HomeΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥΚατόπιν Εορτής !

Κατόπιν Εορτής !

Ομολογώ ότι τώρα τελευταία, δεν έχω την ψυχική διάθεση να παρακολουθώ τις διάφορες εκδηλώσεις, οι οποίες μάλιστα συνοδεύονται και με το απαραίτητο θέαμα. Το πολύ-πολύ να με ξετρυπώσεις μέσα από καμμιά αίθουσα που πραγματοποιείται μια διάλεξη, έχουσα θέμα αναφερόμενο, κυρίως, στο παρελθόν.

Έτσι, λοιπόν, λόγω συζυγικής μουρμούρας, αποφάσισα φέτος να κατεβώ στον πίσω μώλο για να παρακολουθήσω, μετά της συζύγου, εκ του σύνεγγυς την, προ ημερών, προαναγγελθείσα εορταστική εκδήλωση (για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, όπως λέγανε), των οποίων τη σύλληψη (ως ιδέα) και υλοποίηση είχε αναλάβει ο Μουσικοφιλολογικός Σύλλογος «Ορφεύς», υπό τον γενικότερο τίτλο «Festa del Canale». Πέρυσι, λόγω ενός κινητικού προβλήματος, δεν έτυχε να παρακολουθήσω τις αντίστοιχες εκδηλώσεις, στερούμενος των επιχειρημάτων που θα μ’ έβγαζαν από τη δύσκολη θέση.

Κατά πάσα πιθανότητα θα ρωτήσει κάποιος: «αφού τούειδες τώρα το θ’μήθηκες;». Τι να γίνει; Καμμιά φορά λειτουργώ ανάποδα! Εκειό όμως που πρέπει νάχωμε κατά νου, είναι ότι οι εν θερμώ αντιδράσεις, γύρω από κάθε γεγονός, καμμιά φορά αδικούν τα πράματα, έστω κι αν ακόμα στο γεγονός ενυπάρχει θετικό στίγμα, το οποίον συνεπεία της κολακείας διογκώνεται και παραμορφωμένο πλέον αλλάζει κατεύθυνση. Βέβαια ο καθένας, σύμφωνα με την παιδεία, την αισθητική αντίληψη ή την ενδεχόμενη εμπειρία που κουβαλά, εντοπίζει ατέλειες και καλό θάναι να ακούγονται οι απόψεις που στοχεύουν την περαιτέρω αξιοποίηση του γεγονότος.

1

Μία δυσάρεστη κριτική δεν είναι κατ’ ανάγκη κακή και επειδή κανένας μας δεν τυχαίνει να είναι από γεννησιμιού του σοφός και αλάθητος, θα πρέπει, ο αναλαμβάνων φορέας, νάχει τα μάτια και τ’ αυτιά του ανοιχτά, πρωτίστως δε, να προβαίνει στην επεξεργασία (νοητική και κατασκευαστική) εκείνου που έχει ως στόχο να υλοποιήσει και πάντα σύμφωνα με τα στοιχεία που θα το περιβάλλουν (ιστορικά, κοινωνικά, θρησκευτικά κ.ά.). Και για να μη ξεχνιόμαστε, τον βασικότερο ρόλο θάχει η βοήθεια, απ’ όπου κι αν προέρχεται. Η βαρύνουσα βοήθεια, αναντίρρητα και εφ’ όσον η προσπάθεια έχει τις βάσεις για την ευρύτερη προβολή του τόπου και την… επιμόρφωση (ναι! επιμόρφωση, γιατί χαθήκαμε χαζεύοντας το επιχρυσωμένο περιτύλιγμα ενός τεράστιου ΤΙΠΟΤΑ, που με μεγάλη μαεστρία μας πλασάρουν οι διεθνείς έμποροι), πρέπει να προέρχεται από την αυτοδιοίκηση (μικρή ή μεγάλη).

Πολλά αφήσαμε ξοπίσω μας, είτε τα εγκαταλείψαμε και τα κατάπιε η χοάνη του χρόνου, είτε επιτρέψαμε να παρακμάσουν και σε κακή απομίμηση να τα παραλάβουν οι κοντινοί γείτονες, κακοποιώντας τα σε βαθμό πέραν του υπερθετικού (βλέπε, κακέκτυπη εκδήλωση βαρκαρόλας με… κλαρίνα, πιάνα και σαξόφωνα!!! Αλλά τι να ’πεί κανείς; Ίσως μόνον μια παλιά μπουρανελλίστικη φράση: Ξέρ’ ο βλάχος τ’ είν’ ο σπόγγος;). Το θέμα είναι να μην ξεπέσωμε κι αυτό απαιτεί θυσίες, οι οποίες ξέχωρα από την αφιλοκερδή προσφορά εκείνων που αγαπούν και αγάπησαν τούτον τον τόπο, δυστυχώς εκφράζονται υπό μορφήν κουδουνίζοντος, κυκλικού σχήματος, χρυσίου.

Έτσι, παρά τα αρνητικά που προέκυψαν από την ειπωμένη εκδήλωση, βγαίνει κάτι το θετικό, το οποίο προς το παρόν είναι ασχημάτιστο και εύθραυστο. Γι’ αυτό από τούδε, χρειάζεται μεγίστη προσοχή ως προς τους μελλοντικούς χειρισμούς. Με δυο λόγια, πρωτίστως χρειάζεται η φόρμα και ύστερα το πνεύμα μέσα στα οποία θα κινείται και θα εξελίσσεται η εκδήλωση, ούτως ώστε να μη καταντήσει ένα γηρασμένο βρέφος, όπως έχει, πολύπλευρα, διαπιστωθεί για το τοπικό μας Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ αλλά και το γνωστό σε όλους μας… ελληνικό κράτος που δεν εννοεί να μεγαλώσει και κατά συνέπεια να ωριμάσει!

4

Επειδή, η γκρίνια σπάνια με εγκαταλείπει (κι ας μη μου φαίνεται) δεν θα την αποφύγω και τώρα, παρά του ότι τα συναισθήματά μου είναι ανάκατα. Εκειό όμως που, πραγματικά, με στενοχώρησε (όπως κι άλλους που κουβαλάνε τα ίδια μυαλά με ’μένανε) ήταν η προχειρότητα της προειπωμένης εκδήλωσης. Δεν μας έχει συνηθίσει ο «ΟΡΦΕΥΣ» σε τέτοιου είδους… περιβλήματα στις πολυποίκιλες εκδηλώσεις που έχει πραγματοποιήσει κατά τον ιστορικόν του ρουν. Και μεταξύ μας – μεταξύ μας, νάβλεπαν όλα εκειά που έλαβαν χώρα στο κανάλι του πίσω μώλου, ένας Γεράσιμος Περδικάρης, ένας Γιάννης Αθηνιώτης, ένας Δήμος Μαλακάσης και θάμεναν απαθείς; Θάχανε «ξεθρονιαστεί» όπου οι μεν δυο πρώτοι θα πετούσαν ό,τι είχε σχέση με την εκδήλωση στη… θάλασσα, ο δε τελευταίος θα ’ριχνε τόνους μελάνι πάνω στο χαρτί, διανθίζοντας τις παρατηρήσεις του με το γνωστό χιούμορ που τον διέκρινε.

Ενδεχομένως οι διοργανωτές, ως πρόσωπα, να ένοιωσαν την ικανοποίηση για την, κατ’ αυτούς, αίσια έκβαση της εκδήλωσης, αλλά, ως συνήθως, μια δημόσια εκδήλωση δεν ξεφεύγει από το «μάτι της κριτικής», ιδίως δε, όταν αυτή η κριτική αντανακλά ή εκφράζει τις εντυπώσεις της τοπικής κοινωνίας. Σ’ αυτό το σημείο, ας μου επιτραπεί η καταχώρηση κάποιων παραφωνιών που παρατηρήθηκαν, ακόμα και από «…μη πεπαιδευμένους θεατάς», με την ελπίδα ότι του χρόνου (εάν υπάρχει ο ίδιος προσανατολισμός για την πραγματοποίηση τη εκδήλωσης, αυτές οι παραφωνίες θα απαλειφθούν ή επί τα βελτίω να αναπροσαρμοσθούν.

Πρώτ’ απ’ όλα να αποσαφηνισθεί η ταυτότητα της εκδήλωσης. Έτσι όπως εμφανίζεται υπό έναν αόριστο τίτλο που παραπέμπει (εμμέσως λόγω ιταλίζουσας επωνυμίας), σε κάποιο, αόριστο, παρελθόν, κάθε άλλο παρά συγκεκριμενοποιεί εκειό που πρόκειται να επακολουθήσει.

5

Το «στήσιμο της ψευδο-γόνδολας» και η λέξη Canale που υπάρχει στην επωνυμία, ώθησε τον καθένα να συνδέσει, νοερά, το περιεχόμενο της εκδήλωσης, με βενετσιάνικα ή τύπου Βενετίας, δρώμενα. Όπως εκ των υστέρων αποδείχτηκε, κάθε άλλο παρά συνάφεια είχαν με Βενετία(1) όσα επακολούθησαν και μάλιστα θα προσθέσω, ούτε κάν μεταξύ τους.

Εάν η αναφορά της εκδηλώσεως έχει αφετηρία την περίοδο της Βενετοκρατίας στα Επτάνησα έχει καλώς, αλλά απαιτείται υπερ-προσπάθεια επειδή δεν έχει προηγηθεί κάτι ανάλογο ώστε να υπάρχει η απαιτούμενη εμπειρία. Με βάση την σημερινή πραγματικότητα (από οικονομικής πλευράς), δεν διαβλέπω νάχει αίσιο τέλος η… βενετοποίηση της εκδήλωσης και κατά πάσα πιθανότητα ούτε κάν θα επιχειρηθεί.

7

Στην εμμονή της διατήρησης της επωνυμίας των εκδηλώσεως ως: Festa del Canale, υπό των διοργανωτών, πρέπει νάχουν κατά νου, ότι η λέξη Festa = γιορτή, βρίσκεται υπό θρησκευτική κάλυψη, δηλαδή μια γιορτή ή ένα πανηγύρι σαν κι αυτά που λαβαίνουν χώρα στα χωριά όταν εορτάζει η τοπική εκκλησία ή το κοντινό μοναστήρι. Σ’ αυτό το σημείο πρέπει να ομολογήσω την άγνοιά μου σε ιστορικά θέματα και εν προκειμένω να ευχαριστήσω θερμά την ιστορικό κ. Χριστίνα Παπακώστα για ένα ιστορικό γεγονός το οποίο συνάδει με τον χαρακτηρισμό της Festa ως θρησκευτική, κυρίως, γιορτή.

Η εν λόγω ιστορικός με πληροφόρησε, ότι περί τα μέσα(2) Ιουλίου, στη Βενετία, γίνεται μια Festa (πάντως όχι σαν την δική μας) θρησκευτικού χαρακτήρα επί τη διασώσει της πόλης από τη θανατηφόρο πανούκλα του 1576 για τη θαυματουργή δύναμη του Λυτρωτή Χριστού(3). Οι επακολουθήσαντες πανηγυρισμοί, επί τη διασώσει, έλαβαν μορφή λυτρωτικού χαρακτήρα, δίκην εορτής, με την συμμετοχή, βεβαίως της Εκκλησίας. Επίσης η κ. Χ. Παπακώστα με «κόλλησε» δις στον τοίχο, αναφερόμενη σε τοπικό, ιστορικό, γεγονός, το οποίο ώφειλα να θυμάμαι, αφού κατά κάποιον τρόπο έχω διαβάσει πλειστάκις την τοπική ιστορία.

8

Μου υπενθύμισε, λοιπόν, ότι στα 1743(4) στην πόλη της Αγίας Μαύρας, (την γνωστή ως Αμαξική) είχε ενσκύψει επιδημία πανούκλας και άμα τη εξαλείψει αύτης, πιθανότατα να τελέσθηκε μια Festa, όμως μικρότερης και διαφορετικής κλίμακας, απ’ ό,τι στις μεγαλύτερες πόλεις που διοικούσαν οι Βενετσάνοι. Για δεύτερη φορά, εμμέσως, με υποχρέωσε να φέρω στη μνήμη μου ελαιογραφίες και γκραβούρες, απεικονίζουσες τις αφίξεις(5) διαφόρων Γενικών Προβλεπτών Θαλάσσης ή επισήμων αξιωματούχων της Βενετίας όταν επισκεπτόνταν τα Επτάνησα, ή όταν αναχωρούσαν. Έτσι, λοιπόν, απεικονίζονται πλήθη στις προκυμαίες, λάβαρα, κρεμαστές αρμαθιές λουλουδιών, βάρκες γεμάτες πόπολο, πλήθος περιστοιχιζόντων πλοίων και γενικά οι συνθέσεις εμφάνιζαν εορταστική ατμόσφαιρα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα παραπάνω υπάρχει το ιστορικό ή εθιμοτυπικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο μπορεί να δικαιολογηθεί η θέσπιση της εκδήλωσης.

Συνεπώς ο όρος Festa προσδιορίζει την γιορτή υπό την μορφή του πανηγυριού. Για να προσλάβει όμως την διάσταση, όπως την εννοούμε εμείς με την διάχυτη ερμηνεία, πρέπει να συνοδεύεται από τη λέξη εκείνη μέσα από την οποία θα προσδιορίζεται επ’ ακριβώς το περιεχόμενο των προβλεπομένων δρώμενων. Έτσι, με τον όρο Festa di gioia υποδηλώνεται η γιορτή χαράς, ευθυμίας. Με τον αντίστοιχο Festa di ballo = γιορτή χορού ή ακόμα Festa Baccanale = Βακχική γιορτή.

9

Ας περάσωμε, τώρα, στα αταίριαστα στοιχεία, που περιέβαλαν την εκδήλωση. Η μουσική επένδυση, πριν αρχίσει η εκδήλωση δεν είχε την απαιτούμενη σχέση με το παρελθόν ιδίως με την βενετσιάνικη… ψευδαίσθηση. Και όμως υπάρχουν θαυμάσια κομμάτια βενετσιάνικης μουσικής μπαρόκ που σε ταξιδεύουν στο ίδιο ηλιοβασίλεμα, πάνω στη λιμνοθάλασσα (στο «tramonto sulla laguna» όπως λένε και οι Βενετσιάνοι). Συνεπώς, η εκπεμπομένη μουσική καλή μεν, αταίριαστη δε.

