HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΒασιλική: ράμπα πρόσδεσης Ε/Ο & τουριστικός λιμένας. Aσύμβατες χρήσεις

Βασιλική: ράμπα πρόσδεσης Ε/Ο & τουριστικός λιμένας. Aσύμβατες χρήσεις

Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στο θέμα της μετατροπής του Τουριστικού Αγκυροβολίου Βασιλικής σε Εμπορικό/Επιβατικό Λιμάνι.

Της παρατρεχάμενης των εκμεταλλευτών του Κόλπου της Βασιλικής
(κατά Γαλιατσάτον Ευαγγέλλιον)*

Σύμφωνα με δημοσιεύματα την Τρίτη θα καταπλεύσει στην Βασιλική το πρώτο οχηματαγωγό παρουσία ισχυρής Αστυνομικής Δύναμης και Εισαγγελέα! Και αναρωτιόμαστε. Ποια νομιμότητα θα έρθει να εφαρμόσει η/ο κ Εισαγγελέας?

Πρόκειται για την υλοποίηση σχεδίου που υποστηρίχθηκε από ποικίλα συμφέροντα και πολιτικούς παράγοντες της Κεφαλονιάς. Απόφαση ειλημμένη σε ένα γραφείο Υπουργείου από έναν υπηρεσιακό παράγοντα. Απόφαση που μυρίζει καμαρίλα. Απόφαση που στερείται δημοκρατικής νομιμοποίησης, που παραβιάζει το πλαίσιο λειτουργίας του Αγκυροβολίου και θέτει σε κίνδυνο την χρηματοδότηση του και, κατ’ επεκταση, την ολοκλήρωση του.

Το Τουριστικό Αγκυροβόλιο της Βασιλικής έχει κοστίσει ως ώρας 17.000.000 ευρώ. Χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως αναπτυξιακό έργο τοπικής εμβέλειας στοχεύοντας να αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν και τις προοπτικές ανάπτυξης της Νοτίου Λευκάδας στο σύνολό της. 

Το έργο αφορά την κατασκευή αποκλειστικά και μόνο Τουριστικού Λιμένα και ως τέτοιο έλαβε χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Κονδύλια. Οποιαδήποτε άλλη χρήση του λοιπόν επισείει τον κίνδυνο της καθ ολοκληρίαν επιστροφής της επιδότησης προσαυξημένης με τα αντίστοιχα πρόστιμα (penalties). 

Αρχικοί σχεδιασμοί να χρησιμοποιείται η εσωτερική ράμπα πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων στο εσωτερικό μέρος του Αγκυροβολίου για τον ελλιμενισμό οχηματαγωγών εγκαταλείφθηκε καθώς προσέκρουε στους ανωτέρω όρους. Ο πρώην Αντιπεριφερειάρχης κ. Θ Χαλικιάς υπήρξε αποκαλυπτικός σε συνέντευξή του.

Με το ΦΕΚ ΑΑΠ 157/07.06.2018. (Τροποποίηση χωροθέτησης και τροποποίηση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων καταφυγίου τουριστικών σκαφών στη Βασιλική Λευκάδας) επιδιώχθηκε εκ νέου η κατασκευή ράμπας πρόσδεσης οχηματαγωγών, στο εξωτερικό μέρος του υπήνεμου μώλου του Αγκυροβολίου. Και αυτή η προσπάθεια προσέκρουσε στους ανωτέρου όρους που απαγορεύουν ρητά την μετατροπή της χρήσης του λιμένα για άλλους σκοπούς πλέον της εξυπηρέτησης τουριστικών σκαφών. 

Γι’ αυτό η καινούργια ράμπα χαρακτηρίζεται επίσης ως ράμπα πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων. Παράγραφος κλειδί για τις τωρινές εξελίξεις και αποκαλυπτική της μεθόδευσης είναι η 23 την οποία παραθέτουμε 

23. Το γεγονός ότι με την παρούσα επιτυγχάνεται:

η διαμόρφωση θέσης εξυπηρέτησης μικρών κρουαζιερόπλοιων 

και η δυνατότητα προσέγγισης – εξυπηρέτησης και άλλων σκαφών παρεμφερούς τύπου

μέσω παραχώρησης της χρήσης της εν λόγω λιμενικής υποδομής, 

μετά από σύμφωνη γνώμη του φορέα διαχείρισης του καταφυγίου

Στην ανωτέρω περίπτωση εντάσσεται και το μικρό Ε/Γ- Ο/Γ ανοικτού τύπου της γραμμής Βασιλική Λευκάδας – Φισκάρδο Κεφαλονιάς, 

έως ότου κατασκευασθεί η προβλεπόμενη ειδική προς το σκοπό αυτό λιμενική εγκατάσταση

η οποία προβλέπεται από το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ιόνιων Νησιών 

(απόφαση Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. με αριθ. 48976 -ΦΕΚ 56/Β’/19.01.2004). 

