HomeΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΠερί υποθαλάσσιας ζεύξης – Του Γιώργου Λογοθέτη

Περί υποθαλάσσιας ζεύξης – Του Γιώργου Λογοθέτη

Ένα ταξίδι στην Κέρκυρα με οδήγησε να καταθέσω μερικές σκέψεις σχετικά με το θέμα που αφορά την έργο σύνδεσης της Λευκάδας με υποθαλάσσια σύνδεση. Το ταξίδι στην Κέρκυρα πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 12 Απριλίου, όπου και έγινε η παρουσίαση του βιβλίου μου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Την επόμενη μέρα, την Κυριακή 13 Απριλίου, έγινε και η καθιερωμένη λιτανεία του σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος, πολιούχου της πόλης. Πλήθος κόσμου κατέκλυσε την Κέρκυρα από διάφορα μέρη της Ελλάδας για να παρακολουθήσουν τις τελετές και να προσκυνήσουν. Όλοι αυτοί όπως και εμείς, έφτασαν στην Κέρκυρα με τα πλοία της γραμμής. Όταν πήραμε το πλοίο από την Ηγουμενίτσα, αναγκαστήκαμε να περιμένουμε περίπου μία ώρα.

Κατά την διάρκεια της επιβίβασης ζήσαμε έντονες διαμάχες μεταξύ οδηγών και μελών του πληρώματος και θυμηθήκαμε για λίγο το Ρίο Αντίριο και τα φέρυ στο Άκτιο. Το ταξίδι κράτησε μία ώρα και 45 λεπτά. Τα ίδια περίπου ζήσαμε και κατά την διάρκεια της επιστροφής. Το κόστος για το αυτοκίνητο ήταν 40 ευρώ και 10 ευρώ για κάθε άτομο. Δηλαδή σύνολο 100 ! Ένα πολύ σημαντικό ποσό και μάλιστα την περίοδο που η χώρα μαστίζεται από την οικονομική κρίση.

Στην διάρκεια του ταξιδιού θυμήθηκα την συζήτηση που γίνεται στην Λευκάδα για το θέμα της σύνδεσης. Γι αυτό όταν φτάσαμε στην Κέρκυρα, ρώτησα κάποιους φίλους την δική τους άποψη στην περίπτωση που η Κέρκυρα είχε ανάλογη δυνατότητα σύνδεσης με την άλλη πλευρά, και ποια θα ήταν τα λογικά διόδια για να περάσουν απέναντι. Κάποιοι γέλασαν διότι ένα τέτοιο έργο είναι αδύνατο να γίνει στην Κέρκυρα αλλά εγώ επέμενα να ακούσω απόψεις για το κόστος των διοδίων, έστω και υποθετικά.

Η απάντηση ήταν καταλυτική : ” Ας γίνει η σύνδεση και ας πληρώνουμε όσο πληρώνουμε σήμερα” ! Και όταν ρώτησα γιατί να πληρώνουν 100 ευρώ, οι απαντήσεις ήταν επίσης καταλυτικές : “Διότι αντί για 3-4 ώρες θα περνάμε σε 15 λεπτά, θα τελειώσει η ταλαιπωρία με την επιβίβαση και δεν θα έχουμε τα προβλήματα των καιρικών συνθηκών…” Στη συνέχεια τους μετέφερα την συζήτηση που έχουμε στην Λευκάδα για το ίδιο θέμα αλλά καλύτερα να μην καταγράψω τις απόψεις που άκουσα.

Υπέρ και κατά της ζεύξης

Θα προσπαθήσω όμως να μεταφέρω τα επιχειρήματα που ακούγονται με την ελπίδα ότι θα υπάρξει ένας γόνιμος, δημιουργικός και κυρίως νηφάλιος διάλογος ώστε οι πολίτες στην Λευκάδα με υπεύθυνη και αντικειμενική πληροφόρηση να αποκτήσουν την δική τους άποψη.

Ας δούμε λοιπόν τα πιθανά αποτελέσματα των αντιδράσεων.

1. Να ακουστούν οι διαμαρτυρίες και να μην υπάρξουν διόδια για τους κατοίκους.

