HomeΕΛΙΞΗΡΙΑ ΜΝΗΜΗΣΑ/Π Γλάρος, ένα πλοίο μια ιστορία

Α/Π Γλάρος, ένα πλοίο μια ιστορία

Πάει καιρός που τέλειωσαν του Γλάρου τα ταξίδια, μα οι γλάροι που φτεροκοπούν, μου τα θυμίζουν πάντα…*

Ο «Γλάρος» ήταν ένα από τα πλοία που αποκτήθηκαν τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, για να καλύψουν το κενό που άφησε η καταστροφή του ακτοπλοϊκού στόλου κατά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.

Ανήκε στην κατηγορία πλοίων που εκείνη την εποχή αποκαλούσαν «λόρδικα», μιας και είχαν ναυπηγηθεί ως θαλαμηγοί συνήθως της βρετανικής αριστοκρατίας. Ξεχώριζαν δε, από την κομψή πλώρη τύπου сlipper και το μπαστούνι που την κοσμούσε. Ο «Γλάρος» ήταν τύπου γιοτ, μικρό, κομψό και γρήγορο ατμόπλοιο, που εξυπηρετούσε τις γραμμές του Ιονίου, μεταφέροντας επιβάτες και εμπορεύματα.

Ήταν βαμμένο ολόλευκο, με ένα μεγάλο γαλάζιο Κ στην τσιμινιέρα του. Χαρακτηριστικό του πλοίου ήταν η ζωγραφιά ενός γλάρου στην πλώρη, κάτω από το όνομά του.

glaros_karvounidou

Ναυπηγήθηκε το 1913 στα Scott & Co. της Greenock της Σκωτίας ως θαλαμηγός BERYL. Στην Ελλάδα ήρθε το 1947 ως ΘΕΣΣΑΛΙΑ, αλλά σύντομα μετονομάστηκε σε ΓΛΑΡΟΣ και δρομολογήθηκε από Πειραιά προς Πελοπόννησο και Κύθηρα για λογαριασμό της Ατμοπλοΐας Καβουνίδη, από τους πρωτοπόρους της ελληνικής κρουαζιέρας.

Αργότερα, βρίσκουμε το πλοίο να ταξιδεύει Πειραιά –Πάτρα- Αστακό-Μύτικα-Ζαβέρδα – Λευκάδα – Πρέβεζα – Πάργα – Παξούς – Κέρκυρα – Ηγουμενίτσα.

Εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς-Πρέβεζα σε 24 ώρες! Χρόνια μετά, ο «Γλάρος» μετασκευάστηκε σε diesel, χωρίς ιστούς, με νέο φουγάρο και δυνατότητα 120 ατόμων σε κλίνες.

Η πλειοψηφία των επιβατών όμως εξακολουθούσε να κάνει το ταξίδι στο κατάστρωμα, όπου τη συνήθη εικόνα αποτελούσε –σύμφωνα με μαρτυρίες και φωτογραφίες της εποχής- ένα ανομοιογενές συνωστισμένο πλήθος που κάλυπτε κάθε ελεύθερο σημείο του καταστρώματος…

glaros2

Για τους νέους ειδικά, η θαλάσσια συγκοινωνία αντιπροσώπευε το άνοιγμα της αυλαίας προς τον έξω κόσμο. Άνοιγε ορίζοντες κι έφερνε όνειρα κι ελπίδες για εμπειρίες και ταξίδια μακρινά, όνειρα για μια άλλη ζωή, καλύτερη και πιο ενδιαφέρουσα. Έτσι, το ταξίδι αποκτούσε μια διάσταση σχεδόν μυθική και το λιμάνι γινόταν εφαλτήριο της ζωής.

Από κει επέστρεφαν στην πατρίδα οι απόδημοι, από κει και οι ναυτικοί έφευγαν για το πρώτο τους μπάρκο. Στο λιμάνι μαζευόταν κόσμος, φίλοι και συγγενείς που αποχαιρετούσαν τους δικούς τους κουνώντας άσπρα μαντίλια, ενώ αντίστοιχα κάποιοι άλλοι υποδέχονταν όσους επέστρεφαν. Σε κάθε περίπτωση, δεν έλειπε η συγκίνηση και η συναισθηματική φόρτιση. Η περιπαιχτική δε ατάκα της εποχής που αφορούσε τα ταξίδια με το «Γλάρος» ήταν «Αντίο γλαρέντζα!»…

Το α/π Γλάρος στο βόρειο στόμιο της διώρυγας, 1961
Το α/π Γλάρος στο βόρειο στόμιο της διώρυγας, 1961

Τα ταξίδια του «Γλάρος» όμως, κάποτε τέλειωσαν. Τον κούρασαν τα κύματα κι απόκαμε, τον πήραν και τα χρόνια. Το τέλος του καταγράφεται στο βιβλίο «Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες» του Χρ. Ντουνή. Σύμφωνα μ’ αυτό, το πλοίο ήταν παροπλισμένο μαζί με άλλα στα Αμπελάκια της Σαλαμίνας. Το βράδυ της 12/12/66 ισχυροί άνεμοι έκοψαν τον κάβο του φορτηγού Ρίτα και το παρέσυραν, με αποτέλεσμα να προσκρούσει στη πρύμνη του «Γλάρος» και να σπάσει τα φινιστρίνια που βρίσκονταν στην ίσαλο γραμμή, προκαλώντας εισροή υδάτων.

Ο «Γλάρος» βγαίνοντας από το λιμάνι της Λευκάδας

Ο «Γλάρος» βυθίστηκε σε ρηχά νερά τις πρώτες πρωινές ώρες. Αργότερα ανελκύστηκε και επειδή ήταν γερασμένο δεν επισκευάστηκε, αλλά…όπως «σκοτώνουν τ΄ άλογα όταν γεράσουν», έτσι κι αυτόν, τον πούλησαν για διάλυση το έτος 1968. Μαζί του πήρε αναμνήσεις, απομεινάρια κάθε ζωής ξεχωριστής, κάθε ύπαρξης μοναδικής, ανθρώπων που ταξίδεψαν μαζί του αλλά και των άλλων, αυτών που έμειναν στο λιμάνι να κοιτούν τον ορίζοντα.

Αλέκα Κατσάνου

*(Ευτυχία Γερ. Μάστορα – Παξινοί Δεκαπεντασύλλαβοι).

Πηγή 2ης και 3ης φωτογραφίας: www.ithacanews.gr
Πηγή 1ης και 4ης φωτογραφίας: Λεύκωμα που εξέδωσε το 2012 το βιβλιοπωλείο Τσιρίμπαση με τίτλο: «Λευκάδα αλισάχνη στα ίχνη της ζωής μας», ISBN: 978-960-99166-2-2

Προηγουμενο αρθρο
Διακεκριμμένοι Λευκάδιοι
Επομενο αρθρο
Η ΕΛΜΕ Λευκάδας για το θάνατο του Λαλαφράγκου Ευτύχιου