Εκειό που δεν κατανοείται, είναι η επιλογή της βραδυάς. Μια ασέληνη νύχτα που συνέτεινε τα μέγιστα στο.. θεο-σκόταδο που επικρατούσε στην απέναντι όχθη. Μήπως για νάμαστε κοντά-κοντά με τη διεξαγωγή της Festa των Βενετσιάνων; Δεν τολμώ να το πιστέψω! Η γύμνια του περιβάλλοντα χώρου και δη στην απέναντι όχθη του καναλιού ήταν απαράδεκτη, το δε σκοτάδι που επικρατούσε στη συγκεκριμένη όχθη, ήταν αρκετό για να αποθαρρύνει και τον πιο ριψοκίνδυνο αρουραίο.

Δεν βγαίνει από τη θύμησή μου ο σ’χωρεμένος ο Πάνος «Μούρτας» να στολίζει την τότε ξηρολιθιασμένη όχθη του καναλιού, με λευκές ξύλινες κολώνες και χάρτινα λευκά φαναράκια και να προσδένει τους… κύκνους του Αθηνιώτη, οι οποίοι στριφογύριζαν σαν ζωντανοί στο απαλό ρεμμάτισμα του καναλιού. Κι αυτό για την ολιγόλεπτη διάρκεια της καθιερωμένης βαρκαρόλας (Barcaruola = Λεμβωδία, διαυλικόν, πορθμικόν άσμα)!

6

Ένα ακόμη αρνητικό στοιχείο σε όλο αυτό το σκηνικό, ήταν το ετερόκλητο στοιχείο των πλαστικών σκαφών και μάλιστα εφοδιασμένα με εξωλέμβιες μηχανές. Τι είδους σύζευξη ήταν αυτή μεταξύ επιδιωκόμενης παλιάς εικόνας του καναλιού και προϊόντων της σύγχρονης ναυτικής τεχνολογίας; Τόσο δύσκολο ήταν να πεισθούν οι ιδιοκτήτες των σκαφών να τα προσδέσουν κάπως παράμερα (μόνο για κάνα-δυό ώρες) για όσο θα κρατούσε η εκδήλωση; Αμ’ εκειές οι δέστρες των βαρκών; Εννοώ τους ξύλινους πασσαλοκορμούς που έμπηξαν όρθιους για το δέσιμο των μονοξύλων, των πριαριών και των άλλων τύπων σκαφών. Από τότε που τους τοποθέτησαν, δεν βρέθηκε λίγος χρόνος για να βαφτούν; Και η αντίθεση με τους ψευδοπασσάλους των σκηνικών ήταν κραυγαλέα. Θα συμφωνήσω, ότι ο αριθμός τους είναι αρκετά μεγάλος, αφού καλύπτουν και τις δυο πλευρές του καναλιού, αλλά λίγο λευκό χαρτί του μέτρου, περιτριγυρισμένο με κόκκινες λωρίδες άλλου χαρτιού και πιασμένα όλα με 5-6 πινέζες, θα έλυναν την γύμνια των ειπωμένων πασσαλοκορμών.

Ακολουθεί το αταίριαστον, του αταιριάστου, τω αταιριάστω, το αταίραστον, ώ ΑΤΑΙΡΙΑΣΤΟΝ!!! Και που δεν είναι άλλο από την παράταιρη παρουσία του… ασθενούς φύλου, μέσα στις ψαρόβαρκες. Είτε το πιστεύετε είτε όχι, ένοιωσα μειωμένος! Δεν είναι δυνατόν, ωραιότατες κοπέλλες, ντυμένες με φορεσιές παλαιοτέρων εποχών να τιμωρούνται, με τη συμμετοχή τους, μέσα σε αφκιασίδωτες ψαρόβαρκες, ο δε… λεμβούχος να είναι ντυμένος με τα καθημερινά του ρούχα. Μια λουλουδάτη κουβέρτα ή παλιοσέντονο ήταν αρκετό για να καλύψει το εσωτερικό της βάρκας, το «ταμπούγιο» της μηχανής και ο,τιδήποτε άλλο παράταιρο στοιχείο. Επίσης δυο-τρεις λουλουδάτες αψίδες από πρασιναδα και χάρτινα λουλούδια μ’ ένα χάρτινο φαναράκι να κρέμεται σε κάθε μια, θα άλλαζαν ριζικά την όψη της ταπεινής ψαρόβαρκας.

Την αυτή αλγεινή εικόνα εμφάνισε και η βάρκα της… βαρκαρόλας. Εκειός ο χριστουγενιάτικος φωτισμός που περιέβαλλε τη βάρκα σε τι αποσκοπούσε; Να τραβήξει την προσοχή; Στο απόλυτο σκοτάδι που επικρατούσε μέσα στο κανάλι, ο εν λόγω φωτισμός σούβγαζε τα μάτια, μη μπορώντας να ιδείς, ποιος από τους κανταδόρους τραγουδά, ποιος παίζει κιθάρα ή μαντολίνο και ποιος απ’ αυτούς έτρωγε τυρόπιττα! Και ’δώ κάποια φανάρια δεν θάταν προτιμότερα; Όσο για την επιλογή των τραγουδιών, προσωπικά, δεν με βρίσκει σύμφωνο! Ο επισκέπτης, δεν καταλαβαίνει για ποιο πράγμα μιλούσαν οι στίχοι. Δεν ξέρει τι είναι «στου Πάλα» τι είναι το «βαρτζαμί» και τι δουλειά έχει το «τάμα» σε μια νυχτωδία! Δε λέω, καλόν είναι να ακούγονται κάποια πράγματα, αλλά κάτω από άλλες συνθήκες και σε άλλα στέκια.

Τέλος πάντων, ας ελπίσωμε ότι του χρόνου, υγεία νάχωμε, αυτές οι δυσαρμονίες θα ξεπεραστούν, επειδή όπως και νάχει το πράγμα, τούτη η πόλη κουβαλά εμπειρία στις διάφορες εκδηλώσεις. Μόνον να μην αποφασίζεται η υλοποίηση των εκδηλώσεων την τελευταία στιγμή, γιατί το δυσμενές αποτέλεσμα θάναι βέβαιο.

2

Ας περάσωμε στον αντίποδα της γκρίνιας και να δούμε την θετική πλευρά του θέματος. Μια ευχάριστη έκπληξη μας πρόσφερε ο προσκαλεσμένος Σύλλογος «LA GIOSTRA DEL ZANTE» καθ’ ότι έκανε μια αξιοπρεπή παρουσία, συνάδουσα με το στυλ της εποχής που εκφράζει. Η μη επεξηγηματική δραστηριότητα του εν λόγω Συλλόγου, εκ μέρους των διοργανωτών, έδωσε την εντύπωση, στους λίγους που ξέρουν, ότι επίκειται αναπαράσταση κονταρο-μονομαχίας ιπποτών της περιόδου του Μεσαιώνος και όπως ήταν φυσικό περίμεναν να δουν άλογα και ακόντια. (Giostra = ιππικός αγών, ένοπλος ιπποδρομία, μονομαχία ενόπλων εφίππων).

3

Όπως σημείωσα παραπάνω δεν δόθηκαν εξηγήσεις, ότι ο τίτλος «Giostra» αφορούσε έναν χορευτικό Σύλλογο, οπότε, εάν υπήρχε η απαραίτητη διευκρίνιση, δεν θα επέσυρε συνειρμούς σε μεσαιωνικές εικόνες. Εν πάσει περιπτώσει «ουδέν κακόν αμιγές καλού». Αν παρακάμψει κανείς τις προειπωμένες ατέλειες, απομένει ως θετικό στοιχείο η προσπάθεια να «φυτρώσει» μια ακόμα καλλιτεχνική βραδυά η οποία αν προσεχθεί τώρα στα νηπιακά της βήματα, θ’ αποκτήσει επτανησιακή εμβέλεια κι αυτό νάναι το επιζητούμενο. Η αρχή έγινε με την πρόσκληση των συνεπτανησίων Ζακυνθινών και αν υπάρχει, πράγματι, η διάθεση για συνέχιση αυτού του, ασχημάτιστου ακόμη, δρώμενου απαιτείται σοβαρότητα, μεθοδολογία, άνεση χρόνου προετοιμασίας και παντός είδους συνδρομή. Να δούμε τι θα κάνει και η τοπική εξουσία, γιατί εάν πράγματι θέλει να συνεισφέρει το πρώτο που πρέπει να κάνει, είναι να συμμορφώσει την άθλια εικόνα της απέναντι όχθης του καναλιού, η οποία από τότε που διαμορφώθηκε σε επιθαλάσσιο δρόμο περιπάτου, περιμένει μάταια το κόψιμο των χορταριών και τον διακριτικό φωτισμό. Οψόμεθα, για του χρόνου λοιπόν!

Της τελευταίας στιγμής: Οι καλλιτεχνικές συναναστροφές με τους συνεπτανησίους, ασφαλώς θα ξαναφέρουν στην επιφάνεια όχι μόνον τους δεσμούς που είχαν κάποτε μεταξύ τους, αλλά και κοινά, αν και διαφοροποιημένα από τόπο σε τόπο, στοιχεία. Αφορμή για τούτο το τελευταίο, έδωσε η επωνυμία «Giostra del Zante». Πόσοι, άραγε από μας ξέρουν ότι η λέξη αυτή υπήρχε στο λευκαδίτικο λεξιλόγιο και μάλιστα, όσο κι αν φαίνεται παράξενο, απαντάτο στα χωριά, αντί στην ιταλίζουσα χώρα; Και επειδή επί Ενετοκρατίας, δεν υπήρχαν ιππότες (τύπου της Μεσαίωνου περιόδου) και τα άλογα ως συνήθως τα εύρισκε κανείς στα χωριά, η υπόθεση περί ιππικών αγώνων (οποιασδήποτε μορφής) μας πηγαίνει, χρονικά, πολύ πίσω. Ίσως στην περίοδο της Φραγκοκρατίας όταν η Νότια Λευκάδα άρχιζε να αποικίζεται από φυγάδες (;) της Κάτω Ιταλίας. Πάνω σ’ αυτό, θα μιλήσωμε σε κάποιο από τα επόμενα… τεύχη!

Νίκος Βαγενάς

(1) Εξαιρείται η χορευτική παρουσία και γενικά η συμμετοχή του φιλοξενουμένου ομίλου «La Giostra del Zante».

(2) Περί την 3η εβδομάδα και ειδικότερα το 3ο Σάββατο του Ιουλίου.

(3) Σύμφωνα, λοιπόν, με τις πληροφορίες της κ. Χριστίνας Παπακώστα ο Ναός του Λευτρωτή χριστού βρίσκεται στο νησάκι Giudecca της Βενετίας το οποίο ενώνονταν με το κυρίως νησί της Γαληνότατης Πολιτείας με γόνδολες, κατά μήκος του μεγάλου Καναλιού, οι οποίες τοποθετημένες εγκάρσια προς το κανάλι, εστήριζαν τα σανιδένια, κινητά, καταστρώματα (zattere) σχηματίζοντας έτσι ένα τυπικό πέρασμα πάνω από το νερό. Η εκδήλωση που λαμβάνει χώρα πάνω στο νησάκι της Giudecca, από τότε έως σήμερα, αποκαλείται Festa del Redentore δηλαδή = Γιορτή του Λυτρωτή ή Γιορτή του Σωτήρα.

(4) Τον Ιανουάριο του 1743 η πανούκλα έφθασε στη Λευκάδα και κράτησε 1½ χρόνο, θερίζοντας μέσα σ’ αυτό το διάστημα 1800 ανθρώπους.

(5) Οι αφίξεις των Προνοητών (ή Προβλεπτών) αποτελούσαν σημαντικό γεγονός στους τοπικούς πληθυσμούς και έδιναν την ευκαιρία για γιορτινή ατμόσφαιρα με όλα τα συνεπακόλουθα. Το αυτό συνέβαινε και κατά το πέρας της θητείας τους, όταν έφθανε η ’μέρα της αναχωρήσεώς τους.

Προηγουμενο αρθρο
Συνεχίζεται η υποβολή αιτήσεων για το 4o Θερινό Σχολείο για τη Διοίκηση των Μέσων Ενημέρωσης
Επομενο αρθρο
Τίμα τάν ἔλαχας Σπάρταν

10 Σχόλια

  1. ΠΑΛΙΟΣ
    19 Νοεμβρίου 2014 at 10:32 — Απάντηση

    Με την ευκαιρία των εκλογών του Ορφέα θυμήθηκα ότι ο κ. Παπουτσόπουλος, με αφορμή το κείμενο του Ν. Βαγενά “Κατόπιν εορτής”, μας είχε “απειλήσει” ότι, μόλις ξεμπερδέψει με τις πολλές υποχρεώσεις του, θα μας φωτίσει σε θέματα πολιτισμού, για τα οποία είχε δεχθεί κριτική, άδικη κατά τη γνώμη του. Απ’ ότι φαίνεται όμως οι καλοκαιρινές υποχρεώσεις του συνεχίζονται!

  2. Welcome
    25 Αυγούστου 2014 at 01:12 — Απάντηση

    Κυρία / κύριε Thanks,

    όποιος δεν θέλει να τον τρώνε οι κότες δεν ανακατεύεται με πίτουρα. Κανένας δεν γίνεται δημόσιο πρόσωπο με το στανιό, αν το αποφασίσει όμως, πρέπει να δέχεται την όποια κριτική. Δεν πρόκειται περί προσωπικού ζητήματος, ο κύριος Παπουτσόπουλος εδώ κρίνεται σαν υπεύθυνος του Festa και τίποτε άλλο.

    Ας αφήσουμε στην άκρη τις παπαδικές περί γραμμάτων και σχολείων κι ας κάνουμε επί τέλους μια εποικοδομητική κουβέντα. Πολύς κόσμος, μπρανέλοι, νησιώτες και επισκέπτες, αισθάνονται να μην αντιπροσωπεύονται ούτε από την Festa, ούτε από το αραχνιασμένο Φεστιβάλ που αναφέρθηκε παραπάνω. Επί τέλους, όχι άλλα πυροτεχνήματα.