2. Αν αυτό δεν γινει δεκτό, να εφαρμοστούν διόδια όπως π.χ. στο τούνελ στο Άκτιο ή εισιτήριο όπως στα πλοία για την Κέρκυρα, αλλά μόνο για τους επισκέπτες. Και βέβαια δεν μιλάμε για 50 ή 100 ευρώ που κοστίζει στην Κέρκυρα αλλά για αντίστοιχα διόδια με το Άκτιο.

3. Λόγω των αντιδράσεων να μην υλοποιηθεί το έργο και να συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση.

Όμως σύμφωνα με όσα γράφονται η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών στην Λευκάδα είναι υπέρ του έργου. Και αυτό διότι ελάχιστοι είναι οι Λευκαδίτες που θέλουν να διαιωνιστεί το χάος που επικρατεί στην πόλη την τουριστική περίοδο με τις χιλιάδες αυτοκίνητα να δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο με όλα τα αρνητικά επακόλουθα.

Αφού λοιπόν αποκλείσουμε την τρίτη λύση που δεν θέλει κανείς, δηλαδή να μην γίνει η σύζευξη, οφείλουμε να δούμε τις δύο άλλες λύσεις.

Δηλαδή να αγωνιστούνε όλοι για να μην υπάρξουν διόδια, ή να πληρώνουν μόνο οι επισκέπτες π.χ. 2,50 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο, και οι μόνιμοι κάτοικοι να αποκτήσουν κάρτα που θα τους δίνει την δυνατότητα να πληρώνουν ένα μικρότερο τίμημα.

Και το ερώτημα που προκύπτει είναι :

Γιατί δεν μπορούμε να συζητήσουμε το θέμα με υπευθυνότητα σε μία ημερίδα με συμμετοχή όλων ; Και εννοώ όλων των φορέων όπως προτείνει και ο νυν βουλευτής κ. Σολδάτος, με συμμετοχή ειδικών από τα αρμόδια υπουργεία όπως Ανάπτυξης, Τουρισμού, Εσωτερικών κ.α. Και τι θα χάσουμε αν η συζήτηση αυτή γίνει μετά τις εκλογές σε ήρεμο κλίμα ώστε όλοι να έχουν ολοκληρωμένη ενημέρωση και να μπορέσουν να καταθέσουν τεκμηριωμένες απόψεις και προτάσεις ; Άλλωστε όπως γράφει και ο κ. Σολδάτος το εγχείρημα της δημοπράτησης απέτυχε 4 φορές ! Δηλαδή 4 φορές δεν προσήλθαν ενδιαφερόμενοι επενδυτές για να αναλάβουν την υλοποίηση του έργου και μάλιστα η πέμπτη δημοπρασία που θα γινόταν στις 13.5.2014 ματαιώθηκε.

Η σύνδεση και η τουριστική ανάπτυξη

Σε μια τέτοια συζήτηση θα μπορούσαμε να δούμε κατά πόσο η επιβολή διοδίων θα μειώσει την τουριστική κίνηση προς την Λευκάδα όπως υποστηρίζουν κάποιοι. Ότι δηλαδή σημαντικός αριθμός τουριστών δεν θα επισκεφτεί την Λευκάδα διότι δεν θα έχουν να πληρώσουν διόδια π.χ. τριών ευρώ.

Ο αντίλογος είναι ότι αν υπάρχουν τουρίστες που προτιμούν την Λευκάδα διότι δεν έχουν να πληρώσουν 3 Χ 2 δηλαδή 6 ευρώ για άφιξη και αναχώρηση, τότε τι είδους τουρισμός είναι αυτός που επιδιώκουμε ; Και τι κερδίζει η Λευκάδα αν κατακλύζεται τα Σαββατοκύριακα με χιλιάδες επισκέπτες που θα φέρνουν μαζί τους φαγητό, θα κοιμούνται στα αυτοκίνητά τους ή σε φτηνά και παράνομα (συχνά) καταλύματα και θα αφήνουν πίσω τους τόνους από σκουπίδια που θα κάνουν ακόμα πιο δύσκολο το έργο της διαχείρησής τους από τον Δήμο ;

