσουκαλάδων Ροντογιάννης και Σταματέλος, πρωτοεγκατάστάθηκαν στον Κάβαλλο και από εκεί μετοίκισαν περί το 1700 στους Τσουκαλάδες. [Πάνου Ροντογιάννη.« ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΛΕΥΚΑΔΟΣ» Τόμος Α. Σελίδα 411)… Ο ναός του Αγίου Νικολάου στον Κάβαλλο ήταν συναδελφικός ναός Ζαμπελαίων και Σταματελαίων…

Η πρώτη, κύρια φωτογραφία του άρθρου είναι του Γιώργου Σταματέλου

Προηγουμενο αρθρο
Παρατηρώ και ζωγραφίζω ελληνικά τοπία με τον Διονύση Καμπόλη
Επομενο αρθρο
Απόφαση Δ.Σ. Νέας Χορωδίας για τον θάνατο της Βασιλικής Αραβανή

4 Σχόλια

  1. Γιώργος Β.
    8 Απριλίου 2017 at 15:29 — Απάντηση

    Κύριε Γεωργάκη συγχαρητήρια για το άρθρο σας!

    Απλά κάποιες παρατηρήσεις για την ετυμολογία των επιθέτων:

    1)το επίθετο Κάτσενος κατά πάσα πιθανότητα προέρχεται από παρατσούκλι: κάτσενο ονομάζεται το πρόβατο με κόκκινο πρόσωπο (προφανώς είχε δοθεί σαν παρατσούλι σε κάποιον με κόκκινο πρόσωπο, πχ ο Κώστας ο κάτσενος και με την παρέλευση των ετών καταγράφηκε ως επώνυμο). Εκτός Λευκάδας, συναντάται ως επίθετο κυρίως στο Μαργαρίτι Θεσπρωτίας και τους Ασπράγγελους Ιωαννίνων (με μεγάλη πυκνότητα). Στα Επτάνησα-πλην Λευκάδας, απαντάται μόνο στους Καρουσάδες Κέρκυρας και αυτό σε πολύ μικρή πυκνότητα.
    2) Το επίθετο Κούρτης προέρχεται είτε από το τούρκικο kurt που σημαίνει λύκος (το πιθανότερο, σύμφωνα με τον Τριανταφυλλίδη), είτε από το σλάβικο kurt που σημαίνει σκουλήκι. Εκτός Λευκάδας, συναντάται ως επίθετο κυρίως στον Άγιο Βλάσσιο Αιτωλοακαρνανίας, τον Αχλαδόκαμπο Αργολίδας, την Καρίτσα Πιερίας και τα Κριεζά Ευβοίας. Στα Επτάνησα-πλην Λευκάδας, δεν απαντάται καθόλου.
    3) Το επίθετο Λογοθέτης είναι καθαρά Βυζαντινό (αξίωμα υψηλόβαθμου πολιτικού υπαλλήλου στο βυζαντινό κράτος) και απαντάται κυρίως στην Κίωλο Κυκλάδων, την Περαχώρα Κορινθίας και την Τήλο Δωδεκανήσων. Δεν απαντάται στα Επτάνησα (ούτε την Κρήτη).
    4) Το επίθετο Κοντομίχος είναι στερεοελλαδίτικο. Στη Ρούμελη συνηθίζεται να κολλάνε το παρατσούκλι μπροστά από το αρχικό όνομα (το είχε καταγράψει και ο Καρκαβίτσας στον Ζητιάνο: ο Κώστας Τζιρίτης έγινε Τζιριτόκωστας). Στην περίπτωσή μας, ο Μίχος ο κοντός έγινε Κοντομίχος. Οι Λευκαδίτες εφαρμόσαν αυτή τη συνήθεια σε ορισμένα επίθετα: Κοντογιώργης, Κοντογιάννης, Μακρυγιώργος κτλ και σε αρκετά παρατσούκλια (Παλιοπάνος, Μπακοφιλίππος κτλ). Συναντάται ως επίθετο κυρίως στην Ερατεινή και το Λιδωρίκι Φωκίδας. Δεν απαντάται στα Επτάνησα (ούτε την Κρήτη)

  2. Θ. ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ
    9 Απριλίου 2017 at 18:54 — Απάντηση

    Φίλε Γιώργο. Κατ’ αρχάς σε ευχαριστω για τα καλά σου λόγια Τώρα στο προκείμενο… Τιμώ ΄λοες τις απόψεις γιατί ακράδαντα πιστεύω πως προάγουν τον διάλογο. Απλά θα επισημάνω. Γνωρίζω άριστα πως τα πρόβατα που έχουν αφέ πρόσωπο τα λένε Κάτσενα. Όπως γνωρίζω άριστα και το άλλο πως όποιο κριάρι έχι μικρά κέρατα τον λένρ …κούρτη ή κούρτο!!! Επίσης είχα και μια άλλη εκδοχή για το επίθετο Κούρτης, όπως μου την μετέφερε Καβαλισάνος απόστρατος συνταγνματάρχης. Μου είπε πως το επίθετο είναι καθαρά Κρητικό και ήταν Κουρήτης απ’ τους γνωστούς …φύλακες του Δία τους Κουρήτες και κατ αποκοπή τη ητα έγινε Κούρτης. Την γράφω αυτή την εκδοχή γιατί στο αρχικό κείμενο μου είχε διαφύγει. Επανέρχομαι στο Κάτσενος και Κούρτης. Θα ΄΄ηταν ευτράπελο νομίζω να υποβιβάσουμε την [προέλευση αυτών των δύο ονομάτων στα ζώα… Εγώ έκανα μια επιστημονική τεκμηριωμένη προσέγγιση με στοιχεία. Antonio Curto, Nτίνος Κονόμος κτλ. Τωρα σε ότι αφορά τα επίθετα Λογοθέτης και Κοντομίχος. Είδες πως δεβ επικαλούμαι παράδοση ή δοξασίες, έχω δίπλα τις πηγές μου από ιστορικούς και μάλιστα εκτός Λευκάδος. Αλλά και γενικώτερα στα γραπτά μου έχω μια…αρρώστεια! Θέλω ακριβώς δίπλα σε κάθε αποκάλυψη να παρουσιάζω και την πηγή μου. Επίσης στο αρχικό κείμενο ξέχασα να συμπεριλάβω το επίθετο ΖΑΒΙΤΣΑΝΟΣ του Καβάλου. Χωρίς καμία αντίρρηση προέρχεται απ’ την Ζάβιτσα το σημερινό Αρχοντοχώρι του Ξηρομέρου. Μάλιστα οι Ζαβιτσαναίοι του Καβάλου ‘εχουν την μακαραίωνη παράδοση πως το αρχικό τους επίθετο ήτανΠαπαναστασίαυ, για να τα αλλάξουν τον 15ο αιώνα που εγκαταστάθηκαν εδώ δηλωτικό του τόπου καταγωγής τους, Γιατί θα δεις αίφνη στην Λευκάδας Σκλαβενίτης, Ξηρομερίτης, Βονιτσάνος, Χρυσοβιτσάνος, Αϊβασιλώτης Και πάλι σε ευχαριστώ που άνοιξες διάλογο επι διαφορετικών απόψεων για το ίδιο ζήτημα…

    • Γιώργος Β.
      9 Απριλίου 2017 at 20:24 — Απάντηση

      Κύριε Γεωργάκη

      η ετυμολογία των επιθέτων δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη, καθώς υπάρχουν αρκετές ερμηνείες όπως κι εσείς αναφέρετε, χωρίς να είναι εύκολο να αποδειχθεί ποιά είναι η σωστή. Τα πιο..εύκολα είναι τα επίθετα καταγωγής, όπως το Ζαβιτσάνος που αναφέρατε. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα μια επιστημονική-λαογραφική μελέτη των επιθέτων της Λευκάδας. Πολύ πρόχειρα, όσον αφορά στα επίθετα καταγωγής έχω σημειώσει τα εξής: (λοίπουν αρκετά ακόμα φυσικά!)
      Πλαγιώτης (από Πλαγιά Αιτ/νιας)
      Ζαβιτσάνος (από Ζάβιτσα Αιτ/νιας)
      Σκλαβενίτης (από Σκλάβαινα Αιτ/νιας)
      Βονιτσάνος (από Βόνιτσα Αιτ/νιας)
      Χρυσοβιτσάνος (από Χρυσοβίτσα Αιτ/νιας ή Ιωαννίνων)
      Ξηρομερίτης (από Ξηρόμερο Αιτ/νιας)
      Αιβασιλιώτης (από Άγιο Βασίλειο-νυν Θύριο Αιτ/νιας)
      Γουριώτης (από Γουριά Αιτ/νιας)
      Παλιαμπελιώτης (από Παλιάμπελα Αιτ/νιας)
      Καλυβιώτης (από Καλύβια Αιτ/νιας)
      Πρεμεντινός (από Πρεμετή Β. Ηπείρου)
      Κερασοβίτης (από Κεράσοβο Ιωαννίνων)
      Αυλωνίτης (από Αυλώνα Β. Ηπείρου)
      Ξηρομερίτης (από Ξηρόμερο Αιτ/νιας)
      Πρεβεζάνος (από Πρέβεζα Ηπείρου)
      Κατωχιανός (από Κατοχή Αιτ/νιας)
      Γουριώτης (από Γουριά Αιτ/νιας)
      Κουκουλιώτης (από Κουκουλιούς Άρτας ή Κουκούλια Ιωαννίνων)
      Βεροιώτης (από Βέροια Μακεδονίας)
      Κορφιάτης (από Κέρκυρα)
      Ζακυνθινός (από Ζάκυνθο)
      Παξινός (από Παξούς)
      Θιακός (από Ιθάκη)
      Σκυριανός (από Σκύρο)

      Σας ευχαριστώ πολύ για το διάλογο, ο οποίος ελπίζω να αποτελέσει αφορμή για μια πιο ευρύτερη μελέτη των λευκαδίτικων επιθέτων (κάποιος φοιτητής φιλολογίας-ιστορίας στα πλαίσια εκπόνησης διπλωματικής εργασίας θα ήταν καταλληλότερος νομίζω).

      • Γιώργος Β.
        10 Απριλίου 2017 at 19:01 — Απάντηση

        Επίσης:
        Ζαβερδινός (από Ζαβέρδα Αιτ/νιας)
        Προδρομίτης (από Πρόδρομο Αιτ/νιας)
        Κανδηλιώτης (από Κανδήλα Αιτ/νιας)

        Παράλειψη!

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *