HomeΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΠέθανε ο Φιντέλ Κάστρο

Πέθανε ο Φιντέλ Κάστρο

Εννέα μέρες εθνικού πένθους για τον θάνατο του Φιντέλ Κάστρο κήρυξε η κουβανική κυβέρνηση. Τον είχαν «πεθάνει» αμέτρητες φορές. Ηταν και αυτό ένας τρόπος να τον πολεμήσουν, να φθείρουν την εξουσία του, να πλήξουν τον μύθο του ανίκητου που είχε ο ίδιος χτίσει, αρχικά ως ρομαντικός και νικηφόρος επαναστάτης και έπειτα έχοντας επιβιώσει ύστερα από δεκάδες απόπειρες δολοφονίας εναντίον του. Τελικά ήρθε μόνο του. Ο χρόνος είναι ο μόνος που νίκησε τον Φιντέλ Κάστρο. Ο ιστορικός ηγέτης της κουβανικής επανάστασης, μια από τις σπουδαιότερες – και φευ, από τις πιο αμφιλεγόμενες – προσωπικότητες του 20ου αιώνα, πέθανε σε ηλικία 90 ετών. Αυτή τη φορά το ανακοίνωσε η κουβανική κρατική τηλεόραση, το ανέφερε το BBC, το επιβεβαίωσε ο πρόεδρος της Κούβας Ραούλ Κάστρο, ο αδελφός του Φιντέλ. Αυτή τη φορά δεν θα βγει μετά o ίδιος ο Φιντέλ να το διαψεύσει…

1245

H τηλεόραση δεν έδωσε άλλες λεπτομέρειες. Τι να πρωτοπείς κιόλας. Ο ίδιος ο Φιντέλ είχε προαναγγείλει το τέλος. Την περασμένη άνοιξη, είχε εμφανιστεί στο κογκρέσο του Κομμουνιστικού Κόμματος. Και εκείνη τη φορά δεν ήταν σαν τις άλλες. Η φωνή του έτρεμε. Ο «lider maximo» ήταν τρωτός και δεν είχε κουράγιο πια να το κρύψει. «Πολύ σύντομα θα γίνω 90 ετών. Σύντομα θα είμαι σαν όλους τους άλλους». Εκείνη τη φορά δεν θέλησε να μιλήσει πολύ – πού οι καιροί που μιλούσε επί τέσσερις και πλέον ώρες και μάγευε τα πλήθη. Η φωνή του είχε κάτι από ελεγεία. Είχε ξεπεράσει και τον καρκίνο που του χτύπησε την πόρτα στη δεκαετία του 2000, αναγκάζοντάς τον να απαρνηθεί ακόμα και τα αγαπημένα του πούρα, αλλά ο χρόνος είχε πια το πάνω χέρι. «Iσως είναι μία από τις τελευταίες φορές που μιλώ σε αυτήν την αίθουσα» είπε στο ακροατήριό του. «Ο χρόνος έρχεται για όλους μας, αλλά οι ιδέες των κουβανών κομμουνιστών θα παραμείνουν ως μια απόδειξη σε αυτόν τον πλανήτη. Αν δουλέψουμε όλοι μαζί με θέρμη και αξιοπρέπεια θα μπορούμε να δημιουργήσουμε τα υλικά και πνευματικά αγαθά που χρειαζόμαστε και πρέπει να αγωνιζόμαστε δίχως ανακωχή για τα καταφέρουμε».

