HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΚλείσανε τον δρόμο της Λαγκάδας – ρημάξανε οι Σφακιώτες και η ορεινή Λευκάδα…

Κλείσανε τον δρόμο της Λαγκάδας – ρημάξανε οι Σφακιώτες και η ορεινή Λευκάδα…

Γράφει ο Θοδωρής Γεωργάκης

22Ο δρόμος της Λαγγάδας, μήκους μόλις τεσσάρων χιλιομέτρων απ’ τον Φρυά μέχρι την παραλία στα Πευκούλια, είναι ότι πιο πολύτιμο υπάρχει για τους Σφακιώτες, αλλά και για την ορεινή, γενικώτερα, Λευκάδα. Eίναι το οξυγόνο των χωριών μας. Πάνω σ’ αυτό τον δρόμο, η ιδιωτική πρωτοβουλία ξεκάθαρα στηρίχτηκε και ανέπτυξε τα πάμπτωχα χωριά των Σφακιωτών, τα τελευταία σαράντα χρόνια, που λειτουργεί αυτός ο ευλογημένος δρόμος, αυτή η χρυσοτόκος όρνιθα για τα χωριά μας.

Επίσης δεκάδες εργαζόμενοι Σφακισάνοι και Σφακισάνες στα ξενοδοχεία του Αγίου Νικήτα που τον χρησιμοποιούν για να πηγαίνουν τάχιστα στην δουλειά τους, τώρα αναγκάζονται να κάνουν την… εκδρομή απ’ τον Δρυμώνα, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι εργοδότες προτιμούν προσωπικό απ’ τα πλησιέστερα στον Άγιο Νικήτα χωριά, αποκλείοντας έτσι τους Σφακισάνους, λόγω της διαμορφωθείσας νέας τεράστιας απόστασης μέσω Δρυμώνα.

Εκεί που επί αιώνες τα εφτά χωριά των Σφακιωτών ήταν απομονωμένα απ’ την θάλασσα, ήρθε το 1976 ένας πράγματι φωτισμένος, με όραμα και αγάπη για τον τόπο του κοινοτάρχης τότε των Ασπρογερακάτων, ο Πανταζής Κακιούσης, ( εκείνες τις δεκαετίες, και μάλιστα μετά τον σκληρότατο για τους Σφακιώτες εμφύλιο με τα μίση και τα πάθη ωξυμένα στο ζενίθ, υπήρξαν πολλοί τέτοιοι φωτισμένοι άνθρωποι, δεξιοί και αριστεροί, που ενδιαφέρονταν ανιδιοτελώς για τα χωριά των Σφακιωτών, σήμερα γίναμε ΟΛΟΙ ΜΑΣ , μα όλοι μας, κομματόσκυλα και λαπάδες), πραγματικά οραματιστής αριστερός ο Πανταζής με ύφος, κουλτούρα και ευπρέπεια σαν αυτά που δίδαξε η … σχολή του απαράμιλλου γιατρού Ξενοφώντα Γρηγόρη, ήρθε και με την ΜΟΜΑ διάνοιξε το φαράγγι της Λαγγάδας και έφτιαξε αυτόν τον ευλογημένο δρόμο, που απογείωσε τους Σφακιώτες, γιατί αναπτύχθηκαν πάμπολλες μικροεπιχειρήσεις στον τριτογενή τομέα και τα πάμπτωχα και μέχρι τότε μόνο αγροτοκτηνοτροφικά χωριά άλλαξαν πρόσωπο.

Είναι ο δρόμος που άλλαξε τη μοίρα των Σφακιωτών!!! Ένας δρόμος, ως εκ τούτου, με μέγιστη σημασία οικονομική για τους Σφακιώτες και γενικώτερα για την ορεινή Λευκάδα, αφού εξυπηρετεί και την Καρυά, την Εγκλουβή, του Πηγαδισάνους, ακόμη και τον Αλέξανδρο με τα Πλατύστομα. Αν, λοιπόν κάποιοι διατείνονται πως τους ενδιαφέρει η ανάπτυξη και στην ορεινή Λευκάδα … ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν!!!

38

Αυτά για την ιστορία και για του φωτισμένους εκείνους Σφακισάνους που άνοιγαν δρόμους, οράματα, προοπτικές γι αυτό τον τόπο και δεν έκλειναν δρόμους…

Αυτό το θείο δώρο αποφάσισε η Δημοτική Αρχή να το καταργήσει, προσωρινά, μόνιμα κανείς δεν γνωρίζει τις προθέσεις της, τοποθετώντας όγκους χωμάτων στην αρχή και στο τέλος του δρόμου, γιατί, όπως ισχυρίζεται ο δήμαρχος έχει διαβεβαίωση απ’ τους μηχανικούς του ΙΓΜΕ πως ο δρόμος αυτός είναι επικίνδυνος. Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την διαπίστωση. Στους Σφακιώτες γνωρίζει και ο τελευταίος κάτοικος πως απ’ την διάνοιξή του ακόμη ο δρόμος αυτός πράγματι κρύβει κινδύνους, που πολλαπλασιάστηκαν μετά τον σεισμό του 2015, γιατί χαράχτηκε πάνω σε ασβεστολιθικό βουνό, με κύρια ύλη το χαλίκι, το οποίο φετοποιείται και κατολαισθαίνει με τους σεισμούς και τις διαβρώσεις του νερού, όπως ακριβώς τους ίδιους και πολύ περισσότερους κινδύνους κρύβει ο δρόμος Τσουκαλάδες – Άγιος Νικήτας, που είναι της ίδιας γεωλογικής υφής, αλλά αυτός…. λειτουργεί.

Ή όπως ακριβώς είναι ο δρόμος στον Κόκκινο Βράχο, στην είσοδο της Καρυάς. Εκεί, επειδή έβαλαν μια πινακίδα ΠΡΟΣΟΧΗ ΠΤΩΣΕΙΣ ΛΙΘΩΝ θεωρούν ότι εξόρκισαν τον κίνδυνο, βέβαια εκεί είναι… Καρυά, με στεντόρεια φωνή (και μπράβο τους) από τους αιρετούς της, … πρώην και νυν, και κανείς δεν τολμά να την ακουμπήσει.

Και κάτι άλλο, παρεπιμπτόντως, για τον Κόκκινο Βράχο στην Καρυά, το οποίο κανείς δεν έχει αναδείξει. Δεν είναι μόνο η πτώση λίθων που δημιουργεί κινδύνους, είναι και το τσιμεντένιο κομμάτι του οδοστρώματος, γιατί κάτω ακριβώς απ’ το τσιμέντο χάσκουν διακόσια μέτρα χάος!!! Και ως γνωστόν ο σεισμός …γουστάρει το τσιμέντο, γιατί το κάνει…ποδολόγα. Επί πλέον να τονισθεί πως αυτό το τσιμεντένιο κομμάτι δέχεται τεράστια βάρη από δωδεκάτονα λεωφορεία που πηγαίνουν τακτικότατα στην Καρυά, αλλά κυρίως από τριαντάτονα φορτωμένα φορτηγά. Στο δρόμο αυτό, κάποιοι που βλέπου πλατύτερα και μακρύτερα απ’ το σήμερα, πιστεύουν πως πρέπει να γίνει νέα χάραξη, ξεκινώντας χαμηλότερα, μετά την Λαλιά των Πηγαδισάνων, εκεί που υπήρχε ένας παλιός καρόδρομος, να καβαλλήσει τον λοφίσκο του Κόκκινου Βράχου, (θα απαιτηθούν απαλλοτριώσεις, γιατί υπάρχουν ιδιοκτησίες) και να βγεί ακριβώς πίσω στο μεγάλο γιοφύρι. Μόνο έτσι θα ησυχάσει η Καρυά στους επόμενους αιώνες.

Μετά την παρένθεση του Κόκκινου Βράχου, να επανέλθουμε στο θέμα γα την Λαγγάδα, το οποίο βρίσκεται ακόμη στο επίπεδο της …κουβέντας. Έχει, λοιπόν, προβλήματα ο δρόμος της Λαγγάδας, όπως είχε προβλήματα και ο δρόμος για τον Γιαλό στο Αθάνι, όμως εκεί ο ακτιβισμός και το ξεσήκωμα των κατοίκων έφερε τη λύση, εδώ στου Σφακιώτες η Δημοτική Αρχή αντί να τα επιλύσει καθόν τρόπο το επέλυσε στο Αθάνι, δηλαδή δαπανόντας χρήματα, (ούτε ένα ΕΥΡΩ δεν …θυσίασε για τους Σφακιώτες απ’ τα εκατομμύρια που η κυβέρνηση, για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, ενέκρινε για την Λευκάδα), κλείνει την Λαγγάδα και ησυχάζει.

Όπως ακριβώς έκανε και στην παιδική χαρά στα Λαζαράτα, όπως ακριβώς έκανε και στο γήπεδο 5χ5 στα Λαζαράτα… Υπάρχουν προβλήματα? Τα κλείνουμε και ξεμπερδεύουμε!!!! Μάλιστα θα σου πουν και δήθεν με αφοπλιστικό τρόπο. <<Και τι θέλετε να σκοτώσουμε τον κόσμο?>>, ή <<γιατί δεν τα έφτιαχναν σαράντα χρόνια πρίν οι προηγούμενοι>>. Δεν θέλουμε ούτε τον κόσμο να σκοτώσετε, ούτε μας ενδιαφέρει η παρελθοντολαγνεία. Το παρελθόν, στις δημοκρατίες, κρίνεται στις εκάστοτε εκλογές. Σαν δημότες φορολογούμενοι ΑΠΑΙΤΟΥΜΑΙ να μας φτιάξετε το δρόμο μας, δίνοντάς μας …ένα κομμάτι απ’ το ΜΕΛΛΟΝ που υποσχεθήκατε γα το νησί και το οποίο για τους Σφακιώτες ας απεικονίζεται στον ευλογημένο για τα εφτά χωριά δρόμο της Λαγγάδας, γιατί η πολιτική και οι πολιτικοί σε κάθε εξελιγμένη Ευρωπαϊκή χώρα ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΕΠΙ ΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙ κα δεν οχυρώνονται πίσω από παρελθοντολογίες.

Εδώ, στην περίπτωση των Σφακιωτών με τα τρία αυτά τρανταχτά σημεία που προαναφέρθηκαν, (Λαγγάδα, παιδική χαρά, 5χ5), βρισκόμαστε μπροστά στην τακτική των φτηνών δικαιολογιών και μόλις κάποια στιγμή μπορέσουμε , αν μπορέσουμε, να τα αποκαταστήσουμε, τότε θριαμβολογούμε για τα αυτονόητα, άσχετα αν έχουν περάσει μήνες ή και χρόνια και τα στερούνται τα παιδάκια, που δόξα τω θεώ είναι πολλά στους Σφακιώτες (μοναδική εξαίρεση σε όλα το νησί χωριά να έχουν πολύ νέο κόσμο) και τα οποία παιδιά δεκαπλασιάζονται στις διακοπές του καλοκαιριού, αλλά φέτος βρήκαν και την παιδική χαρά και το γηπεδάκι ΚΛΕΙΣΤΟΝ…

Και αυτό, αγαπητοί αναγνώστες, συμβαίνει μόνο με τους Σφακιώτες. Απ’ το 2010, που καταργήθηκαν οι δήμοι και μας υπήγαγαν στον ενιαίο Καλλικρατικό δήμο της Λευκάδας, στους ΣΦΑΚΙΩΤΕΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΡΦΩΣΕΙ ΠΡΟΓΚΑ!!!! Ναι, δεν είμαι καθόλου υπερβολικός. Επί έξι χρόνια τώρα στους Σφακιώτες, προφανώς γιατί μας θεωρούν ΓΙΕΣΜΕΝ ΚΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΟΥΣ , μας αγνοούν παντελώς.