ΣΗΜΕΙΟ ΠΡΩΤΟ

Το συγκεκριμένο κομμάτι έχει παραλειφθεί από το Δήμο με Διοικητική Παραλαβή. Σωστά? Αυτό συνεπάγεται ότι ο Δήμος Λευκάδας το έχει παραλάβει ως κομμάτι του Αγκυροβολίου. Σωστά? Άρα ο Δήμος είναι ο Υπεύθυνος Φορέας Διαχείρισης του Αγκυροβολίου και αυτός σύμφωνα με το ΦΕΚ οφείλει να λάβει την όποια απόφαση αφορά τη χρήση του και όχι το ΥΠΕΝ. Η όποια παραπομπή σε τρίτους για την λήψη απόφασης στερείται Νομιμοποίησης καθώς παρακάμπτει το αρμόδιο και Δημοκρατικά Εκλεγμένο Δημοτικό Συμβούλιο.

Σημαντική Σημείωση: Ο Δήμος Λευκάδας πληρώνει ετησίως ενοίκιο, για τη χρήση του χώρου του Αγκυροβολίου, 14.900 ευρώ στο Ελληνικό Δημόσιο. Λεφτά των Λευκαδίων Δημοτών.

ΣΗΜΕΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ

Αν τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύουν τότε το εν λόγω κομμάτι που οδηγεί στην ράμπα επιβίβασης/αποβίβασης είναι ακόμα εργοτάξιο και ως τέτοιο απαγορεύεται η όποια χρήση αυτού.

Διαλέχτε κυρίες και κύριοι τι από τα δύο ισχύει.

ΣΗΜΕΙΟ ΤΡΙΤΟ

Στην παράγραφο 23 αναφέρεται ρητώς ότι ως παρεμφερούς τύπου σκάφος με το κρουαζιερόπλοιο (!!) νοείται το “ μικρό Ε/Γ- Ο/Γ ανοικτού τύπου της γραμμής Βασιλική Λευκάδας – Φισκάρδο Κεφαλονιάς”. Απολύτως συγκεκριμένη εως και φωτογραφική αναφορά. Γιατί λοιπόν με την απόφαση του ΣΑΣ (Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών) δρομολογείται φερυ κλειστού τύπου? Γιατί δεν εγκαλεί ο Δήμος το ΥΠΕΝ για αυτή του την απόφαση που παραβιάζει το ανωτέρω ΦΕΚ? Γιατί δεν ενίσταται ο Δήμος Λευκάδας ως Φορέας Διαχείρισης για το ότι δεν ερωτήθει τον Οκτώβριο του 2021 όταν και αποφασίστηκαν τα εν λόγω δρομολόγια? Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με δηλώσεις Δημάρχου και Αντιδημάρχου, ο Δήμος Λευκάδας ήταν τότε έτοιμος να παραλάβει το έργο και ως προς το κομμάτι του λιμένα στα Κολυβάτα. Μετά ήρθε ο Μπάλος.

ΣΗΜΕΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ

Όπως επισημάναμε σε προηγούμενο άρθρο σημαντικές ζημιές έχει υποστεί η νεόδμητη ράμπα. Ζημιές που προκλήθηκαν υπό απόλυτα ήρεμες καιρικές συνθήκες. Βάση ποιας μελέτης και ποιου προϋπολογισμού αποκαταστάθηκαν οι ζημιές (εντός μιας εργάσιμης ημέρας) οι οποίες εμφανίστηκαν πριν την επίσημη παραλαβή του έργου? Δεν θα όφειλαν να προβούν σε συλλογική αξιολόγηση της ποιότητας του συνόλου της κατασκευής δεδομένου και της έντονης σεισμικής δραστηριότητας της περιοχής?

