HomeΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΗ θαλαμηγός του Πτολεμαίου – Η βασίλισσα του Νείλου όπως την σμίλεψαν οι μάστοροι της Νίκαιας

Η θαλαμηγός του Πτολεμαίου – Η βασίλισσα του Νείλου όπως την σμίλεψαν οι μάστοροι της Νίκαιας

Φτιάχτηκαν και άλλα τέτοια πλοία την ελληνιστική εποχή, στο απόγειο της ναυπηγικής τέχνης

Ηταν την εποχή που ο Σώστρατος ο Κνίδιος είχε ολοκληρώσει ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου, τον Φάρο της Αλεξάνδρειας.

Ο Φάρος ήταν σαν να αντανακλούσε τον υλικό και πνευματικό πλούτο της πρωτεύουσας του Πτολεμαϊκού βασιλείου, που το 222 π.Χ. αναδεικνύει φαραώ τον Πτολεμαίο τον Φιλοπάτορα.

Η θαλαμηγός έφτανε σε μήκος τα 80 μέτρα

Τον τέταρτο στη σειρά διαδοχής απόγονο του στρατηγού του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ατένιζε σίγουρα το βλέμμα του Πτολεμαίου αυτό το ναυπηγικό θαύμα, που φτιάχτηκε εξολοκλήρου στα ναυπηγεία της Αλεξάνδρειας.

Ατένιζε όπως και χιλιάδες άλλοι αυτή την υπερθαλαμηγό που έφθανε σε μήκος τα 80 μέτρα.

Ηταν η βασίλισσα του Νείλου, δεν είχε ναυπηγηθεί ποτέ ξανά τέτοιο σκαρί – στον βαθμό που μπορούμε να γνωρίζουμε από τις αρχαίες πηγές- όπως θα πει στα nea.gr ο διεθνούς φήμης μικροναυπηγός, Βαγγέλης Γρυπιώτης, που πριν τρία χρόνια αποδέχτηκε μια τεράστια πρόκληση.

Να δημιουργήσει ένα πανομοιότυπο μοντέλο της θαλαμηγού του Πτολεμαίου, φτιαγμένο από τα ίδια ξύλα, φιλοτεχνημένο με τα ίδια επίχρυσα αγάλματα, τους εκατοντάδες αμφορείς, τα ψηφιδωτά μάρμαρα, τους χώρους συμποσίων, τα σχοινιά, τις άγκυρες, τα όπλα, τα ψηφιδωτά με τις ομηρικές παραστάσεις.

Εφτιαξε, μαζί με τους συνεργάτες του, όλοι τους εξειδικευμένοι μαστόροι, στο μικρο-ναυπηγείο του στη Νίκαια, ακόμα και τα δοχεία με το λάδι, το κρασί, το μέλι.

Με μέγεθος όσο το ανθρώπινο νύχι, που αν κοιτάξεις το ξύλινο ομοίωμα της θαλαμηγού, δεν θα μπορέσεις να τα διακρίνεις μέσα στο εσωτερικό του πλοίου.

Αλλά αυτά τα δοχεία είναι εκεί, όπως το 220 π.Χ. γεμάτα πραγματικό κρασί και μέλι, λες και ένα μαγικό ραβδί άγγιξε το πλοίο την ώρα που ανέπλεε τον Νείλο και το μεταμόρφωσε σε ένα «παιχνίδι» για παιδιά.

Με επίπεδη καρίνα και εντυπωσιακές υπερκατασκευές, με καταστρώματα για περιπάτους, η θαλαμηγός γλιστρούσε στα νερά του ζωοδότη Νείλου, μεταφέροντας από πόλη σε πόλη, φίλους και προσκεκλημένους του Πτολεμαίου.

Δεν ήταν το μόνο τέτοιο πλοίο

Φτιάχτηκαν και άλλα τέτοια πλοία την ελληνιστική εποχή, στο απόγειο της ναυπηγικής τέχνης.

Οι εξελιγμένες τριήρεις τότε, που ήταν πλοία ανοικτής θαλάσσης, δεν ξεπερνούσαν τα 50 μέτρα.

Η θαλαμηγός και όσα σκαριά φτιάχτηκαν σαν κι αυτή έφτανε τα 80 μέτρα, λέγεται ότι στα κατοπινά χρόνια ναυπηγούνταν θαλαμηγοί 120 μέτρων.

Οι θαλαμηγοί, εξαιτίας της επίπεδης καρίνας που είχαν και των πολλών καταστρωμάτων, χρησιμοποιούνταν για κρουαζιέρες στο ποτάμι.

«Διέθεταν πολλά επίπεδα-παρόδους, τόσο στο κύτος του πλοίου, όσο και στην υπερκατασκευή του ανακτόρου», λέει στα nea.gr ο Βαγγέλης Γρυπιώτης.

«Στα κατώτερα επίπεδα στο κύτος του πλοίου, υπήρχαν οι χώροι φύλαξης και αποθήκευσης ενός τεράστιου αριθμού και ποικιλίας προϊόντων και προμηθειών απαραίτητων για την διατροφή του πληρώματος αλλά κυρίως την τέρψη.

Πιθανότατα εκεί βρίσκονταν οι στάβλοι και τα παχνιά των ζώων που προορίζονταν για θανάτωση και μαγείρεμα. Στο επόμενο επίπεδο υπήρχαν οι τεράστιες κουζίνες με το βοηθητικό προσωπικό και αυτούς που ήσαν επιφορτισμένοι με το σερβίρισμα των εκλεκτών εδεσμάτων και του οίνου, στα συμπόσια που οργανώνονταν στις πολυτελείς αίθουσες των συμποσίων.

Στον χώρο της υπερκατασκευής υπήρχαν κλίνες, περίτεχνα διακοσμημένες με τοιχογραφίες, περίφημα  ψηφιδωτά στα δάπεδα που αναπαριστούσαν σκηνές από τα κατορθώματα Ελλήνων Θεών και ηρώων, σκηνές κυνηγιού, μαχών και μύθων.

Με εντυπωσιακές λεπτομέρειες

Παντού περίτεχνα έπιπλα και θύρες από πολύτιμη ξυλεία, χρυσοποίκιλτα ανάκλιντρα και σκεύη.

Το πλοίο διέθετε μεγάλους αλλά και μικρότερους χώρους  για συμπόσια, σκεπαστά περιστύλια για περίπατο με κίονες Ελληνικού και Αιγυπτιακού ρυθμού, υπήρχαν ευρύχωρες κλίμακες (σκάλες) που οδηγούσαν σε όλα τα επίπεδα του ανακτόρου καλυμμένες  με βαρύτιμα υφάσματα, πλακόστρωτοι διάδρομοι, μαρμάρινα λουτρά».

Και αυτό, το πανομοιότυπο μοντέλο της θαλαμηγού, που με χειρουργική ακρίβεια ο Γρυπιώτης και οι μαστόροι έχτισαν εκατοστό εκατοστό, με τα 60 δωμάτια, τους 500 αμφορείς, τα 60 αγάλματα, με τα ψηφιδωτά, τις τοιχογραφίες, τις αναπαραστάσεις, τα άλογα, τα ανάκλιντρα, τα λουστραρισμένα ξύλα, τα σκαλιστά κιονόκρανα, απομένει σιωπηλός μάρτυρας ενός ένδοξου ναυτικού παρελθόντος.

Ανολοκλήρωτη στις λεπτομέρειες αλλά κραταιή και περήφανη εκτίθεται στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας μαζί με ακόμη 12 πλοία-μοντέλα, ζωντανούς μάρτυρες της ελλαδικής ναυκρατίας.

Πηγή: https://www.in.gr/

Προηγουμενο αρθρο
Covid: Η μεγαλύτερη έξαρση από το καλοκαίρι 2022 – Συναγερμός για πάνω από 18.000 κρούσματα
Επομενο αρθρο
Οι διεπιστημονικές αναλογίες επιβεβαιώνουν τα διαχρονικά ερωτήματα και τις αγωνίες του ανθρώπου

1 Σχόλιο

  1. Αναγνώστης
    7 Ιανουαρίου 2024 at 21:56 — Απάντηση

    Το στολίδι αναφοράς της συλλογής Γρυπιώτη είναι ένα από τα πλέον ξεχωριστά, πλωτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, μια θαλαμηγός των Ελληνιστικών χρόνων.
    «22 αιώνες πριν οι πολυτελείς γίγαντες της σύγχρονης κρουαζιέρας οργώσουν υπερήφανοι τις θάλασσες του κόσμου, προκαλώντας με την πολυτέλεια και το μέγεθος τους τον θαυμασμό των ανθρώπων, ο καθ όλα ισότιμος σε πολυτέλεια, μέγεθος και καινοτομία πρόγονος τους, κοσμούσε με την παρουσία του στις θάλασσες, τους ποταμούς και τις λίμνες της Ανατολικής Μεσογείου».
    Πρόκειται για τις περίφημες υπερθαλαμηγούς των Ελληνιστικών και Ρωμαϊκών χρόνων, πλοία, όπου το μέγεθός τους ξεπερνούσε τα 120 μέτρα, σε μία εποχή που ο μέσος όρος των πλοίων που ναυπηγούσαν ήταν τα 40-50 μέτρα, η δε πολυτέλεια τους, υπήρξε αντικείμενο σχολίων, θαυμασμού και πηγή έμπνευσης για πολλούς αρχαίους συγγραφείς.
    «Κατεσκεύασεν δ’ ο Φιλοπάτωρ και ποτάμιον πλοιον, την θαλαμηγόν καλουμένην, τό μηκος έχουσαν ημισταδίου, τό δέ ευρος η πλατύτατον λ’ πηχων ˙ το δε ύψος σύν τω της σκηνης αναστήματι μικρόν απέδει τεσσαράκοντα πηχων… κατεσκεύαστο δ’ αυτης κατά μέν μέσον το κύτος τά συμπόσια και οί κοιτωνες και τά λοιπά τά προς την διαγωγήν χρηστήρια. Πέριξ δε της νεώς περίπατοι κατά τάς τρεις πλευράς εγεγόνεσαν διπλοι. ων η μέν περίμετρος ην πέντε πλέθρων ουκ ελάττων.» (Αθήναιος Δειπνοσοφιστών Ε 204 e, f)
    Ένα τέτοιο θαυμαστό πλοίο κατασκευάστηκε από τον μικροναυπηγό Ευάγγελο Γρυπιώτη και την δημιουργική ομάδα του «MICRO SHIP BUILDING MUSEUM» με σκοπό την ανάδειξη των υπέροχων αυτών «θαυμάτων» της θάλασσας.
    Το κύτος του θαυμαστού αυτού «ΤΙΤΑΝΑ» της ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ στον τομέα της ΝΑΥΠΗΓΙΚΗΣ είναι βασισμένο στα πραγματικά σχέδια ενός τέτοιου πλοίου, και
    συγκεκριμένα της Θαλαμηγού του Καλιγούλα που βρέθηκε και ανασύρθηκε από τον βυθό της λίμνης ΝΕΜΙ στην ΙΤΑΛΙΑ.
    Η υπερπολυτελής θαλαμηγός του Πτολεμαίου Δ’ Φιλοπάτωρος, το πρώτο Καταμαράν – Ποταμόπλοιο και το δεύτερο μεγαλύτερο πλοίο του αρχαίο κόσμου , ήταν ένα μεγάλο ποταμόπλοιο, το οποίο οι Πτολεμαίοι χρησιμοποιούσαν για να ταξιδεύουν στον Νείλο διέθετε πολυάριθμα δωμάτια (θαλάμους) και αίθουσες συμποσίων. Η Θαλαμηγός -οι υπερκατασκευές και ο διάκοσμος -μας είναι γνωστή από μια λεπτομερή περιγραφή του Καλλιξένου του Ρόδιου, ενός συγγραφέα του 3ου αιώνα π.Χ., την οποία διέσωσε ο Αθήναιος -ΑΠΑΝΤΑ 5, Δειπνοσοφιστών Ε …Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ 425 «ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ».
    Οφείλουμε να αναφέρουμε:
    Ο Ευάγγελος Νέστορος Γρυπιώτης είναι μικροναυπηγός και συγγραφέας.
    Ιστορία και θάλασσα, οι δύο μεγάλες του αγάπες.
    Πολλά χρόνια, μελετά και αποτυπώνει με την τέχνη της μικροναυπηγικής, πλοία σταθμούς στην ιστορία της ναυσιπλοΐας και της ναυπηγικής εξέλιξης, με απόλυτο σεβασμό και τεκμηρίωση στην κουλτούρα της κάθε περιόδου.
    Η δημιουργική πορεία του μεστή και εξόχως δημιουργική. Ορόσημο στην σταδιοδρομία του αποτελεί η βράβευση του, από την Ακαδημία Αθηνών με βραβείο της τάξης των Θετικών Επιστημών, τον Δεκέμβριο του 2013, για την δίτομη μελέτη του με θέμα την ιστορία της ναυσιπλοΐας και της ναυπηγικής εξέλιξης του τόπου μας (τόμος Α΄ 15ος αι. π. Χ. -11ος αι. μ. Χ. και τόμος Β΄ 1453 -1821 (Εκδόσεις Ελληνικά Ταχυδρομεία, 2011). Η συλλογή του παραχωρείται στους πολιτιστικούς φορείς που δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα, αφιλοκερδώς, μιας και μοναδικός σκοπός και στόχος της είναι, μέσα από αυτήν, η μετάδοση στο ευρύ κοινό και κυρίως στους μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, της ιστορίας της ναυσιπλοΐας και της ναυπηγικής εξέλιξης στο πέρασμα των αιώνων.
    Συνεχίζει ακατάπαυστα την κατασκευή και νέων πλοίων σταθμών στην ιστορία της ναυσιπλοΐας ευελπιστώντας στο μέλλον η συλλογή να καλύψει όλο και περισσότερες πτυχές της παγκόσμιας ναυτικής ιστορίας και το ταξίδι της να συνεχιστεί στα πέρατα του κόσμου.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.