Είναι πραγματικά αυτή η ποιότητα του τουρισμού που θέλει ένα από τα ωραιότερα νησιά στην Μεσόγειο και όλο τον κόσμο ;

Ένα δεύτερο επιχείρημα κατά της σύνδεσης είναι ότι η αγορά της Λευκάδας θα υποστεί απώλειες εισοδήματος διότι οι επισκέπτες δεν θα περνάνε από την πόλη. Πιστεύω ότι θα γίνει ακριβώς το αντίθετο. Διότι όπως είναι η κατάσταση, το κυκλοφοριακό χάος εμποδίζει τους επισκέπτες να σταματήσουν στην πόλη. Αν όμως λειτουργούσε η σύνδεση θα μπορούσαν με άνεση να σταματήσουν ώστε και τις αγορές τους να κάνουν με ηρεμία και να απολαύσουν μια πόλη χωρίς άγχος.

Το τρίτο επιχείρημα αφορά την προστασία του περιβάλλοντος και τους κινδύνους που θα έχει για το περιβάλλον η δημιουργία μιας νέας Μαρίνας για μεγάλα σκάφη. Το επιχείρημα αυτό είναι θέμα που θα αντιμετωπίσουν οι αρμόδιοι φορείς που έχουν την ευθύνη για την έγκριση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων εντός και εκτός Ελλάδας.

Η συζήτηση βέβαια δεν εξαντλείται εδώ. Γι αυτό θα ήθελα να διαβάσω με προσοχή όλα τα επί πλέον τεκμηριωμένα επιχειρήματα αυτών που προσπαθούν να αναδείξουν το θέμα σε μείζον προεκλογικό πρόβλημα, και αν με πείσουν να συμφωνήσω μαζί τους.

Εν αναμονή.

Γιώργος Λογοθέτης
π. δήμαρχος ΑΠΟΛΛΩΝΙΩΝ

Σημείωση : 1. Σήμερα ο χρόνος που χρειάζονται για να έρθουν οι τουρίστες από τις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες στην Λευκάδα είναι από 2-3,5 ώρες. Για να φτάσουν όμως από το Άκτιο ως το Νυδρί, τον Άγιο Νικήτα ή την Βασιλική, σε περίοδο αιχμής χρειάζονται τον ίδιο και περισσότερο χρόνο ! Χρόνο αναμονής έχουν όμως και τα συνεχώς αυξανόμενα σκάφη αναψυχής περιμένοντας να ανοίξει η γέφυρα. Αναρωτιέμαι αν αυτό βοηθάει την τουριστική ανάπτυξη της Λευκάδας.

Σημείωση 2. Αν το κόστος των 3 ευρώ ήταν πρόβλημα για τον τουρισμό, τότε τι να πούνε στην Κέρκυρα που το κόστος είναι 100 ευρώ για αυτοκίνητο και δύο άτομα ;

Προηγουμενο αρθρο
Επτανησιακή Αναγέννηση - Επίσκεψη στην Λευκάδα
Επομενο αρθρο
Φιλανθρωπικός αγώνας ποδοσφαίρου

1 Σχόλιο

  1. ΔΗΜΟΤΗΣ
    13 Μαΐου 2014 at 13:01 — Απάντηση

    Κοίτα, βρε που ο ακόμα και ο Λογοθέτης κατάλαβε το απαράδεκτα χαμηλό επίπεδο της δημόσιας “συζήτησης” (?) που κάνουν οι υποψήφιοι δημοτικοί σωτήρες μας για την υποθαλάσσια ζεύξη (όλα τα λεπτά στο δίευρο των διοδίων!). Αλλά, ως συνήθως, μπεδεύει αυτά που δεν μπερδεύονται. Δηλαδή, το ζήτημα δεν είναι ΜΟΝΟ αν θα γίνει η ζεύξη και αν θα πληρώνουμε ή όχι διόδια. ΑΛΛΑ με ποιο κόστος οικονομικό θα γίνει αυτό (κάτι που κοστίζει πολύ περισσότερο από τα όποια διόδια) ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ κόστος (κάτι που θα μας στοιχίσει πολύ περισσότερο και από τα όποια διόδια και από το όποιο κόστος κατασκευής).

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.