HomeΕΛΙΞΗΡΙΑ ΜΝΗΜΗΣΤα Χάβρικα!

Τα Χάβρικα!

Συνοικία της πόλης της Λευκάδας, η οποία αποτελούσε το τελευταίο της σύνορο προς τα χωριά του νησιού. Πήρε το όνομά της από τα σιδηρουργεία (χάβρικα – φάβρικα – ιταλ. fabro) που βρίσκονταν συγκεντρωμένα σε ισόγεια μαγαζιά απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Μηνά στο τέλος της αγοράς (παζαριού).

8

Στην περιοχή αυτή υπήρχαν και τα «χάνια», τα οποία εξυπηρετούσαν τους χωρικούς και τα ζώα τους όταν κατέβαιναν στην πόλη. Εκεί επίσης πεταλώνονταν τα ζώα και κατασκευάζονταν από τους «χα(νι)τζήδες» τα σαμάρια.

12

Οι «χάβροι» (σιδηρουργοί και «λατινιέρηδες») με τους βοηθούς τους («βαριολόγοι» ή «βαρετζήδες ή «καλφάδες» ή «λαορέντιδες») κατασκεύαζαν με τη βοήθεια του καμινιού, του φυσερού‚ της βαριοπούλας και του αμονιού κάθε λογής αντικείμενα που χρειάζονταν οι κάτοικοι της πόλης και των χωριών. Γεωργικά εργαλεία για τους καλλιεργητές (τσαπιά, φαλτσέτες, δρεπάνια κ.ά.), πέταλα και κουδούνια για τα ζώα, μαχαίρια κάθε χρήσης (για τους χασάπηδες, για το σπίτι κ.ο.κ.), σιδερένια στεφάνια για τις ρόδες των κάρων. Επίσης σιδερένια εργαλεία για τους κτίστες και τους μαστόρους, εργαλεία κι όργανα της ναυτικής και της αλιείας (άγκυρες, καμάκια κ.ά.), καθώς και σκεύη κι εργαλεία καθημερινής χρήσης, όπως ψαλίδια, σκάρες, «γράβαλα» φούρνου, καζάνια, «μαστέλους» και τόσα άλλα.

βαγενας1

Έκαναν, όμως. και περίτεχνες δουλειές όπως περίπλοκες κλειδαριές, κάγκελα μπαλκονιών και ρόπτρα («μπαταδούρους»). Το σκληρό επάγγελμά τους και η καθημερινότητά τους μέσα στην αιθάλη του καμινιού και τη βρομιά έδινε λαβή στους υπόλοιπους κατοίκους της πόλης για πειράγματα που κορυφώνονταν με την περιφορά των επιταφίων.

βαγενας2

Από τα χάβρικα άρχιζε και η βασανιστική κάθοδος των χωρικών -λόγω των πολλών χοντροκομμένων φαρσών, των πειραγμάτων και του «φαρομανητού» που γίνονταν εις βάρος τους— προς την πλατεία ή την παραλία με πρωτοστάτες τους «χάβρους» τους «χα(νι)τζήδες» και τους βοηθούς τους.

line1

Βασίλης Φίλιππας από το βιβλίο: «Ανδρομάχη Φίλιππα – Χαριτονίδου, Ηθογραφίες της Λευκάδας», Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών, 2010.

Προηγουμενο αρθρο
Νίκη Λευκάδας: Εγγραφές νέων μελών
Επομενο αρθρο
Ο πολεμιστής που ήταν κουρέας και έγινε γλυκατζής

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *