HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΤα Χριστούγεννα στη ζωγραφική

Τα Χριστούγεννα στη ζωγραφική

Πίνακες ζωγραφικής με θέμα τα Χριστούγεννα: Ν. Λύτρας, Κάλαντα- Σπ. Βικάτος, Χριστουγεννιάτικο Δέντρο

Είναι δύο πίνακες με χριστουγεννιάτικο θέμα που εκφράζουν την ελληνική ηθογραφία. Οι δημιουργοί τους σπούδασαν στο Μόναχο και θεωρούνται εκπρόσωποι της Σχολής του Μονάχου και των αρχών του ακαδημαϊσμού στη ζωγραφική. Και οι δύο υπήρξαν καθηγητές στη Σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών.

Ο πρώτος πίνακας είναι το γνωστό έργο του Νικηφόρου Λύτρα με τον τίτλο Κάλαντα. Το έργο αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της νεοελληνικής αγροτικής ηθογραφίας. Μία ομάδα αγοριών, ντυμένα με παραδοσιακά ενδύματα και φέροντας παραδοσιακά όργανα, ψάλλουν τα κάλαντα στην αυλή ενός αγροτικού σπιτιού. Από το ανοιχτό παράθυρο ή πόρτα διακρίνουμε μία γυναίκα που επίσης φορά παραδοσιακή ενδυμασία, κρατώντας στην αγκαλιά της ένα παιδάκι, να ακούει τους μικρούς μουσικούς και τραγουδιστές. Ο Λύτρας έχει απεικονίσει με κάθε λεπτομέρεια τις ενδυμασίες των παιδιών, αλλά και την αυλή του σπιτιού. Πρόκειται για εξαιρετική απεικόνιση μίας όψης της ζωής στην ελληνική ύπαιθρο και επαρχία.

800px-Lytras_Nikiforos_Carols
Ν. Λύτρας, Κάλαντα. 1872. Ιδιωτική Συλλογή.

Ο δεύτερος πίνακας με χριστουγεννιάτικο θέμα δεν είναι τόσο γνωστός όσο τα Κάλαντα του Λύτρα. Είναι το έργο ενός μαθητή του, του Σπυρίδωνα Βικάτου. Το έργο φέρει τον τίτλο Χριστουγεννιάτικο Δέντρο και απεικονίζει μία σκηνή από τη ζωή της νεοελληνικής μεγαλοαστικής τάξης. Στο σαλόνι του αστικού σπιτιού μία οικογένεια κάθεται δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο. Είναι η όψη μιας άλλης Ελλάδας, “ευρωπαΐζουσας” και δυτικότροπης που φαινομενικά δεν επικοινωνεί με την επαρχιακή εικόνα του πρώτου πίνακα.

Σπ. Βικάτος, Χριστουγεννιάτικο Δέντρο. Αχρονολόγητο. Εθνική Πινακοθήκη.
Σπ. Βικάτος, Χριστουγεννιάτικο Δέντρο. Αχρονολόγητο. Εθνική Πινακοθήκη.

Ακολουθούν πίνακες διάσημων ζωγράφων που έχουν ως κύριο θέμα τους τα Χριστούγεννα.

Τα παιδιά προσμένουν τη γιορτή – Theodor Hildebrandt
Τα παιδιά προσμένουν τη γιορτή – Theodor Hildebrandt
παραμονή Χριστουγέννων – George H.Yewell – 1863
παραμονή Χριστουγέννων – George H.Yewell – 1863
Robert Braithwaite Martineau
Robert Braithwaite Martineau
Χριστουγεννιάτικο πάρτι – George Henry Durrie – 1852
Χριστουγεννιάτικο πάρτι – George Henry Durrie – 1852
Χριστουγεννιάτικα δώρα- Hugo Oehmichen – 1882
Χριστουγεννιάτικα δώρα- Hugo Oehmichen – 1882
Nikolai Pimonenko
Nikolai Pimonenko
Χριστουγεννιάτικη ώρα -Eastman Johnson – 1864
Χριστουγεννιάτικη ώρα -Eastman Johnson – 1864
το χριστουγεννιάτικο δέντρο – Albert Chevallier Tayler – 1911
το χριστουγεννιάτικο δέντρο – Albert Chevallier Tayler – 1911
παραμονή χριστουγέννων John Sargent Noble
παραμονή χριστουγέννων John Sargent Noble

ΠΗΓΕΣ: annagelopoulou.blogspot.gr, antikleidi.com

Προηγουμενο αρθρο
Η αγορά των ιδιαίτερων μαθημάτων γεμίζει τις τράπεζες του εξωτερικού
Επομενο αρθρο
Ανακοίνωση Πολιτιστικού Συλλόγου Καρυωτών «Νήρικος»

1 Σχόλιο

  1. Αναγνώστης
    26 Δεκεμβρίου 2023 at 11:05 — Απάντηση

    Εξαιρετικό αφιέρωμα με την τέχνη να μας ταξιδεύει στα Χριστούγεννα. Όσον αφορά στα “Κάλαντα” του Νικηφόρου Λύτρα και στο “Χριστουγεννιάτικο Δέντρο” του Σπυρίδωνος Βικάτου: Ο Λύτρας ήταν ο πρώτος που παρουσίασε έργα εμπνευσμένα από τα έθιμα του τόπου, με ειλικρίνεια και απλότητα. Όντως, η σύνθεση ακτινοβολεί τη θέρμη και τη αγάπη του καλλιτέχνη για την ελληνική ζωή και το αγνό ελληνικό σπίτι. Η ζωγραφική είναι γεμάτη ευφορία, ένας ύμνος στα νιάτα. Η εικόνα έχει ζωντάνια και φυσικότητα. «Να τα πούμε;» Η πιο όμορφη και χαρούμενη εποχή του χρόνου, συνοδεύεται από χαρούμενες μελωδίες.
    Χρησιμοποιώντας λιτά μέσα, ο Λύτρας πλάθει µια ιδιαίτερα λυρική ατμόσφαιρα. Βραδιάζει και το φεγγάρι ανεβαίνει αργά σε ένα γκρίζο, αλλά φωτεινό ακόμα ουρανό. Μία ομάδα αγοριών, διαφόρων εθνικοτήτων, ψάλλουν τα κάλαντα, μέσα στην αυλή ενός αγροτικού σπιτιού. Η νοικοκυρά, με το μωρό στην αγκαλιά, παρακολουθεί τους καλαντιστές, ενώ κρατάει στα χέρια ρόδια για φιλοδώρημα. Τα παιδιά λένε, σαν σε χορωδία, τα κάλαντα, κρατώντας φλογέρα και τύμπανο. Ένας πιτσιρικάς κρατάει αναμμένο φανάρι, ενώ ένας άλλος βαστά ένα καλαθάκι για τα φιλέματα και τα κεράσματα. Ένα μικρό αγόρι, κοιτάζει με περιέργεια τη σκηνή, ξεπροβάλλοντας το κεφάλι του πάνω από το μαντρότοιχο. Ο καλλιτέχνης δεν περιγράφει απλώς μια σκηνή, καταφέρνει να διεισδύσει στον εσωτερικό κόσμο των μικρών τραγουδιστών, προσέχοντας την έκφραση τους, να αποδίδει στην εντέλεια τα συναισθήματα που βιώνουν. Σε σχέση με την τεχνοτροπία, είναι αξιοπρόσεκτη η σχεδιαστική ακρίβεια του Λύτρα που αποδίδει κάθε λεπτομέρεια του θέματος, τις μορφές, τα παραδοσιακά ενδύματα των παιδιών, αλλά και την αυλή του σπιτιού. Η πινελιά του καλλιτέχνη χτίζει με μαεστρία τη φόρμα και αποδίδει με καθαρό χρώμα, την ένταση του φωτός.
    Ο Λύτρας “έχτιζε” με χρώμα και με φως, ακολουθώντας τα διδάγματα του Cézanne που τοποθετούσε τα χρώματά του με πινελιές, τη μία δίπλα στην άλλη, χωρίς να τα αναμειγνύει. Ο Έλληνας δημιουργός είχε κατανοήσει την ανάγκη προσαρμογής των δυτικών προτύπων στη σύγχρονη Ελληνική πραγματικότητα, δημιουργώντας έναν ελληνότροπο μοντερνισμό με ηθογραφικό χαρακτήρα. Τα “Κάλαντα” είναι γεμάτα συμβολισμούς. Είναι προφανές ότι το έργο ξεπερνά την απλή απεικόνιση ενός εθίμου. Ενδιαφέρουσα η ανάλυση της επιμελήτριας της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαριλένας Κασιμάτη που επισημαίνει: «Ο Λύτρας εισάγει σύμβολα, χωρίς τυμπανοκρουσίες: το γυάλινο ποτήρι, με το νερό, στα αριστερά της σύνθεσης, παραπέμπει στην κάθαρση που έρχεται από τα Ελληνόπουλα, ενώ το ξερό, άνυδρο δέντρο, δηλώνει την υφέρπουσα φτώχεια στο πρόσωπο της σκοτεινής μορφής, που μόλις φαίνεται πίσω από τον τοίχο».
    Εκτός όμως από τη ζωγραφική, και η φωτογραφία εποχής έρχεται να αποτυπώσει την ίδια σκηνή, με παιδιά που λένε τα κάλαντα, στις αυλές αγροτικών σπιτιών. Οι ασπρόμαυρες αυτές φωτογραφίες από τις πρώτες δεκαετίες του περασμένου αιώνα μας μεταφέρουν στο πνεύμα και στο κλίμα της εποχής: Χριστούγεννα στην Ελλάδα του χθες. Σε αυτές τις φωτογραφίες διακρίνουμε τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της επαρχίας, σε εποχές ένδειας και στέρησης, τότε που οι πολυμελείς οικογένειες προσπαθούσαν να επιβιώσουν με τα στοιχειώδη, να θρέψουν και να μεγαλώσουν τα παιδιά τους σ’ έναν κόσμο με αμφίβολο αύριο. Παλιές φωτογραφίες, που συνοδεύονται όμως με την ευχή να συνεχίσουν τα παιδιά μας να λένε τα κάλαντα, αυτήν την ευλογημένη Χριστουγεννιάτικη παράδοση.
    Ο επόμενος πίνακας με χριστουγεννιάτικο θέμα είναι έργο ενός μαθητή του Λύτρα, του Σπυρίδωνα Βικάτου. Το έργο φέρει τον τίτλο “Χριστουγεννιάτικο Δέντρο”, (λάδι σε καμβά), 1932, έχει ηθογραφικό ενδιαφέρον και απεικονίζει μία σκηνή από τη ζωή της νεοελληνικής μεγαλοαστικής τάξης. Στο σαλόνι ενός σπιτιού, μία οικογένεια κάθεται δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο. Σε αντίθεση με την επαρχιακή εικόνα του πρώτου πίνακα, η ζωγραφική του Βικάτου καταγράφει στιγμιότυπα των αστικών κοινωνικών στρωμάτων της νεοσύστατης Ελλάδας που επιζητούσε την ταυτότητα της αλλά και την ιδεολογική της συγγένεια με την Ευρώπη.
    Ο στολισμός του έλατου ήταν έθιμο που έφερε στην Ελλάδα ο πρώτος της βασιλιάς, ο Όθωνας. Καθώς πλησιάζουν οι μέρες των Χριστουγέννων, τα παιδιά προσμένουν με αγωνία το έθιμο και στολίζουν το δέντρο με ιδιαίτερη χαρά, όπως φαίνεται και στον πίνακα του Βικάτου. Το έργο του Σ. Βικάτου διακρίνεται για την αρτιότητα στη μελέτη του σχεδίου, αλλά και την τάση για αφήγηση. Είναι λοιπόν φανερή η επιρροή της Σχολής του Μονάχου. Ωστόσο ο καλλιτέχνης υιοθέτησε μια ηπιότερη εκδοχή, καθώς απομακρύνεται από τη στατικότητα που χαρακτήριζε το γερμανικό ακαδημαϊσμό.
    Στο έργο του, ο Βικάτος υιοθετεί τεχνικές που σχετίζονται με τη νοηματική εμβάθυνση στο χρώμα, θυμίζοντας τη φλαμανδική σχολή του 17ου αιώνα. Είναι πράγματι αξιοπρόσεκτη η πληρότητα του φωτός, της μορφής και του χρώματος, σε αυτό το έργο που διακρίνεται για τον πλούτο και τον αισθησιασμό των χρωμάτων, τη χρήση αντιθέσεων σκιάς – φωτός, την ενότητα του συνόλου και τη ζωτικότητα των κινήσεων, κυρίως των μικρών παιδιών. Αυτό όμως που υπερέχει στο έργο του είναι η ιδιοτυπία του προσωπικού του ιδιώµατος: πινελιές µε φωτεινά ποικίλµατα (φιγούρες),σχηματίζουν µια παλλόμενη επιφάνεια, από την οποία προκύπτει αδρή και εύγλωττη η µορφή……….. (ΜΕΛΕΤΗ Της Αλεξάνδρας Κουρουτάκη, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης).

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.