HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΜουσείο Άγγελου Σικελιανού: Ο κόσμος το ΄χει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι

Μουσείο Άγγελου Σικελιανού: Ο κόσμος το ΄χει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι

Τα εγκαίνια του μουσείου «Άγγελος Σικελιανός» έχουν προγραμματιστεί για τις 6 Οκτωβρίου. Μέχρι σήμερα δεν έχει ανοίξει τις πόρτες του στα Μέσα ενημέρωσης του νησιού, πλην μιας κατ΄ εξαίρεση παρουσίασης εδω και καιρό, όταν ακόμα δεν είχε ολοκληρωθεί.

Εκπλαγήκαμε σήμερα όταν ανακαλύψαμε πως ένα site από τον Νομό Ηλείας, έχει πλήρες ρεπορτάζ και φωτογραφίες από το Μουσείο και μάλιστα με τόσο έντονο υδατογράφημα που σχεδόν έχουν αχρηστευτεί.

Αναφέρει βέβαια όπως θα διαβάσετε πως: «η Ματούλα Σκαλτσά η υπεύθυνη της μουσειολογικής μελέτης – η οποία έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφικό υλικό από τις εργασίες της ομάδας της κατά τη διάρκεια του στησίματος των εκθεμάτων.»

Γεννάται το ερώτημα σε ποια δημοσιότητα αναφέρεται, μια κι εμείς εδω στη Λευκάδα δεν πήραμε είδηση. Και ακόμα, αφού το φωτογραφικό υλικό είναι ιδιωτικό γιατί το εν λογω site το καρπώθηκε προσθέτοντας το δικό του υδατογράφημα;

Διαβάστε την παρουσίαση του Μουσείου Άγγελου Σικελιανού όπως περιγράφεται από την… «μακρινή» μας Ηλεία!

—————–

Το μουσείο Άγγελου Σικελιανού στην Λευκάδα-Η επιστροφή του ποιητή- μύστη στην πατρική του οικία (ΦΩΤΟ)

Γράφει η Πουλχερία Γεωργιοπούλου

Ολοκληρώθηκε το μουσείο Άγγελου Σικελιανού που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο του νησιού της Λευκάδας. Πάνω από 100 εκθέματα συγκεντρώθηκαν από μουσεία και συλλογές για το σπίτι του ποιητή, η πίσω όψη του οποίου φέρει τις υπογραφές του.

Υπεύθυνη της μουσειολογικής μελέτης είναι η κ. Ματούλα Σκαλτσά Καθηγήτρια στο ΑΠΘ και μαζί της εργάστηκε πολυμελής ομάδα μελετητών καθώς και ένα κινηματογραφικό συνεργείο.

Ολοκληρώθηκε μετά από 8 χρόνια το μουσείο Άγγελου Σικελιανού και θα ανοίξει τις πόρτες του στο κοινό το πρώτο δεκαήμερο του Οκτώβρη. Το σπίτι του ποιητή στη Λευκάδα ήταν σε κατάσταση ερείπωσης και το 2009 αγοράστηκε από την Εθνική Τράπεζα .

Ξεπεράστηκαν οι οικονομικές αγκυλώσεις του έργου και προχώρησε η αναστήλωση και η μουσειολογική μελέτη.

Ένα μεγάλο πορτραίτο του ποιητή υποδέχεται τους επισκέπτες στην είσοδο της παραδοσιακής λευκαδίτικης οικίας, όπου στον πρώτο όροφο παρατίθενται το έργο του σε πέντε άξονες: ο λυρικός ποιητής, ο μύστης προφήτης και οραματιστής, ο παγκόσμιος ταγός, ο εθνικός ποιητής και ο ποιητής πράττων.

«Τα μάτια του που έλεγχαν κάθε μας κίνηση» γράφει η κ. Ματούλα Σκαλτσά η υπεύθυνη της μουσειολογικής μελέτης – η οποία έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφικό υλικό από τις εργασίες της ομάδας της κατά τη διάρκεια του στησίματος των εκθεμάτων.

Είναι η χαρακτηριστική εικόνα του ποιητή όπου τα μάτια του μοιάζουν να διαπερνούν το θυμικό αποδίδοντας τη φύση του αληθινού ποιητή αλλά και του μυημένου ανθρώπου που έχει συνειδητοποιήσει την εξέλιξή του, έχει αποκτήσει την ικανότητα και τη δύναμη να ξεπεράσει τον εαυτό του και έχει ανοίξει όλους τους ορίζοντες της σκέψης και της ζωής.

Η επιστημονική ομάδα χρησιμοποιώντας σύγχρονες μουσειολογικές μεθόδους, απέδωσε με τον καλύτερο τρόπο τη ζωή, το έργο καθώς και την προσπάθεια του ποιητή για την κατάκτηση του μύθου της ψυχής, που ήταν για το Σικελιανό συνεχής και ασταμάτητη.

Με τις υπογραφές του ποιητή να υπερίπτανται στον εξωτερικό τοίχο του σπιτιού του, ο επισκέπτης βλέπει κατόπιν, στο εσωτερικό, τις εκδόσεις του έργου του και τα «Δελφικά» από την αρχή τους, που προσδιορίζεται από τη γνωριμία του με την Εύα Πάλμερ, μέχρι την υλοποίηση και την οικονομική καταστροφή που επέφεραν στον ίδιο και την οικογένειά του.