1 Σχόλιο

  1. ΦΑΙΔΡΑ
    6 Φεβρουαρίου 2024 at 08:20 — Απάντηση

    “Γλάρος”, το πολυτελέστερον, το ταχύτερον και το ευσταθέστερον σκάφος στον Σαρωνικό.
    Με αυτό το τόσο ποιητικό όνομα και με μεγάλες προσδοκίες που δημιουργούσε η ρεκλάμα του, ταξίδευε μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’60 στα νερά του Σαρωνικού, ένα πλοίο που ελάχιστοι ίσως θυμούνται σήμερα. Ασυνήθιστο σκαρί που παρέπεμπε σε ιστιοφόρο του παλιού καλού καιρού, με κατάρτια και μπαστούνι στην πλώρη, έγραψε πολλά μίλια στις Ελληνικές θάλασσες, αφού δεν ταξίδεψε μόνο στον Σαρωνικό αλλά στο Αιγαίο και στο Ιόνιο.
    Πρόκειται για το πλοίο το οποίο επέζησε από τη φωτιά δύο παγκόσμιων πολέμων και είχε ένα άδοξο, ίσως ατυχέστατο τέλος στα Αμπελάκια Σαλαμίνος όπου ήταν παροπλισμένο το 1966, όταν διπλανό σκάφος του οποίου λύθηκαν οι κάβοι το κτύπησε και στη συνέχεια βυθίστηκε. Αργότερα ανελκύστηκε και οδηγήθηκε σε διάλυση το 1969.
    Ένας “Γλάρος” λοιπόν κομψός και αριστοκρατικός.
    Όμως ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
    Το 1904 κατασκευάστηκε ως θαλαμηγός σε Βρετανικά ναυπηγεία (Scott’s SB & Eng.Co.Ltd) φέροντας το όνομα “BERYL”. Άλλαξε πλοιοκτησία, μετονομάστηκε σε LORNA και από το Σεπτέμβριο του 1914 ως τον Δεκέμβριο του 1919 επιτάχθηκε από το Βρεττανικό Ναυαρχείο και χρησιμοποιήθηκε ως βοηθητικό περιπολικό. Την ίδια μοίρα ακολούθησε και κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκόσμιου πολέμου από το Σεπτέμβριο του 1939 ως το Μάιο του 1941.
    Μετά το τέλος του πολέμου αγοράστηκε από τους Γ. Γούναρη και Ν. Μαρή και μετονομάστηκε “THESSALIA” με σημαία Παναμά. Από το 1947 περνά στην Ατμοπλοΐα Καβουνίδη υψώνει Ελληνική σημαία και ονομάζεται “ΓΛΑΡΟΣ”
    Ταξιδεύει από Πάτρα προς Αστακό, Μύτικα, Λευκάδα,Πρέβεζα, Κέρκυρα.
    Έρχεται στο Αιγαίο όπου κάθε Δευτέρα και Παρασκευή με ώρα αναχώρησης 3 μ.μ. αναχωρεί για Αίγινα, Μέθανα, Πόρο, Ύδρα, Ερμιόνη, Σπέτσας.
    Κάθε Τρίτη με ώρα αναχώρησης 9 π. μ. για Μονεμβασιά, Νεάπολη, Αγία Πελαγία, Γύθειο.
    Κάθε Τετάρτη με ώρα αναχώρησης 8 π. μ. για Σύρο, Πάρο, Νάξο, Ίο, Θήρα.
    Κάθε Σάββατο και Κυριακή με ώρα αναχώρησης 8 π. μ. κατευθείαν για Μέθανα, Πόρο, Ύδρα, Ερμιόνη, Σπέτσας.
    Πραγματικά πολύ εντυπωσιακά τα εβδομαδιαία δρομολόγιά του αλλά ακόμα πιό εντυπωσιακή η διαφήμιση που αναγγέλει τη δρομολόγηση του στο Σαρωνικό:
    “ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ ΤΟΥ Α/Π “ΓΛΑΡΟΣ” ΕΙΣ ΤΗΝ ΓΡΑΜΜΗΝ ΤΟΥ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
    Την προσεχήν Τετάρτην θα ενταχθή εις την δεξαμενήν προς δεξαμενισμόν το νέον επιβατηγόν ατμόπλοιον “Γλάρος” του κ. Ν. Καβουνίδου. Το “Γλάρος” θα δρομολογηθή εις την γραμμήν του Αργοσαρωνικού, θα κάμη δε έναρξιν των δρομολογίων του από 19 Ιουνίου. Το νέον επιβατηγόν σκάφος είνε 620 τόνων και αναπτύσσει ταχύτητα 15 μιλλίων την ώραν. Διαθέτει 50 κλίνας πρώτης θέσεως, αφθάστου πολυτελείας, εις έκαστην δε καμπίναν υπάρχει τηλέφωνον δια την επικοινωνίαν του επιβάτου με την υπηρεσίαν του πλοίου.
    Το α/π “Γλάρος” θεωρείται ως το πολυτελέστερον, το ταχύτερον και το ευσταθέστερον σκάφος της ακτοπλοΐας, πρόκειται δε να εξυπηρετεί καθημερινώς την γραμμήν του Αργοσαρωνικού”

    Τα στοιχεία που αναφέρονται ανωτέρω προέρχονται από το λεύκωμα : “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ 1945 – 1965″ του Γ. Μ. Φουστάνου των εκδόσεων ” ΑΡΓΩ”.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.