    Με αγάπη,
    Welcome

  3. Thanks
    24 Αυγούστου 2014 at 10:29 — Απάντηση

    Ντροπή σας που σπιλώνεται ετσι το όνομα του κυρίου Παπουτσόπουλου που έχει προσφέρει και συνεχίζει να προσφέρει τα καλύτερα για το Νησί μας και βρεθήκαν δύο κύριοι και μια κυρία να του ρίχνεται τόση λάσπη στο πρόσωπο του!!!!!Γιατί άραγε μήπως τον ζηλεύεται και δεν μπορείται να του μοιάσεται,και παριστάνεται τους έξυπνους.μπράβο του για το festa dell canale όπως μπράβο του και για όσα έχει κάνει και θα συνεχίζει να κάνει,μάλλον εσείς που τον κατηγορέιται δεν τα μάθατε καλα τα γράμματα στο σχολείο και να καθήσεται να τα ξανα μάθετε γιατι πολυ εξυπνάδα σας χάλασε,και την κυρία Μαρία που το παίζει έξυπνη και τους προηγούμενους.Ο κύριος παπουτσόπουλος τον κρίνει ο λαός του Νησιού μας γιαυτο που προσφέρει και δεν περιμένει να κριθεί από σας!!!!!Μακάρι να του μοιάζατε!!!!!Και να μην προσπαθούσατε να του ρίξετε τόση λάσπη.

  4. Μαρία
    23 Αυγούστου 2014 at 12:51 — Απάντηση

    Ο κ. Βαγενάς εκφράζει μια άποψη που δεν είναι μόνο δική του. Είμαστε πολλοί εμείς που βλέπουμε ανακολουθίες και συγκεχυμένα στοιχεία στη μεγαλοπρεπή φιέστα σας κι ευτυχώς που βρέθηκε κάποιος να τοποθετηθεί δημόσια και δεν μένουμε μόνο στα διθυραμβικά σχόλια της επόμενης ημέρας. Η πρώτη απάντησή σας ειναι επιεικώς απαράδεκτη, όπως βέβαια και το γεγονός ότι είστε ο μόνος που βάζει το όνομά του επάνω στις αφίσες ως υπεύθυνος της εκδήλωσης. Εσείς κ. Παπουτσόπουλε είστε αυτός που απαξιώνετε εξαρχής κι όχι όλοι οι άλλοι. Προφανώς δεν αντέχετε τον αντίλογο…Κάτι δείχνει κι αυτό!

  5. ΠΑΛΙΟΣ
    23 Αυγούστου 2014 at 09:50 — Απάντηση

    Κύριε Παπουτσόπουλε
    Αυτό το θεωρείτε απάντηση;Εσείς δεν είπατε κατά λεξη: “ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΑΙ ΣΑΣ ΠΡΟΚΑΛΩ ΣΕ ΜΙΑ ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΜΑΣ”; Εγώ σας είπα ότι περιμένω. Αφήστε λοιπόν τις στρεψοδικίες και επανέλθετε. Και δεν απαντάτε σε μένα. Απαντάτε σε όλους όσους διαβάζουν τη στήλη. Αυτό σημαίνει δημόσιος διάλογος. Δεν πρόκειται για ιδιωτική συνομιλία.

  6. ΠΑΠΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΟΣ
    21 Αυγούστου 2014 at 16:14 — Απάντηση

    κ. Παλιέ..
    Πιστεύετε οτι θα μπω στην διαδικασία να απαντήσω σε σας τη γνωρίζω και τι όχι.
    Για ποιο λόγο??
    Το μόνο που κάνω τόσα χρόνια είναι να προσπαθώ να κάνω τον τόπο μου καλύτερο, να τον τιμώ , να τον χορεύω, να τον τραγουδάω όπου βρεθώ και όπου σταθώ..
    ΜΕ ΕΡΓΑ όχι κρυμμένος πίσω από λέξεις και άρθρα..
    Αφού σας ενδιαφέρει τόσο πολύ να μάθετε ποιος γνωρίζει περισσότερα εγώ η ο κύριος Βαγενάς πάρτε συνέντευξη του.