Ο Φιντέλ Κάστρο γεννήθηκε στις 13 Αυγούστου του 1926. Ηταν 33 χρονών όταν ηγούμενος των γενειοφόρων «μπαρμπούδος» έμπαινε Πρωτοχρονιά του 1959 στην Αβάνα θριαμβευτής ύστερα από έναν δύσκολο ένοπλο αγώνα κατά του διεφθαρμένου καθεστώτος του διαβόητου δικτάτορα Μπατίστα. Ηταν ήδη μεγάλος όταν ξεκινούσε ένα γενναίο μπρα ντε φερ με την αμερικανική υπερδύναμη που βρισκόταν μόλις μερικές δεκάδες ναυτικά μίλια μακριά του. Επέζησε αμέτρητων αποπειρών δολοφονίας, εγκαθίδρυσε ένα κοινωνικό κράτος που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στην αμερικανική ήπειρο, επέβαλε και ο ίδιος μια σκληρή δικτατορία, καταπιέζοντας ανθρώπινα δικαιώματα και λογοκρίνοντας κάθε είδηση – γιατί «σε καταστάσεις πολιορκίας κάθε διαφορετική άποψη είναι προδοσία» όπως προσπάθησε να εξηγήσει το φαινόμενο ο αναμφίβολα γοητευμένος από την προσωπικότητα και τα καταρθώματα του Κάστρο, Ιγνάσιο Ραμονέ, επί χρόνια διευθυντής της Monde Diplomatique.

6325

Ο Κάστρο ήταν όντως ένας ηγέτης που γοήτευε. Με την ακλόνητη και πεισματική πίστη του στο δίκαιο του αγώνα και των μεθόδων του, με την ακτινοβολία του, με τον τρόπο που έπειθε τους Κουβανούς ότι αυτός έχει τη λύση. Κατάφερε άλλωστε να κρατήσει την (κομμουνιστική) Κούβα όρθια ακόμα και όταν εξαϋλώθηκε εν μια νυκτί η βοήθεια από τη Σοβιετική Ενωση. Ηγήθηκε με τόλμη της χώρας του στην «Ειδική Περίοδο», όπως την ονόμασε, αυτά τα πρώτα χρόνια μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν η πείνα κόντεψε να νικήσει την επανάστασή του. Εκανε συμφωνίες με τους ομοϊδεάτες Λούλα και Τσάβες, ανταλλάσσοντας κουβανούς γιατρούς για εφόδια και πρώτες ύλες, άνοιξε τις πύλες για την τουριστική βιομηχανία. Και όλα αυτά ενώ η Δύση τον απέκλειε συστηματικά από τα διεθνή τεκταινόμενα, χαρακτηρίζοντάς τον δικτάτορα. Που ήταν. Μπορούσε να γίνει διαφορετικά;

Ο Φιντέλ Κάστρο «πόθησε μια επανάσταση διαφορετική από αυτή που κατάφερε να γίνει», είχε πει ο ουρουγουανός συγγραφέας Εδουάρδο Γκαλεάνο, σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει τον ολοκληρωτισμό που επέβαλε το καθεστώς του Κάστρο στην Κούβα. Η Ιστορία και κυρίως ο κουβανικός λαός θα είναι αυτοί που θα τον κρίνουν.

Πηγή: www.protagon.gr

Προηγουμενο αρθρο
Στη Μικρά Ασία - Μάχες με τους Τσέτες- Σωτηρία σαν από θαύμα - Η ημέρα της απόλυσης
Επομενο αρθρο
Η «Όπερα του νερού και του ονείρου» - Μια χειρονομία τιμής στον Λέανδρο Σπαρτιώτη

