HomeΕΛΙΞΗΡΙΑ ΜΝΗΜΗΣΦρεντ Μπουασονά, ο φιλέλληνας φωτογράφος των αρχών του 20ου αιώνα

Φρεντ Μπουασονά, ο φιλέλληνας φωτογράφος των αρχών του 20ου αιώνα

1005

Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»

Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι του Φρεντ – μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων…

Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.

Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς.

Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου.

Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας – στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.

Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.

Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.
Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την εθνογραφική μαρτυρία.

Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες….

Λίγοι αγάπησαν την Ελλάδα όσο ο Φρεντ Μπουασονά. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες…». Και ο Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης, ο οποίος συνταξίδεψε με τον Μπουασονά στην Ελλάδα, είπε σε μια διάλεξη το 1931: «Στην Ελλάδα, όπου άλλοι δεν πήγαιναν παρά γυρεύοντας ερείπια, εμείς ανακαλύπταμε μια φύση και έναν λαό. Και από τότε το σχέδιό μας ήταν όχι μόνο να ασχοληθούμε με τη λαμπρότητα των αρχαίων μνημείων αλλά να ξαναζωντανέψουμε τα τοπία.»

Δείτε 59 φωτογραφίες απ’ όλη την Ελλάδα, που μπορέσαμε να συλλέξουν και να σας παρουσιάσουμε

1
Αθήνα, Πλάκα, 1920
2
Παρθενώνας, 1908
3
Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903
4
Άποψη της Ακρόπολης από το Θησειο,1920
5
Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920
6
Αθήνα, οδός Ερμού 1920
7
Κηφισιά, 1920
8
Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903
9
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903
10
Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας 1903
11
Κρήτη, Ομαλός, 1911
12
Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού, 1911
13
Κρήτη, οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι 1911
14
Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, 1911
15
Το μάζεμα της ελιάς στη Πρέβελη Κρήτης, 1911
16
Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919
17
Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908
18
Μετέωρα, ανάβαση του FRED BOISSONNAS με το καλάθι, 1908
19
Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου 1903
20
Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903
21
Οικογένεια στο Ζεμενό Κορινθίας, 1903
22
Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα 1913
23
Ακράτα, αυλές 1903
24
Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903
25
Άθως, η μονή μεγίστης Λαύρας, 1929
26
Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1929
27
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930
28
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930
29
Κερκυραίες στην έξοχη, 1903
30
αστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903
31
ιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903
32
Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1914
33
Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 1914
34
Κοκκινόπουλο, Ελασσόνα, 1913
35
Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903
36
Αμοργός, γυναίκες, 1911
37
Μύλος στην Μαρώνεια, 1911
38
Ίος, στον τάφο του Ομήρου 1918
39
Έδεσσα, 1908
40
Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911
41
Μακεδονία, λίχνισμα, 1911
42
Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913
43
Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913
44
Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913
45
Καβαλάρι Ζαγορίου, παλικάρι, 1913
46
Μέτσοβο,1913
47
Μέτσοβο, στη βρύση, 1913
48
Μπάγια ( Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913
49
όνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913
50
Μεσογέφυρα Κόνιτσας, χωρικοί 1913
51
Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913
52
Το γεφύρι της Άρτας, 1913
53
Πάργα, 1913
54
Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913
55
Παραμυθιά, 1913
56
Παραμυθιά, οικία Ρίγκα, 1913
57
Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913
58
Φιλιάτες, εξοχή, 1913
59
Φιλιάτες, εξοχή, 1913
Πηγή φωτογραφιών: www.lifo.gr

«Γυναίκα της επτανησιακής υπαίθρου με την ξύλινη κούνια (σαρμανίτσα) μέσα στην οποία φάσκιωναν τα μωρά!»
Μεγανήσι

2000

Σχετικά με την Λευκάδα Άρθρα:
Φωτογραφίες από τη Λευκάδα του 1912 του Φρεντ Μπουασονά
Ο Φρεντ Μπουασονά στη Λευκάδα το 1912 αναζητώντας τα μέρη που πέρασε ο Οδυσσέας
Μεγανησιώτισσες το 1912 όπως τις φωτογράφισε ο Φρεντ Μπουασονά

Προηγουμενο αρθρο
Πραγματοποίηση της IEEE Day 2014
Επομενο αρθρο
«Οι Γέφυρες του Κόσμου» - Εκθεση Παιδικής Ζωγραφικής

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *