HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΑνάπλαση παραλίας. Έργο βιτρίνας με αρνητικές επιπτώσεις

Ανάπλαση παραλίας. Έργο βιτρίνας με αρνητικές επιπτώσεις

Σπύρος Κρητικός

Με ανάρτηση του κ. Δημάρχου στο fb ενημερωθήκαμε ότι αρχίζει η ανάπλαση της παραλίας, αρχικά στην περιοχή Α του σχεδίου (μπροστά στα ξενοδοχεία) και προωθείται η διαδικασία για την υπόλοιπη παραλία και συνολικά από τον πόντε και την ξύλινη γέφυρα μέχρι το λιμεναρχείο-ΤΑΟΛ.

Εικόνα 1

Η άμεση διαπίστωση στο σχέδιο ανάπλασης που ανάρτησε ο κ. Δήμαρχος (εικόνα 1) είναι ότι ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ (ακόμη και ο παραλιακός), πλην ενός για απλή διέλευση, και ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ ΟΛΕΣ ΟΙ 300 ΘΕΣΕΙΣ ΠΑΡΚΙΓΚ, πλην 22 θέσεων εμπρός στα ξενοδοχεία. Έτσι η μετάβαση στην παραλία θα μπορεί να γίνει μόνο χωρίς αυτοκίνητο. Αφού κρίνεται βέβαιο ότι χωρίς αυτοκίνητα βελτιώνεται η οικονομική και η κοινωνική ζωή του τόπου, τότε γιατί να περιμένουμε;;; Ας απαγορευτεί από τώρα η στάθμευση για να γίνουν άμεσα αντιληπτές οι καλές επιπτώσεις. Κατά την γνώμη μου η αλλαγή αυτή θα έχει ως συνέπεια τον μαρασμό της παραλίας τον μισό χρόνο αφού θα οδηγήσει τους Λευκαδίτες σε άλλους χώρους ψυχαγωγίας, πιο φιλικούς στην πρόσβαση. Το ίδιο ακριβώς συνέβη και στην κεντρική πλατεία, που κατέληξε να είναι παντελώς «νεκρή» τον μισό χρόνο.

Ενώ ο ιδιωτικός τομέας φάνηκε επαρκής για να εξυπηρετήσει την αύξηση του τουρισμού, ο δημόσιος τομέας στο σύνολό του είναι ανεπαρκής διαχρονικά,  αφού δεν έλαβε μέτρα για το αποχετευτικό και τους θερινούς μήνες κυριαρχεί η δυσοσμία, δεν έλαβε μέτρα για την ύδρευση, με αποτέλεσμα μεγάλες ελλείψεις νερού το καλοκαίρι, δεν έλαβε μέτρα για την καταστροφή των δυτικών ακτών, προωθεί την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ, σήμερα καταργεί 300 θέσεις πάρκιγκ και οξύνει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα παρκαρίσματος στην πόλη, δεν έλυσε κυκλοφοριακά προβλήματα όπως του Καλαμιτσίου (διαχρονικές οι ευθύνες). Θυμάμαι να συζητείται η μελέτη για παράκαμψη Καλαμιτσίου στο νομαρχιακό συμβούλιο από το 2000. Τότε κάποιοι έβλεπαν μακριά. Ο Δημόσιος τομέας τουλάχιστον τα τελευταία 15 χρονια δεν πρόβλεψε, δεν μελέτησε, δεν οργάνωσε, δεν προγραμμάτισε, δεν ιεράρχησε αυτά τα έργα πνοής, αλλά έθεσε σαν πρώτη προτεραιότητα και ολοκλήρωσε την μελέτη ανάπλασης. Και οι διαθέσιμοι πόροι δαπανώνται σε έργο βιτρίνας.

Εικόνα 2

Η εικόνα 2 είναι του Ιουνίου 2021 (πηγή εικόνων google earth). Στην επίμαχη περιοχή είναι παρκαρισμένα 250 αυτοκίνητα και υπάρχει χώρος για πάνω από 300 αυτοκίνητα συνολικά. Με την ολοκλήρωση της ανάπλασης, όλα αυτά τα αυτοκίνητα πρέπει να εξυπηρετηθούν στο παρκινγκ του Διοικητηρίου, που είναι ήδη την ιδια ημέρα σχεδόν πλήρες (εικόνα 3), το πάρκιγκ του ΚΤΕΛ, το πάρκιγκ του πνευματικού κέντρου και τον δρόμο του κάστρου (εκτός αν απαγορευτεί και εκεί το πάρκιγκ γιατί κάποιοι ενοχλούνται από τα αυτοκίνητα, αφού τους περιορίζουν το οπτικό πεδίο στην βόλτα τους.). Ετσι θα έχουμε όλο τον χρόνο το πρόβλημα που έχουμε τον Ιούλιο- Αύγουστο, αφού δεν θα επαρκούν και θα είναι πάντα πλήρεις όλοι οι χώροι πάρκιγκ

Εικόνα 3

Διερωτώμαι

  1. Αν σχεδιάζεται να γυρίσει η Λευκάδα στην 10ετια του 1950 είναι αδύνατον. Τότε έτσι και αλλιώς υπήρχαν ελάχιστα αυτοκίνητα, οι αποστάσεις ήταν μικρές αφού η πόλη τελείωνε στο γήπεδο, η κινητικότητα ήταν μηδαμινή, ψωνίζαμε καθημερινά στον μπακάλη, τον μανάβη και τον φούρναρη της γειτονιάς ή την κεντρική αγορά, που ήταν το κέντρο της οικονομικής ζωής. Από κοντινές αποστάσεις κάποιοι έρχονταν με τον γάιδαρο, που τον άφηναν στο χάνι στον Άγιο Μηνά, κάποιοι με ποδήλατα και ελάχιστοι με μηχανάκια. Από την Πλαγιά και Περατιά έρχονταν με μονόξυλα.
  2. Σήμερα η πόλη έχει απλωθεί μέχρι τον Αι Γιάννη, το Φρύνι, την Απόλπαινα,το Καλιγώνι και μέχρι την Λυγιά και είναι ενιαίος χώρος, ενώ αποτελεί διοικητικό και οικονομικά κέντρο μιας πολύ μεγάλης περιοχής. Ακόμη και η Πλαγιά – Περατιά εχουν τεράστια καθημερινή επαφή με την πόλη μας (εργασία, σχολεία, ψώνια, διασκέδαση). Οι αποστάσεις είναι μεγάλες και όλοι κινούνται αναγκαστικά με αυτοκίνητα για την δουλειά τους, για το σχολείο των παιδιών, ακόμη και για να πάρουν ψωμί, ενώ παρατηρείται και καθημερινή άφιξη εργαζομένων από την Ακαρνανία. Και όλοι αυτοί κάπου πρέπει να παρκάρουν. Αυτή είναι η ζωή μας σήμερα.
  3. Η οικονομία της Λευκάδας εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά  από τον τουρισμό και την άμεση πρόσβαση των ΙΧ αυτοκινήτων. Πως είναι δυνατόν λοιπόν να τιμωρείται το ΙΧ αυτοκίνητο ;;;; Όταν διώχνεις το αυτοκίνητο, διώχνεις μαζί και τους επιβάτες του. Και μάλιστα τώρα που κάθε χρόνο αυξάνεται ο τουρισμός με αυτοκίνητο.
  4. Αγνοούνται εντελώς οι ανάγκες όλων μας αλλά και των μονίμων κατοίκων της παραλίας, που σήμερα παρκάρουν εκεί, και θα πρέπει να μετακινηθούν σε μεγάλες αποστάσεις. Γιατί τουλάχιστον δεν προβλέφθηκαν 100 θέσεις πάρκιγκ αποκλειστικά για τις ανάγκες τους, όπως γίνεται σε πολλά μέρη ; 
  5. Δεν υπάρχει μέριμνα-πρόβλεψη για επαγγέλματα που δραστηριοποιούνται στην περιοχή όπως ταξί, ενοικιάσεις οχημάτων και σκαφών αναψυχής (εφοδιασμός σκαφών κλπ).
  6. Για μια τόσο τεράστια αλλαγή προηγήθηκε κάποια δημόσια συζήτηση και πότε, εκτός βέβαια από το Δημοτικό Συμβούλιο, που για περισσότερο από 2 χρόνια δεν μπορούμε έτσι κι αλλιώς να παραστούμε. Νομίζω ότι οι κάτοικοι της πόλης, αλλά και τόσοι άλλοι που χρησιμοποιούν τον χώρο για πάρκιγκ δεν έχουν καταλάβει την αλλαγή που θα γίνει.
  7. Ήδη έχουμε διαθέσει όλο το ιστορικό κέντρο της πόλης, την κεντρική αγορά και την Σικελιανού (μερικά) αποκλειστικά στους πεζούς. Δεν αρκεί ;;; Οι χώροι που διατίθενται σήμερα στην παραλία στο κοινό είναι ακόμη και τον Άυγουστο με ελάχιστους επισκέπτες, πλην της παιδικής χαράς (κι αυτή μικραίνει στον νέο σχεδιασμό, γιατί;;;;) και του διπλανού καταστήματος. Ποιους θα υποδεχθεί αυτός ο τεράστιος χώρος, ποιους θα εξυπηρετήσει ;;;; 
  8. Εν τέλει από ποια πεζοδρόμια θα μεταβεί κάποιος από το πάρκιγκ του Διοικητηρίου ή του πνευματικού κέντρου στον χώρο αυτό;;;;;  Τα πεζοδρόμια καταργήθηκαν (διαχρονικές οι ευθύνες), αφού παραχωρήθηκαν στους επαγγελματίες που τα ενσωμάτωσαν στα καταστήματά τους, και περπατάμε στον δρόμο μαζί με τα αυτοκίνητα. Και φυσικά δεν υπάρχει καν αστική συγκοινωνία. Τώρα καταργούνται και οι θέσεις πάρκιγκ. Κάποια ανάπλαση δοκίμασαν πρόσφατα και στην Αθήνα, και μόλις είδαν στην πράξη τις συνέπειες στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, τις ανακάλεσαν.
  9. Θα καταστρέψουμε τις λίγες πέτρινες κατασκευές που υπάρχουν εκεί για να τις αντικαταστήσουμε με τσιμέντα, όπως γίνεται συνήθως σήμερα  ;;;; 
  10. Θεσμικοί παράγοντες, επαγγελματικοί φορείς (Επιμελητήριο, Εμπορικός Σύλλογος) κλπ του τόπου έχουν άποψη;;; Έχουν μελετήσει τις οικονομικές και συγκοινωνιακές επιπτώσεις ;;;;
  11. Η μορφή που έχει σήμερα η παραλία έχει διαμορφωθεί πριν πολλές δεκαετίες, όταν δεν υπήρχε καμία πίεση για θέσεις πάρκιγκ. Όμως οι παλιές δημοτικές αρχές είχαν προβλέψει το μέλλον και φρόντισαν να δημιουργήσουν όλες αυτές τις θέσεις που υπάρχουν σήμερα και δίνουν λύσεις.
  12. Στην Κέρκυρα μέσα στο κέντρο της πλατείας Σπιανάδα, μπροστά στο Λιστόν (από τα πιο γνωστά τουριστικά σημεία της Ελλάδας) και την είσοδο του κάστρου υπάρχουν θέσεις πάρκιγκ, για να εξυπηρετούν την βιομηχανία τους που λέγεται τουρισμός, αλλά και τους ντόπιους. Στο χώρο εξυπηρετούνται ταξί, παετόνια, τουριστικά λεωφορεία, τουριστικό τρενάκι και ΙΧ. Ακόμη και στον παραλιακό δρόμο της παλιάς πόλης δεν μένει σπιθαμή εδάφους ανεκμετάλευτο. Μέσα στην παλιά πόλη όπου υπάρχει χώρος και πρόσβαση παρκάρουν αυτοκίνητα (εικόνα 4, 5, 6 και 7, Ιούνιος 2019). Αλλά βέβαια οι Κερκυραίοι δεν ξέρουν από τουρισμό ή από παλιά πόλη.

Σπύρος Κρητικός

Προηγουμενο αρθρο
Θ. Καββαδάς: Ευεργετικές ρυθμίσεις για τη συναίνεση των ομόρων στις περιοχές του επαναπροσδιορισμού στη Λευκάδα
Επομενο αρθρο
Ρύθμιση κυκλοφορίας οχημάτων για την διεξαγωγή του 10ου Πράσινου Ημιμαραθώνιου Λευκάδας

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.