Τώρα το καλοκαίρι, και ενώ χάθηκε οριστικά η σεζόν για τους δύσμοιρους επαγγελματίες Σφακισάνους, άρχισαν κάποιες κουβέντες για το δρόμο της Λαγγάδας, κυρίως με μια επιστολή, εμπιστευτική (?), που έστειλαν οι πρόεδροι Λαζαράτων, Ασπρογερακάτων και Καβάλλου στο δήμαρχο. Θορυβήθηκε η Δημοτική Αρχή και ήρθε στα Λαζαράτα, τι είπαν κανείς δεν έμαθε. Ενδοπαραταξιακά θέματα, με αφορμή τις αιχμές της επιστολής? Απλά διέρρευσε πως μπήκε και το θέμα της Λαγγάδας.

Δεύτερη κίνηση προέκυψε απ’ το προσωπικό ενδιαφέρον του Ζώη του Μικρώνη, καλοδεχούμενη είναι όποια συμβολή υπάρξει για τον δρόμο της Λαγγάδας, ο οποίος στον Φρυά συγκέντρωσε Σφακισάνους και μίλησαν για τον δρόμο, με αποτέλεσμα να αρχίσει η κινητικότητα…. Την ίδια μέρα ο δήμαρχος κάλεσε φορείς των Σφακιωτών να μιλήσουν. Εξ όσων μας είπε κάποιος εκ των παραβρεθέντων, ο δήμαρχος τους διαβεβαίωσε πως απ’ τις …εκπτώσεις των άλλων έργων στο νησί θα εξοικονομηθούν χρήματα και για την Λαγγάδα. Τώρα, αν υπάρχει άλλο παγκόσμιο τέτοιο προηγούμενο πέστετό μου και σεις οι αναγνώστες!!!

Για να μη μασάμε τα λόγια μας. Η νέα σεζόν πρέπει να βρεί τον δρόμο της Λαγγάδας έτοιμο προς χρήση για τους Σφακισάνους. Δεν θέλουμε ούτε το ΜΠΑΪ ΠΑΣ του Καβάλλου – Τσουκαλάδων, ούτε νέα χάραξη στη Αγία Άννα (ακούστηκε και κάτι τέτοιο), δεν θέλουμε ούτε να πηγαίνουμε απ’ τον Δρυμώνα σε τετραπλάσια απόσταση. Θέλουμε τον δρόμο των τεσσάρων χιλιομέτρων που άλλαξε τη ζωή των Σφακιωτών. Οι δύσμοιροι επαγγελματίες Σφακισάνοι τρέχουν να κρυφτούν από ντροπή για τον κόσμο που φιλοξενούν, γιατί στα προσπέκτους τους και στα σάϊτ τους διαφημίζουν πως, σε τέσσερα χιλιόμετρα θα βρεθείτε στις καλύτερες παραλίες του νησιού, και αντί τέσσερα τους προκύπτουν τα δεκατέσσερα απ’ τον Δρυμώνα!!!

Προσωπικά, και με την ευθύνη που μου προσπορίζει η ψήφισή μου απ’ τους συντοπίτες μου Σφακισάνους, στις Δημοτικές Εκλογές του 2014, προχωρώ με το παρόν άρθρο, σε δημοσιοποίηση του θέματος, που μακάρι να λυθεί άμεσα και να μας απασχολήσει … ελάχιστα μελλοντικά, για να γνωρίζει ο κόσμος τι ακριβώς συμβαίνει με τον δρόμο της Λαγγάδας. Ήδη μου το ζήτησαν οι ίδιοι και ενημέρωσα τον βουλευτή κ. Καββαδά, ο οποίος είναι και Δημοτικός Σύμβουλος και τον αρχηγό της μείζονος αντιπολίτευσης στον Δήμο τον κ. Μαργέλη, για να φέρουν το θέμα της Λαγγάδας στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Κοντολογίς. Δεν μπορεί κανείς να κρύβεται και να χρησιμοποιεί σαν ΕΩΛΟ ΑΛΛΟΘΙ την επικινδυνότητα του δρόμου της Λαγγάδας. Αυτή η χώρα, δόξα τω θεώ, έχει φτιάξει γέφυρα στο Ρίο, το Μετρό της Αθήνας, το Ελευθέριος Βενιζέλος, την υποθαλάσσια στο Άκτιο, την Εγνατία οδό, την Αττική οδό, την Ιόνια οδό, άπειρα λιμάνια στα νησιά και δεν μπορεί να στεριώσει έναν δρόμο πεντακοσίων μέτρων? Γιατί το πρόβλημα στον δρόμο της Λαγγάδας είναι τα τελευταία πεντακόσια μέτρα. Επομένως εκείνο που απαιτείται είναι πολιτική βούληση της Δημοτικής αρχής, τα άλλα όλα είναι, επαναλαμβάνουμε έωλο άλλοθι.

Η νέα σεζόν πρέπει να βρεί τον δρόμο προσπελάσιμο για την παραλία στα Πευκούλια. Έμπειροι μάστοροι και εργολάβοι Σφακισάνοι, που γνωρίζουν άριστα την περιοχή, προτείνουν, μάλιστα, και λύσεις. Μια απ’ τις λύσεις που κουβεντιάζονται είναι να δημιουργηθούν ταμπάνια, ήτοι κλίμακες και επίπεδα στο επίμαχο σημείο με τις κατολισθήσεις, ώστε να μετριασθούν οι κατολισθήσεις. Στον αντίλογο πως πιθανόν να καταστραφεί κομμάτι του πευκοδάσους με αυτή την λύση, η απάντηση είναι πως ήδη το δάσος καταρρέει σ’ εκείνο το σημείο και μια ήπια παρέμβαση θα εμποδίσει περαιτέρω κατάρρευσή του. Αυτή η λύση μπορεί να είναι η προσωρινή.

Μιλούν και για οριστική μακροπρόθεσμη λύση, η οποία προβλέπει τη δημιουργία δρόμου πάνω στην κοίτη του ρέματος της Λαγγάδας, ώστε να αποφευχθεί οποιοσδήποτε τραυματισμός των πρανών του βουνού, τραυματισμός που ρευστοποιεί το χαλίκι και δημιουργεί τις κατολισθήσεις, με σεισμό ή δυνατές νεροποντές τον χειμώνα. Μια τέτοια οριστική λύση σίγουρα χρειάζεται βάθος χρόνου, έχει το πλεονέκτημα, όμως, πως καταργεί και τις τρείς αλεπάλληλες κλειστές στροφές μέσα στο <<καρύκωμα>> του φαραγγιού, με αποτέλεσμα και η συνολική απόσταση του δρόμου Φρυάς – Πευκούλια να μειωθεί στα τρία χιλιόμετρα, αλλά, επί πλέον, θα είναι προσπελάσιμος και από λεωφορεία τουριστικά.

Φρονώ πως η κινητκότητα γύρω απ’ το θέμα του δρόμου της Λαγγάδας θα φέρει αποτελέσματα. Το ζητούμενο είναι να υπάρξουν εκείνα τα σύντομα αποτελέσματα που θα δώσουν τον δρόμο σε χρήση και πάλι, νωρίτερα και πριν την έναρξη της νέας τουριστικής σεζόν. Αρκεί, επαναλαμβάνουμε, να υπάρξει η πολιτική βούληση και τάχιστες αποφάσεις, αφού και στη συνάντηση του δημάρχου με τους φορείς των Σφακιωτών, όπως μας μετέφερε κάποιος εκ των παρευρεθέντων, και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Σφακισάνος μάλιστα, κ. Γεωργάκης, παραδέχθηκε πως στο θέμα του δρόμου της Λαγγάδας υπήρξαν καθυστερημένες αντιδράσεις.

Προηγουμενο αρθρο
Υπάρχει κι αυτή η Λευκάδα, η «άλλη» Λευκάδα
Επομενο αρθρο
Παράκρουση…

1 Σχόλιο

  1. Θοδωρής Αραβανής
    22 Αυγούστου 2016 at 08:41 — Απάντηση

    Τα κονδύλια που διέθετε η κεντρική κρατική εξουσία από το 1947 και μετά, υπήγοντο στην διαδικασία του χτενίσματος των ( κοσκίνισμα) με βάσει την αποχή κάθε τότε χωριού ή οικισμού , στις εκλογές του 1946. Ιδιαίτερα αυτό εντάθηκε την δεκαετία 1953-1963. Επιλέχτηκε διοικητικά τότε , από συγκεκριμένους και όσους διαχειριστές της χώρας της Λευκάδος ( αυτού του οικιστικού μορφώματος που ονομάστηκε πρωτεύουσα του Νησιου, ύποπτου ιστορικά ως προσπάθεια περιορισμού της ευημερίας στην υπόλοιπη Νήσο), επιλέχτηκε και προμοταρίστικε η αλλαγή της κατανομής και διανομής και μετασχηματισμού του συνολικού πλούτου πέρα απ το παραγωγικό υπόβαθρο αυτού του πλούτου , που κυρίως διακινούνταν από την υπόλοιπη Νήσο.
    Είναι ανδεικτικό ότι υη διοικητική δομή της Νομαρχίας της Νήσου, για χρόνια εδράζετο μέσα στο κέντρο συναναστροφής αυτών των συμφεροντολογικών δομών , και σε καθετοποιημένη διάταξη δομικά εξουσιαστικά σε ένα κτίριο , χωρίς αποκεντρωτική δομή υπηρεσιών και δίπλα εδραζόνταν την δεκαετία του 1970 ή και νωρίτερα ίσως και αργότερα η Δνση της Αστυνομίας της Νήσου.
    Η διόγκωση του συγκεκριμένου οικιστικού ιστού και μάλιστα χωρίς πολεοδομικά κριτήρια, μια και πρώτα φκιάχνονταν και φκιάχνονται ακόμα για χρόνια τώρα οικίες ή κτίρια και μετά χαράζονται δρόμοι και χωρίς υποδομές ουσιαστικά, είναι ενδεικτική. Και ταυτόχρονα η ενίσχυση της έντασης οικισμού και ανοικοδόμησης στην Ανατολική γραμμή ( με βάσει την Ωνασέ’ι’κη επίκληση από την Δεκαετία του 1970 ακόμα) κατά μήκος του δρόμου και κάτω απ΄την χάραξη αυτού μέχρι σημείου να κλείσουν και οι προσβάσεις στις παραλίες , ακόμα και οικοπεδιοποίηση μέρους παραλιών σε όλη την Νήσο όπου έχουν μείνει και αυτές,… είναι το εδώ και χρόνια και σημερινό συμβολιστικό αντιπαραγωγικό αποτέλεσμα
    του διαχειριστικού λαπά χρόνων, στο όνομα της αξιοποίησης ιδεολογικά των κρατικών πόρων που διατίθενται για την Νήσο. Και ο λαπάς δεν χρειάζεται λάδι, το οποίο ήταν η κύρια ( μαζί με το κρασί) παραγωγή της Νήσου και που η ελαιοκαλλιέργεια τελείτο σε όλη την ορεινή και την υπόλοιπη Νήσο, πλήν της χώρας ( της πρωτευούσης ) της Νήσου,

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.