Η ομάδα χρησιμοποίησε γραφιστικές απεικονίσεις, βίντεο, προσωπικά του αντικείμενα όπως το μελανοδοχείο και τον κονδυλοφόρο του, εισιτήρια, προγράμματα και σκηνικά στοιχεία των «Δελφικών» αλλά και μια τούφα από «τα φλογάτα μαλλιά» της Εύας Πάλμερ που φυλασσόταν στη συλλογή του Κέντρου Μικρασιατικών Μελετών .

Μέσα από τα εκθέματα, όπως τα υφαντά τους, περιγράφεται αδρά η σχέση του Σικελιανού με τις δυο συζύγους του την Εύα Πάλμερ και την Άννα Καμπανάρη, καθώς τις ένωσε ένας αργαλειός και ένας άντρας, γράφει η κ. Ματούλα Σκαλτσά.

Στις προθήκες του μουσείου θαυμάζει ο επισκέπτης, τα δυτικά ρούχα που «απέταξε» η Εύα πηγαίνοντας από το Παρίσι στην Αθήνα για να συναντήσει τον Αγγελο, αλλά και τα ρούχα που η ίδια ύφανε και τα δεράτινα σανδάλια που φορούσε .

Γράφει η κ. Σκαλτσά, για το χιτώνα και το ιμάτιο που είναι υφασμένα από την Εύα Πάλμερ-Σικελιανού για τις Ικέτιδες των Δελφικών Εορτών του 1930: » ένα μετάξι που μετά από 87 χρόνια λάμπει ακόμα ζωντανό, πράσινο και χυτό, δάνειο από το γεναιόδωρο Μουσείο Μπενάκη».

Κάτω από τα πορτραίτα του ποιητή, καθώς αυτά αλλάζουν, παρατίθενται οι τομές του συγγραφικού έργου του Σικελιανού σε συνδυασμό με τα ιστορικά γεγονότα που τρέχουν και τον τρόπο που αυτά επηρεάζουν το έργο του.

Ο επισκέπτης του μουσείου μπορεί ακόμα να δει έξι θώρακες και δυο σπαθιά από τις Δελφικές Εορτές του 1930, μια μάσκα από παπιέ μασέ της Σαρντώ καθώς κι ένα χάλκινο κράνος, τις αποδείξεις και τους λογαριασμούς των χρεών που οδηγούν στον πλειστηριασμό του σπιτιού της Συκιάς Κορινθίας.

Ακόμα μπορεί να διαβάσει ο επισκέπτης τι έχουν δηλώσει οι άλλοι για τον ποιητή, όπως οι: Ελύτης, Παλαμάς, Σεφέρης, Καζαντζάκης, Ρίτσος, Μίλλερ.

Φωτογραφία από το σπιτάκι της Σαλαμίνας και το νυφικό της Άννας με φόντο τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας όπου παντρεύτηκαν, καθώς και τη νεκρική μάσκα του ποιητή από τον Απάρτη, όπως και το γράμμα-χειρόγραφο από τον Καζαντζάκη στην Άννα στο άκουσμα του θανάτου του Σικελιανού.

Ο Σικελιανός μέσω του εξαιρετικού έργου που έφερε εις πέρας η επιστημονική ομάδα στη Λευκάδα, ξαναγυρίζει όχι μόνο στην πατρική γη αλλά δωρίζεται σαν σώμα και πνεύμα σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Ο Άγγελος Σικελιανός ήταν ένας αληθινός ποιητής και έζησε ως ένας μυημένος άνθρωπος έχοντας θέσει στόχο ζωής την προβολή της πνευματικής, αισθητικής και ψυχικής διαφάνειας του Ελληνισμού.Το μέσο που χρησιμοποίησε ήταν η μυθολογία και οι μύθοι ως σαφή και θετικά στοιχεία, πραγματικά και απαραίτητα για την κατανόηση των αληθινών δυνάμεων του ανθρώπου.

Προσέγγισε το μύθο με ματιά διεισδυτική, ερευνητική και δημιουργική κληροδοτώντας ένα πολυποίκιλο έργο που απλώνεται σε διαφορετικά πεδία και χάρισε ένα πλούτο εικόνων και ιδεών.

«Ο μύθος»,΄έλεγε, «δεν είναι σκαλί ομορφιάς για ν΄αναπαυθείς. Είναι έννοια δυναμική και ζώσα, αγώνας χωρίς τέρμα».

Απόψεις που αποσυμβολίζουν ιδανικά πανάρχαιες παραδόσεις, σαν την Δελφική εντολή για την ανασύσταση των Ολυμπιακών Αγώνων συνδέοντας τους ιερούς τόπους των Ελλήνων, όπως είναι οι Δελφοί και η Ολυμπία:

«Όπου, καθώς ο Απόλλωνας στο αέτωμα της Ολυμπίας, μεταξύ των Λαπιθών και των Κενταύρων να μπορεί ν΄απλώνει με γαλήνιο και παγκόσμιο κύρος το ιερό του χέρι πάνω από όλους ανεξαίρετα τους ανταγωνισμούς.

Το θεϊκό του ανάστημα δεσπόζει πάλι απάνου από ιστορικές και κοινωνικές αντινομίες, απάνου από λαούς και έθνη, φανερό μαζί και αόρατο, ανάμεσα των Λαπιθών και των Κενταύρων στο μεγάλο αέτωμα της Ολυμπίας» Άγγελος Σικελιανός.

Πηγή:ilia24.gr

Προηγουμενο αρθρο
1ο άμεσες προσλήψεις στη Λευκάδα
Επομενο αρθρο
Εγκρίθηκε το master plan για το αεροδρόμιο Ακτίου

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *