HomeΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥΗ υποθαλάσσια σήραγγα καταλληλότερη λύση για την ζεύξη σύμφωνα με Έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού

Η υποθαλάσσια σήραγγα καταλληλότερη λύση για την ζεύξη σύμφωνα με Έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΒΒΑΔΑΣ

Η υποθαλάσσια σήραγγα καταλληλότερη λύση για την ζεύξη σύμφωνα με Έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού

Την υποθαλάσσια σήραγγα προκρίνει ως καταλληλότερη λύση για την ζεύξη της Λευκάδας με την Αιτωλοακαρνανία η Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων/Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Αρχαιολογικών Ερευνών και Εργασιών στο πλαίσιο Μεγάλων Δημοσίων Έργων, της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού.

Στις 23/10/19, η Γενική Γραμματεία Υποδομών του Υπουργείου είχε ζητήσει από το Υπουργείο Πολιτισμού να αποφανθεί επί δύο βασικών εναλλακτικών λύσεων στις οποίες είχε καταλήξει το Υπουργείο Υποδομών για την υλοποίηση της ζεύξης. Οι δύο αυτές εναλλακτικές είναι:

α) ξεκινώντας από τον ισόπεδο κόμβο νότια του Κάστρου της Αγίας Μαύρας, με εργασίες επί του υφιστάμενου οδοστρώματος, στη συνέχεια διέρχεται από τις δυτικές όχθες της λιμνοθάλασσας Αυλαίμων, επί επιχώματος. Η υποθαλάσσια σήραγγα θα διασχίζει τον δίαυλο νοτιοανατολικά της Μαρίνας Λευκάδας και εξερχόμενη στο νησί θα καταλήξει στην οδό Φιλοσόφων μέσω νέου οδικού τμήματος.

β) κατασκευή νέου οδικού τμήματος στην ακαρνανική ακτή, που θα ξεκινά αμέσως νότια του Κάστρου Γρίβα και θα διέρχεται νότια των οικισμών Αγίας Βαρβάρας και Περατιάς. Η σύνδεση με το νησί της Λευκάδας θα επιτυγχάνεται μέσω γέφυρας μήκους 1.200 μέτρων η οποία χωροθετείται λίγω βορειότερα από τη θέση της αρχαίας γέφυρας, που πλέον δεν σώζεται. Εν συνεχεία, προβλέπεται η κατασκευή νέου οδικού τμήματος στην περιοχή Καλλιγονίου που θα απολήγει σε κυκλικό κόμβο συναντώντας την επαρχιακή οδό Λευκάδας – Νυδριού.

Στη σχετική Έκθεση Αναλυτικής Αρχαιολογικής Τεκμηρίωσης με ημερομηνία 26/2/2020, το αρμόδιο Τμήμα του Υπουργείου Πολιτισμού αποκλείει οριστικά τη δεύτερη λύση καθώς, όπως επισημαίνεται στο έγγραφο, η εφαρμογή της είναι προβληματική, διότι το χερσαίο τμήμα στην πλευρά της Λευκάδας εμπίπτει σε ζώνη Β προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Λευκάδας (ΦΕΚ 822/Β/25.9.1995), ενώ ενδέχεται να υπάρχουν βυθισμένα σημαντικά ευρήματα λόγω της ύπαρξης της αρχαίας γέφυρας.

Το Υπουργείο Πολιτισμού θεωρεί πως σε αυτή τη λύση, η διάνοιξη νέου δρόμου εντός του πυρήνα της αρχαίας πόλης αφενός θα αλλοιώσει αισθητά το περιβάλλον του αρχαιολογικού χώρου, αφετέρου είναι βέβαιο ότι θα φέρει στην επιφάνεια πληθώρα αρχαιοτήτων.

Ως εκ τούτου η έκθεση προτείνει ως καταλληλότερη εναλλακτική λύση την υποθαλάσσια. Η πρόταση αυτή μάλιστα φέρει την έγκριση όλων των συναρμόδιων αρχαιολογικών υπηρεσιών και συγκεκριμένα της Εφορίας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας, της Εφορίας Ενάλιων Αρχαιοτήτων, της Εφορίας Παλαιοανθρωπολογίας Σπηλαιολογίας και της Υπηρεσίας Νεότερων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Νοτίου Ιονίου.

Σχετικά με την εξέλιξη ο Βουλευτής Ν.Λευκάδας Θανάσης Καββαδάς δήλωσε:

«Έπειτα από τις αλλεπάλληλες συναντήσεις που είχα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ.Καραμανλή, αλλά και χάρη στην διαρκή επικοινωνία που είχα με υπηρεσιακούς παράγοντες τόσο του Υπουργείου Υποδομών όσο και του Υπουργείου Πολιτισμού, είχα δηλώσει και δημόσια ότι η έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού πιθανότατα θα κατέληγε στην υποθαλάσσια ως την καταλληλότερη λύση για τη ζεύξη. Το προσεχές διάστημα, και ενόψει των τελευταίων εξελίξεων, θα επιδιώξω εκ νέου συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών κ.Καραμανλή, για το θέμα.»

Προηγουμενο αρθρο
Καθαρά Δευτέρα στη Λευκάδα!
Επομενο αρθρο
Συλλήψεις για οδήγηση υπό την επήρεια μέθης

4 Σχόλια

  1. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΕΡΕΣ
    4 Μαρτίου 2020 at 18:53 — Απάντηση

    Επανέρχομαι με μερικές απορίες προερχόμενες από τη δυσκολία μου να κατανοήσω επακριβώς τον γεωγραφικό προσανατολισμό των συντακτών του κειμένου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον ακριβή εντοπισμό των δύο υπό εξέταση θέσεων της ζεύξης Ακαρνανίας-Λευκάδας. Συγκεκριμένα:
    A) Γράφεται στο κείμενο: ….κατασκευή νέου οδικού τμήματος στην ακαρνανική ακτή, που θα ξεκινά αμέσως νότια του Κάστρου Γρίβα και θα διέρχεται νότια των οικισμών Αγίας Βαρβάρας και Περατιάς. Η σύνδεση με το νησί της Λευκάδας θα επιτυγχάνεται μέσω γέφυρας μήκους 1.200 μέτρων η οποία χωροθετείται λίγω βορειότερα από τη θέση της αρχαίας γέφυρας, που πλέον δεν σώζεται.
    Απορία: Νότια είναι αυτή η διαδρομή ή Βόρειο-δυτική;
    B) Γράφεται στο κείμενο: … εμπίπτει σε ζώνη Β προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Λευκάδας (ΦΕΚ 822/Β/25.9.1995), ενώ ενδέχεται να υπάρχουν βυθισμένα σημαντικά ευρήματα λόγω της ύπαρξης της αρχαίας γέφυρας.
    Απορία: Πως η «νέα γέφυρα» θα «συναντήσει» απομεινάρια της αρχαίας γέφυρας, όταν αυτή (η «νέα γέφυρα»), στο ίδιο κείμενο παραπάνω «χωροθετείται λίγω βορειότερα από τη θέση της αρχαίας γέφυρας, που πλέον δεν σώζεται». «Χωροθετείται βορειότερα» δεν σημαίνει ότι η «νέα γέφυρα» αποκλείεται να φτάσει στο σημείο, όπου βρίσκονται τα λείψανα της αρχαίας γέφυρας;
    Γ) Το πιο κοντινό σημείο της απόστασης μεταξύ Ακαρνανίας και Λευκάδας βρίσκεται στην μικρή ακαρνανική χερσόνησο του «Παλιοχαλιά» (απέναντι από τις Αλυκές Αλεξάνδρου), αρκετά νοτιότερα του σημείου, που εναπόκεινται τα λείψανα της αρχαίας γέφυρας (η αρχαία βρίσκεται αρκετά βορειότερα στην ευθεία γραμμή Άγιος Γεώργιος Καλλιγονίου – νησίδα «Κωνσταντίνος» ή «Φορτίνο» – μικρό ακρωτήριο «Ρούγα» επί της ακαρνανικής ακτής).
    Απορία: Δεν θα ήταν εύλογο η λύση (β) να χωροθετεί την υπό κατασκευή εναέρια γέφυρα στο σημείο όπου η απόσταση των δύο πλευρών είναι η μικρότερη (πολύ μικρότερη από όποιο άλλο σημείο βορειότερα), δηλαδή στον «Παλιοχαλιά», όπου –εκτός της μείωσης του κόστους- θα αποφεύγονται οι κίνδυνοι που επισημαίνει το προαναφερθέν σκεπτικό των συντακτών του κειμένου; Τουλάχιστον, όσες φορές έχει συζητηθεί (έστω και «ακαδημαϊκά») παλιότερα το θέμα, αυτή ήταν η μόνη θέση που προτεινόταν για την κατασκευή της εναέριας γέφυρας.
    Αν οι απορίες μου είναι βάσιμες, γίνεται εύκολα αντιληπτό ποια συμπεράσματα βγαίνουν.
    Προς το παρόν περιμένω απαντήσεις που θα με διαφωτίσουν.
    Υ.Γ.1. Παραμένουν, φυσικά, οι ερωτήσεις μου για τα κριτήρια, με τα οποία επιλέχτηκε η (α) λύση και απορρίφθηκε η (β).
    Υ.Γ.2. Είναι προφανές ότι το ζήτημα της θέσης της υποθαλάσσιας ζεύξης δεν είναι από εκείνα που «τσιγκλάνε» το κοινό. «Δεν καιγόμαστε για δαύτο» που λέει και η λαϊκή ρήση. Ακόμα και οι οικολογούντες δεν πήραν είδηση τι προτείνεται να γίνει στον Αβλέμονα. Ο καθείς και τα όπλα του – ή τα γούστα του! Μπορεί να το θυμηθούμε στο μέλλον. Ποιος ξέρει!

    • ΚΑΦΕΝΟΒΙΟΣ
      5 Μαρτίου 2020 at 10:12 — Απάντηση

      Κύριε Τσερέ θαυμάζω την υπομονή σας!!! Τι κάθεστε και διαβάζετε και σκοτώνεστε να γράψετε? Αφού τη ξέρετε τη κατάσταση, ξέρετε τι είμαστε!!! Τράβα άνθρωπε μου να πιεις ένα καφέ και να το “ανεβάσεις” να δεις πόσοι θα το “διαβάσουνε” και θα σου κάνουνε Like!!!. Τι υποθαλάσσιες και εναέριες! Ποιος σκοτίζεται γι’ αυτά τα φούμαρα! Μόνο ο καφές και η ανάρτηση είναι σπουδαίο πράμα!

      • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΕΡΕΣ
        6 Μαρτίου 2020 at 08:28 — Απάντηση

        Από μια πλευρά έχεις δίκιο, φίλε μου. Δεν πρέπει όμως, αν νιώθεις σκεπτόμενος πολίτης, να σιωπάς, όταν νομίζεις ότι κάτι δεν πάει καλά. Έστω και για τη τιμή των (δικών σου) όπλων. Από κει και πέρα τα είπαμε. Καθένας καθορίζει τη στάση του και αναλαμβάνει τις ευθύνες του.

  2. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΕΡΕΣ
    3 Μαρτίου 2020 at 12:52 — Απάντηση

    Η υπεύθυνη πολιτεία εκφράστηκε δια των αρμόδιων του Υπουργείου Πολιτισμού. Το σκεπτικό της απόρριψης της β΄λύσης είναι:
    “…διότι το χερσαίο τμήμα στην πλευρά της Λευκάδας εμπίπτει σε ζώνη Β προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Λευκάδας (ΦΕΚ 822/Β/25.9.1995), ενώ ενδέχεται να υπάρχουν βυθισμένα σημαντικά ευρήματα λόγω της ύπαρξης της αρχαίας γέφυρας. Το Υπουργείο Πολιτισμού θεωρεί πως σε αυτή τη λύση, η διάνοιξη νέου δρόμου εντός του πυρήνα της αρχαίας πόλης αφενός θα αλλοιώσει αισθητά το περιβάλλον του αρχαιολογικού χώρου, αφετέρου είναι βέβαιο ότι θα φέρει στην επιφάνεια πληθώρα αρχαιοτήτων”.

    Έχω λοιπόν το δικαίωμα ως Έλληνας πολίτης να ρωτήσω: Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού με τα ίδια κριτήρια γνωμοδότησαν, όταν τους ζητήθηκε, για το ΜΕΤΡΟ της Αθήνας; Επειδή πιστεύω πως η απάντηση είναι θετική (δεν διανοούμαι ότι μπορεί τα επιστημονικά κριτήρια να είναι α λα καρτ), θα ήθελα να δοθούν στη δημοσιότητα οι σχετικές εισηγήσεις-γνωμοδοτήσεις, ούτως ώστε να σταματήσουν οι όποιες περί του αντιθέτου φημολογίες των μη ειδημόνων, οι οποίες προκαλούν σύγχυση.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.