HomeΕΛΙΞΗΡΙΑ ΜΝΗΜΗΣΟ Edward Lear και η Λευκάδα

Ο Edward Lear και η Λευκάδα

Ο Έντουαρντ Λήαρ (Edward Lear, 1812-1888), θεωρείται ο παραγωγικότερος και καλύτερος τοπιογράφος της Ελλάδας του 19ου αιώνα. Κατά τον γνωστό ιστορικό Ράνσιμαν, είναι ο μόνος καλλιτέχνης που κατάφερε να συλλάβει την ατμόσφαιρα και το ύφος του ελληνικού τοπίου.

Υπάρχουν 3.500 έργα του βικτωριανού καλλιτέχνη, με ελληνικά θέματα. Η κατά διαστήματα παραμονή του Λίαρ στην Κέρκυρα, που αγάπησε περισσότερο από κάθε άλλο τόπο στην Ελλάδα και αλλού, διήρκεσε συνολικά τέσσερα χρόνια, από το 1848 έως το 1864, οπότε τα Ιόνια νησιά ενσωματώθηκαν στην Ελλάδα. Το ελληνικό τοπίο τον μάγεψε.

151

Στις 30 Μαΐου 2014 σε επίσημη τελετή που έγινε στην Κέρκυρα τοποθετήθηκε η μπρούντζινη προτομή του Edward Lear στη μόνιμη πλέον θέση της στην ιστορική αίθουσα της Αναγνωστικής Εταιρείας Κέρκυρας.

Tο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας το 2012 με ευκαιρία τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη γέννηση του πραγματοποίησε έκθεση με τίτλο «ο Edward Lear και τα Ιόνια νησιά».

Σ’ αυτή την έκθεση ο Dr. Anthony Stevens, ψυχίατρος και συγγραφέας είχε δηλώσει μεταξύ άλλων: «Ο Lear είχε ως κύρια ενασχόληση την τοπιογραφία. Στα μέσα του 19ου αιώνα, σε μια εποχή που η φωτογραφία και η καρτ ποστάλ δεν είχαν ακόμα γίνει τα πιο προσφιλή μέσα για την αποτύπωση μακρινών τόπων, ο Lear ταξίδεψε με τα πόδια ή καβάλα σε άλογο σε απομακρυσμένες και ανεξερεύνητες γωνιές της Ελλάδας, της Αλβανίας, της Νότιας Ιταλίας και της Μέσης Ανατολής, καθώς και σε άλλα μέρη, αποδίδοντας τα παρθένα ακόμη τοπία σε σχέδια, υδατογραφίες, λιθογραφίες και πίνακες ζωγραφικής.
Αγοραστές τους ήταν πλούσιοι πελάτες, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν ήλπιζαν να δουν ποτέ οι ίδιοι τα τοπία αυτά από κοντά. Επειδή ούτε κι’ εμείς έχουμε πια την ελπίδα να τα δούμε, τα έργα του Lear έχουν σήμερα ακόμη μεγαλύτερη αξία απ’ ό,τι είχαν για τους ανθρώπους της εποχής του…»

Tα 5 έργα που παρουσιάζουμε παρακάτω με θέματα από τη Λευκάδα, είναι από την έκθεση που είχε γίνει το 2012 στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας.

1
Λευκάδα – Κάβο ντε Ντουκάτο ή Άλμα της Σαπφούς – Αγία Μαύρα, Χαρακτικό, 24 x 36 εκ., Ιδιωτική Συλλογή, Ηνωμένο Βασίλειο
2
Η Αμαξική και το Κάστρο της Αγίας Μαύρας – Λευκάδα, Χαρακτικό, 24 x 36 εκ., Ιδιωτική Συλλογή, Ηνωμένο Βασίλειο
3
Λευκάδα, Άποψη από το Κάστρο – Αγία Μαύρα, Χαρακτικό, 24 x 36 εκ., Ιδιωτική Συλλογή, Ηνωμένο Βασίλειο
4
Λευκάδα, 1863, Μολύβι, μελάνι και υδρόχρωμα σε χαρτί, 37 x 54 εκ., Συλλογή Γενναδείου, Αθήνα
5
Λευκάδα, 1863, Μολύβι, μελάνι και υδρόχρωμα σε χαρτί, 29,5 x 67,5 εκ., Συλλογή Γενναδείου, Αθήνα
Προηγουμενο αρθρο
Το κατάντημα ενός έθνους. Να περιμένει μόνο από τη μπάλα να αισθανθεί περήφανο γιατί την ύπαρξή του
Επομενο αρθρο
Ουτοπία και παγκοσμιοποίηση - Του Δημήτρη Χ. Παξινού*

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.