  7. ΠΑΠΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΟΣ
    21 Αυγούστου 2014 at 15:56 — Απάντηση

    κ. Βαγενά..
    Αφού δεν με γνωρίζετε ούτε κατ’ όψιν να έρθετε στην Παράστασή μας την 24/8/2014 στο Ανοιχτό Θέατρο Δήμου Λευκάδας να με γνωρίσετε.
    Ζούσα κ. Βαγενά στις Λαϊκες Πολυκατοικίες ακριβώς δίπλα σας.
    Δεν με ενοχλεί αυτό βέβαια αν και περίμενα να το γνωρίζατε.
    Περίμενα βέβαια να γνωρίζατε ότι είμαι χοροδιδάσκαλος στον ΟΡΦΕΥΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ από το 2000 και ότι χορεύω περίπου 34 χρόνια με πλούσια δράση στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μου.
    Να στε καλά όμως, ελπίζω κάποια στιγμή να σας γνωρίσω από κοντά.
    Σας περιμένω λοιπόν να παρακολουθήσετε μετά από τόσα χρόνια το ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΟΛΚΛΟΡ, εκτός βέβαια το απαξιώνετε και αυτό…

  8. Νίκος Βαγενάς
    20 Αυγούστου 2014 at 11:02 — Απάντηση

    Απάντηση στην απάντηση του κ. Σ. Παπουτσόπουλου

    Κ. Παπουτσόπουλε έχω την τιμή να μην σας γνωρίζω ΟΥΤΕ κατ’ όψιν. Αντιλαμβάνομαι τη δύσκολη θέση που έχετε περιέλθει και κατά την προσφιλή μέθοδο εκείνων που εγκλωβίζονται στην προσωπική τους πικρία και θυμό ευρίσκουν διέξοδο στην στρεψοδικία.

    «Το μεγαλείο του ανδρός φαίνεται στην πτώση του» (αυτό το διάβασα) αλλά ξέχασα: Όπως όλα όσα διατείνεσθε στην απάντηση σας, έτσι κι’ αυτό το ρητό ασφαλώς το ξέρετε(1) … πολύ καλύτερα από εμέ. Μόνον που συνεχίζετε! Αναφαίρετο δικαίωμα σας! Και κάτι τελευταίο, επειδή δεν έχω άλλο χρόνο για να σας αφιερώσω: Φεύγοντας, κλείστε την πόρτα για να ξαναβρεθώ στο σκοτάδι. Από το δικό σας εκτυφλωτικό φως, προτιμώ το σκοτάδι χίλιες φορές!!!

    (1) Μια φιλική συμβουλή για να μην ΄πω πατρική. Να βελτιώσετε τα Ελληνικά σας! Υπάρχει διαφορά μεταξύ του «γνωρίζω» και του «ξέρω» και πρέπει ανάλογα με την επόμενη λέξη, να επιλέγουμε ένα από τα δυο ρήματα. Τέλος επ’ αυτού, όταν διαβάζετε κάτι, να είσθε σε θέση, να αποφλοιώνετε την φράση. Στα γραφόμενα μου (στα κατ’ εσάς πικρόχολα σχόλια) σας άφησα ανοιχτή μια πόρτα διαφυγής την οποία, δυστυχώς, δεν είδατε ή την απαξιώσατε.

  9. ΠΑΛΙΟΣ
    18 Αυγούστου 2014 at 09:36 — Απάντηση

    Να επανέλθετε κύριε Παπουτσόπουλε! Γιατί αυτά που μας λέτε εδώ είναι το άκρον άωτον της γενικολογίας και της αοριστολογίας (το λέω πολύ ευγενικά) και δεν μας πείθουν καθόλου ότι ξέρετε τα πράγματα καλύτερα από τον αρθρογράφο, όπως λέτε. Και να ξέρετε ότι είμαστε πολλοί έτοιμοι να ακούσουμε τον αντίλογό σας. Αν όμως είναι να πείτε παρόμοια με αυτά που γράφετε στο παρόν, νομίζω ότι καλύτερα θα ήταν να σωπάσετε. Περιμένουμε…

  10. ΠΑΠΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΟΣ
    16 Αυγούστου 2014 at 22:36 — Απάντηση

    ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΙΚΡΟΧΟΛΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΑΣ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ ΟΤΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣΩ ΤΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΜΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΟΜΙΛΟ ΟΡΦΕΑ.
    ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΣΤΕ ΕΚΤΟΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΠΟΤΕ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ.
    ΛΥΠΑΜΑΙ ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ ΑΛΛΑ ΧΑΙΡΟΜΑΙ ΠΟΥ ΤΕΛΙΚΑ ΣΑΣ ΔΩΣΑΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΑΝΑΣΑΝΕΤΕ ΛΙΓΟ ΑΕΡΑΚΙ ΜΟΥΤΕΛΗΣ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΥΠΗΡΧΕ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ..
    ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΨΑΞΑΤΕ ΚΑΙ ΒΡΗΚΑΤΕ ΚΑΙ ΜΕ ΜΕΓΑΛΕΙΩΔΗ ΤΡΟΠΟ ΤΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΤΕ ΤΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟ ΕΣΑΣ.
    ΤΟ ΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟ ΕΣΑΣ.
    ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΑΜΑ ΤΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟ ΕΣΑΣ.
    ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΑΙ ΣΑΣ ΠΡΟΚΑΛΩ ΣΕ ΜΙΑ ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΜΑΣ.
    Ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ FESTA DEL CALALE <>.

    ΠΑΠΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΟΣ

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.