2 Σχόλια

  1. Θοδωρής Αραβανής
    30 Νοεμβρίου 2016 at 17:23 — Απάντηση

    Στην μεγάλη Χεγγελιανή ανάλυση ” της διαδικασίας χωρίς υποκείμενο” που για αυτή κομπάζει η δυτικόστροφη επιστημολογικά κυρωμένη ορθολογικότητα ( τελευταία με την αποθήκευση σε σκληρούς δίσκους pc των ” εγκύρων ορθολογικών ”. ερευνητικών δεδομένων και πορισμάτων, στην μεγάλη ανάλυση – αυτή της πλανητικής εποχής όπως την έχει ονοματίσει ο Κώστας Αξελός, καλά είναι να μην παρακάμπεται – αποτελεί μέρος της ανάλυσης- η στραπατσαριστική των εμπάργκο και αφορισμών, που επέδειξαν οι δυτικές του ορθολογισμού Δημοκρατίες διακρατικά απέναντι στην Κούβα μετά το 1959 , κάτω απ την ομπρέλα του ψυχρού πολέμου χρόνια και μετά απ αυτόν. Η ιστορική συνέχεια κάθε φορά δεν είναι εφεύρεση που έπεσε εξ ουρανού ή τρελλών , ή παθιασμένων, ή αντιδραστικών, ή προοδευτικών και κάθε άλλης επίκλησης της σφαίρας του μικροιστορικού συμβάντος. Αλλά είναι η συνεκτική αναδιάρθρωση των ήδη υπαρχόντων δεδομένων της εξέλιξης , που μορφοποιούνται και εμφανίζονται αενάως εξελισόμενα, ως νέο κάθε φορά. Και αυτό το νέο ( και νεοτερικό κατά την ορολογία του 20 ου αιώνα ) συμπαρασύρει και επιβάλλει και τους κανόνες παράθεσής του και εκτίμησις του, για να διαγνώσκεται ιστορικά. Αλλέως η αλήθεια του κάθε σημαίνοντος , ως νέο κάθε φορά, φέρει και επιβάλει τα κριτήρια καθορισμού του ως νεότερο συνεχές αιτιακά εξελικτικά.
    Η ιστορική αναφορά κάθε φορά, οφείλει να καταδικνύει πρώτα τα κριτήρια και τις σημασίες των ( αυτών των κριτηρίων) που την καθιστούν ως ιστορική αναφορά και όχι φωτογραφικές – κατά επεξεργασία pixel και τwitter και σκληρών δίσκων pc – αποσπασματικότητες.
    Η ιστορία ενός νησιού μέσα στον Ατλαντικό, όλο τον εικοστό αιώνα είναι ιστορία πυκνή, από τον Αμερικανικό Ισπανικό πόλεμο που τον επέβαλε η δημοσιαγραφία του Κίτρινου Χίρστ , τις απανωτές δικτατορίες , την διεθνική της μαφίας και της ανέξοδης εκμετάλευσης της μοναδικής πλουτοπαραγωγικής διατροφικής πηγής της Νήσου, το ζαχαροκάλαμο.
    Και το ότι μεσούντος στο pik του ψυχρού πολέμου, η Κούβα απετέλεσε αφορμή – έως και ελάχιστα αίτιο- για να ξετυλιχτεί η απειλή της παρ ολίγον πυρηνικής αναμέτρησης μεταξύ των κυρίων πόλων του ψυχρού πολέμου με τα θηριώδει πυρηνικά οπλοστάσια, δείχνει την σημασία και το ενδιαφέρον που εγγεγράφει η Κούβα τον 20ο αιώνα για την ιστορία.

    Και η μεγάλη

  2. Θοδωρής Αραβανής
    26 Νοεμβρίου 2016 at 12:07 — Απάντηση

    Ταξική ανάλυση και κοινωνική τοξικότητα.
    ( ”η αταξική τάξη”)

    H ιστορική δήθεν προοδευτική ανάλυση, υπό την μόνιμη ρήτρα της Ελληνικής λέξης τάξη ( ταξικός, ταξική, ταξικό) και η εφαρμογή των αποτελεσμάτων της στην κοινωνική αξιοποίηση του προ’ι’οντος των κουβανέζικων ζαχαροκάλαμων, συνετέλεσε στην μονιμότητα της εξουσιαστικής τάξης ( αυτής που επαγγέλεται την προοδευτική αταξική κοινωνική οργάνωση !!!).
    Στην πορεία χρόνων της τελεστότητας αυτής της αταξικής κοινωνικής τάξης και προς εμπέδωση αυτής, στον 18ο όροφο ξενοδοχείου – στην χώρα του πειράματος της αταξικής τάξης- οι άνθρωποι ανέβαιναν εκτός αν ήταν τυχεροί κάποτε, με τα πόδια απ τις σκάλες, γιατί δεν είχε ηλεκτρικό ρεύμα. Και τα σπίτια μαγείρευαν περιστασιακά φαγητό, όταν υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα . Και οι άνθρωποι και τα σπίτια καθαριζόνταν όταν έτυχε πιθανοτικά να υπάρχει ηλεκτρισμός και νερό μαζί.
    Κοινές αναφορές χρόνια.
    Για την τακτικότητα της ταξικής ανάλυσης , παραμένει πάντα το υπόβαθρο της συνωμοσίας των κοινών αναφορών.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.