Ακτοπλοϊκή σύνδεση της Λευκάδας, τέλη 19ου αιώνα
Της Χαράς Παπαδάτου-Γιαννοπούλου
Πάντα νομίζουμε, ὅτι σήμερα εἴμαστε καλύτερα ἀπό τό παρελθόν, παίρνοντας ὡς ἀξίωμα ὅτι πάντα προχωρᾶμε καί προοδεύουμε. Μεγάλο λάθος βέβαια. Ἀλλά δέν θ΄ἀναλύσουμετό θέμα ἐκτενέστερα.
Στίς ἐφημερίδες τῶν Πατρῶν τοῦ 19ου αἰῶνα, βρίσκουμε ἀρκετές εἰδήσεις ἀπό τήν Λευκάδα ἀλλά καί γενικότερα. Παραθέτω παρακάτω κάτι πού βρῆκα ἐνδιαφέρον, ἀπό τίς ἐφημερίδες Φορολογούμενος μιά ἐξαίρετη ἐφημερίδα καί ἀπό τόν γνωστό στίς γενιά μου, Νεολόγο τῶν Πατρῶν, πού θυμόμαστε ὅτι ἐρχόταν στήν Λευκάδα. Ἀκόμη θυμᾶμαι τόν ἐφημεριδοπώλη πού διαλαλοῦσε τήν ἄφιξη τοῦ Νεολόγου στό παζάρι.
Εἶναι ἡ ἀκτοπολοϊκή ἐπιβατική κίνηση ἀπό τό λιμάνι τῆς Πάτρας, πού τότε μαζί μέ τό λιμάνι τῆς Σύρου ἦταν τά δύο μεγαλύτερα λιμάνια τῆς Ἑλλάδας. Ὁ Πειραιάς ἔρχεται ἀργότερα. Ἄν διαβάσουμε προσεκτικά θά δοῦμε ὅτι τότε, ὑπῆρχε σύνδεση μέ ὅλη τήν Μεσόγειο. Καί ὡς γνωστόν ὑπῆρχε καί κατευθείαν σύνδεση μέ τήν Νέα Ὑόρκη μέσω ὑπερωκεανίων.
Ἔτσι λοιπόν ἡ Λευκάδα μποροῦσε νά ταξιδεύσει κατ’ εὐθείαν στήν Εὐρώπη. Εἶναι δέ ἀξιοσημείωτο ὅτι στήν πρώτη ἐφημερίδα, τόν Φορολογούμενο, ἡ Λευκάδα ἀναγράφεται ὡς Ἁγία Μαῦρα.
Σήμερα δέν ἔχουμε αὐτές τίς δυνατότητες. Γίνεται δέ ἀγῶνας νά ὑπάρχει ἀτμοπλοϊκή σύνδεση ἀνάμεσα στά Ἑπτάνησα. Καί θά τό θεωρήσουμε κατόρθωμα ἄν τελικά γίνει. Μπράβο μας. Τό αὐτοκίνητο, πού θεωροῦμε πρόοδο, κατήργησε τό πλοῖο καί τίς δυνατότητές του. Ἔτσι σήμερα, ἀπό τό λιμάνι τῆς Πάτρας πού εἶναι ἡ σκιά τοῦ παλιοῦ ἑαυτοῦ του, φεύγουν μόνο πλοία γιά τήν Ἰταλία καί τήν… Κεφαλλωνιά.
Καί δέν θά πρέπει νά ξεχνᾶμε ὅτι στήν ἀρχαιότητα ὑπῆρχαν κυρίως θαλάσσιοι καί ποτάμιοι δρόμοι. Καί μιά χαρά ἀνέπτυξαν μεγάλους πολιτισμούς, πού ἐμεῖς οὔτε κἄν μποροῦμε νά προσεγγίσουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια