HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΦρίντα Κάλλο: Πόνος και Πάθος

Φρίντα Κάλλο: Πόνος και Πάθος

Η Μανταλένα Κάρμεν Φρίντα Καλδερόν γεννήθηκε στις 6 Ιουλίου 1907 στο Μεξικό, αν και η ίδια υποστήριζε ότι γεννήθηκε το 1910 τη χρονιά που ξεκίνησε η Μεξικανική επανάσταση, θέλοντας να αρχίζει η ζωή της με τις θεμελιώδεις αλλαγές και στην κοινωνική ζωή της χώρας της.

Ο πόνος καθόρισε τη ζωή της, από τα έξι χρόνια της, όταν αρρώστησε με πολιομυελίτιδα, η οποία άφησε το ένα πόδι της λιγότερο αναπτυγμένο και ημιπαράλυτο. Το πιο καθοριστικό συμβάν στη ζωή της ήταν όμως το δυστύχημα από το οποίο επέζησε το 1925, στα 18 της χρόνια, όταν ένα τραμ συγκρούστηκε με το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε με αποτέλεσμα να συνθλιβεί η σπονδυλική της στήλη.

2

Τότε ακριβώς αρχίζει να ζωγραφίζει, αναζητώντας διέξοδο από την πλήξη και τον πόνο. Περισσότεροι από τους μισούς πίνακες της Φρίντας Κάλο είναι αυτοπροσωπογραφίες μέσα από τις οποίες εκφράζεται ο προσωπικός πόνος και η σεξουαλικότητά της. «Ζωγραφίζω τον εαυτό μου , έλεγε, γιατί είμαι τόσο συχνά μόνη και γιατί εγώ είμαι το θέμα που γνωρίζω καλύτερα».

Κεντρικό σημείο αναφοράς στη ζωή της ήταν ο έρωτάς της με τον ζωγράφο Ντιέγκο Ριβέρα τον οποίο παντρεύτηκε δύο φορές και έζησε μαζί του μια ταραχώδη ζωή με πολλές απιστίες και πόνο.

Η γνωριμία της με τον Αντρέ Μπρετόν το 1938 στο Μεξικό της δίνει την ευκαιρία να εκθέσει τα έργα της στο ευρύ κοινό. Το 1938 πραγματοποιείται μια έκθεση στη γκαλερί Julian Levy της Νέας Υόρκης η οποία γνωρίζει τεράστια επιτυχία. Η επόμενη έκθεση θα είναι στο Παρίσι και θα δεχθεί εξαιρετικές κριτικές.

3 γαμος

Το 1944 ταλαιπωρημένη από την υγεία της με πολλές χειρουργικές επεμβάσεις που την ανάγκασαν να φορά ειδικό κορσέ για να μπορεί να στηρίζεται όρθια, ζωγράφισε την περίφημη «Σπασμένη Στήλη» που αποτύπωνε την κακή κατάσταση της υγείας της και τις σωματικές προκλήσεις που αντιμετώπιζε.

Η δεκαετία του 1950 θα βρει τη Φρίντα Κάλο σε πολύ άσχημη κατάσταση αφού διαγνώστηκε με γάγγραινα στο δεξί της πόδι. Θα περνούσε εννέα μήνες στο νοσοκομείο υποβαλλόμενη σε μια σειρά δύσκολων επεμβάσεων. Παρ’ όλα αυτά ζωγραφίζει πυρετωδώς και υποστηρίζει ολόψυχα δίκαιους και κοινωνικούς αγώνες και πολιτικά κινήματα. «Δεν είμαι άρρωστη. Είμαι σπασμένη. Αλλά είμαι ευτυχισμένη όσο μπορώ να ζωγραφίζω» θα πει.

4 μεξικο

Το 1953 κάνει την πρώτη της ατομική έκθεση στο Μεξικό. Θα καταφθάσει στη γκαλερί με ασθενοφόρο, περνώντας το απόγευμα συζητώντας με τους επισκέπτες πάνω στο κρεβάτι που στήθηκε για κείνη στην αίθουσα τέχνης! Λίγο αργότερα ακρωτηριάστηκε από το γόνατο εξαιτίας της γάγγραινας που είχε εξαπλωθεί. Στο ημερολόγιό της γράφει: «Τι χρειάζομαι τα πόδια εφόσον έχω φτερά για να πετάξω».

Η Φρίντα Κάλο πέθανε στις 13 Ιουλίου του 1954 σε ηλικία 47 ετών. Η τελευταία σημείωση στο ημερολόγιό της ήταν: «Ελπίζω η αποχώρηση να είναι ευχάριστη…και ελπίζω να μην επιστρέψω ποτέ…Φρίντα».

Η στάχτη της βρίσκεται σήμερα σ’ ένα προκολομβιανό δοχείο στο Μπλέ Σπίτι όπου έζησε τη ζωή της και από τις 12 Ιουλίου του 1958 έχει γίνει μουσείο που φιλοξενεί τα έργα της , είδη λαϊκής τέχνης, τα Τεχουάνα φορέματα και κασμήματά της, τα εργαλεία ζωγραφικής της, επιστολές, βιβλία, καθώς και το ημερολόγιό της.

6

Η Φρίντα Κάλο ήταν η πρώτη ίσως ζωγράφος που τόλμησε να παραβιάσει τους κανόνες που ορίζουν ως τότε την τέχνη, αλλά και από τις ελάχιστες γυναίκες της εποχής της που έζησε με τόση ελευθερία και ένταση. Δεν παραιτήθηκε ακόμα και μπροστά στο σωματικό και ψυχικό πόνο και μετέφρασε όλες τις εμπειρίες της ζωής της σε τέχνη αποτυπώνοντας με δύναμη τα συναισθήματα της στον καμβά.

Η τέχνη της ήταν «σαν κορδέλα τυλιγμένη γύρω από μια βόμβα» είχε παρατηρήσει ο μεγάλος σουρεαλιστής Αντρέ Μπρετόν. Η Φρίντα Κάλο ανέπτυξε μια προσωπική εικονογραφική γλώσσα, χρησιμοποιώντας δικό της λεξιλόγιο και δικό της εικαστικό συντακτικό. Χρησιμοποιούσε σύμβολα που, καθώς σήμερα έχουν αποκρυπτογραφηθεί, προσφέρουν τη δυνατότητα ουσιαστικής και ακριβούς ερμηνείας και κατανόησης του έργου της, όπως και των συνθηκών που επικρατούσαν κατά τη δημιουργία του.

5 Το μήνυμά της είναι σαφές: τα έργα της πρέπει να γίνονται αντιληπτά ως μεταφορικές συμπυκνώσεις συγκεκριμένων εμπειριών. Η πλούσια φαντασία που χαρακτηρίζει τα έργα της προέρχεται πρώτα και κύρια από τη μεξικανική λαϊκή τέχνη και τον Προκολομβιανό πολιτισμό. Παρ’ όλο που τα έργα της περιέχουν εξωπραγματικά και φανταστικά στοιχεία, δεν μπορούν να θεωρηθούν σουρεαλιστικά , γιατί η αποδέσμευση από την πραγματικότητα δεν είναι πλήρης. Τα μηνύματά της δεν είναι ποτέ ακατανόητα ή παράλογα. Η πραγματικότητα και η φαντασία συγχωνεύονται στα έργα της, όπως και στα περισσότερα μεξικανικά έργα τέχνης σαν δύο συστατικά της ίδιας πραγματικότητας.

Τα έργα της έχουν πια αναγνωριστεί διεθνώς και το 2006 ο πίνακας που φιλοτέχνησε το 1943 με τίτλο Roots και πουλήθηκε 5,6 εκατομμύρια δολάρια αποτελεί ρεκόρ δημοπρασίας για έργα από την Λατινική Αμερική. Η μεγαλύτερη έκθεση που δόθηκε με τα έργα της είναι στο μουσείο Fine Arts Palace στο Μεξικό που συγκεντρώθηκε το 1/3 της δουλειάς της. Η έκθεση εγκαινιάστηκε το καλοκαίρι του 2007 και έσπασε όλα τα ρεκόρ επισκέψεων σε μουσεία.

7

Αυτό το καλοκαίρι, η Φρίντα, καταλαμβάνει τον Βοτανικό κήπο της Νέας Υόρκης σε μια από τις πιο συναρπαστικές εκθέσεις που έχει διοργανωθεί προς τιμή της. Η έκθεση εστιάζει στη σχέση της Κάλο με τη φύση και ξαναστήνει το μαγικό κήπο του Μπλέ Σπιτιού στην πόλη του Μεξικού, παρουσιάζοντας μια σπάνια συλλογή έργων της και εξετάζοντας το ενδιαφέρον της ζωγράφου για τον φυσικό κόσμο τόσο μέσα από τον κήπο του σπιτιού όσο και μέσα από τις λεπτομερείς περιγραφές φυτών στα έργα της. Η έκθεση θα διαρκέσει ως την 1η Νοεμβρίου.

Πήγες:
Βικιπαίδεια
Newsbeast.gr
antifonies.gr
Βιβλιογραφία:
ΚΑΛΟ Andrea Kettenmann

Επιμέλεια: Ελένη Μ Ματαράγκα

Προηγουμενο αρθρο
Συναυλία της Φιλαρμονικής στην Ιερά Μονή Φανερωμένης
Επομενο αρθρο
Στο Σχολείο κάποτε

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.