ΣΗΜΕΙΟ ΠΕΜΠΤΟ

Κατά τη διάρκεια της Διαβούλευσης Πολιτών τον Απρίλιο του 2017 ο τότε Δήμαρχος  κ. Δρακονταειδής μετ’ επιτάσεως διαβεβαίωνε τους ελάχιστους κατοίκους που παρέστησαν για δύο πράγματα. Την κατασκευή, με επιχωμάτωση της θάλασσας, χώρου στάθμευσης και την διάνοιξη δρόμου ώστε η έξοδος των οχημάτων να γίνεται ταχύτερα και ασφαλέστερα. Και τα δύο θεωρούνται απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία της. Τίποτα από τα δύο δεν έγινε.

ΣΗΜΕΙΟ ΕΚΤΟ

Στην προαναφερθείσα συνάντηση δόθηκαν εγγυήσεις ότι η λύση πρόσδεσης στο σημείο είναι ΠΡΟΣΩΡΙΝΉ και θα προχωρήσουν οι μελέτες χωροθέτησης του νέου λιμένα Νοτίου Λευκάδας. Έκτοτε δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία ενέργεια προωθόντας εν της πράγμασι την μετατροπή της χρήσης του λιμένα με τις όποιες συνέπειες αυτής. Ποιος όμως θα κληθεί να πληρώσει τον λογαριασμό? Και τελικά, μήπως ο μύχιος πόθος τους είναι να μην λειτουργήσει ποτέ το Τουριστικό Αγκυροβόλιο?

ΣΗΜΕΙΟ ΕΒΔΟΜΟ

Το συγκεκριμένο ΦΕΚ καθορίζει την θαλάσσια ζώνη του Τουριστικού Λιμένα η οποία είναι έννοια διαφορετική από αυτή ενός Εμπορικού. Κατά πόσο λοιπόν δύναται το Λιμενικό Σώμα ως έχων την αρμοδιότητα και στα πλαίσια της νομιμότητας να περιφρουρήσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, των λουομένων και των αθλούμενων των θαλασσίων σπορ? Πως γίνεται να διασφαλιστεί η αποφυγή ατυχήματος με την άμεση εγγύτητα ανταγωνιστικών και ασύμβατων δραστηριοτήτων εντός περιορισμένου χώρου?

ΣΗΜΕΙΟ ΟΓΔΟΟ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ

Με βάση ποια λογική και επιστημονική μεθοδολογία οι Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις ενός Κρουαζιερόπλοιου που μεταφέρει ΕΠΙΒΆΤΕΣ και έχει περιορισμένο αριθμό δρομολογίων να συμψηφίζονται με αυτές ενός Οχηματαγωγού που μεταφέρει ΟΧΗΜΑΤΑ και η συχνότητα δρομολογίων του είναι πολλαπλάσια? Πόσο δε όταν μιλάμε για δύο Οχηματαγωγά και στο μέλλον για περισσότερα.

Αβίαστα λοιπόν τίθενται τα ερωτήματα 

Η επαναλειτουργία του πορθμείου Βασιλικής είναι ασφαλής? 

Η διαδικασία λήψης απόφασης είναι σύννομη?

Κατά το πρώτο μέρος διατηρούμε έντονες επιφυλάξεις. Αλλά αυτοί που θα λάβουν την ευθύνη λειτουργίας θα είναι και αυτοί που θα κληθούν να υποστούν τις όποιες συνέπειες.

Κατά το δεύτερο μέρος ξεκάθαρα υποστηρίζουμε πως όχι. Η, χωρίς διαμαρτυρίες και ενστάσεις, παράκαμψη και απαξίωση του Δημοτικού Συμβουλίου εγείρει ανησυχίες για την ποιότητα της Δημοκρατίας στο νησί μας. Μια Δημοκρατία την αποκατάσταση της οποίας μήνα Ιούλιο τιμούμε. Λυπηρό αυτοί που ετάχθησαν στην υπηρεσίας της να είναι αυτοί που με πράξεις ή/και παραλείψεις υπονομεύουν την συμμετοχή των πολιτών, την διαφάνεια των αποφάσεων, τον επιμερισμό των πολιτικών επιλογών/ευθυνών.

* Για την Αντιγραφή
Παναγιώτα Λεοντίδου

ΥΣ Τα ανωτέρω βασίζονται σε στοιχεία που μπορέσαμε με δυσκολία να συλλέξουμε καθώς υπάρχει συστηματική παρακώλυση του Δικαιώματος Πρόσβασης των Πολιτών στην Πληροφορία.

Προηγουμενο αρθρο
Τροχαίο ατύχημα στην Απόλπαινα
Επομενο αρθρο
Συναυλία της Φιλαρμονικής στη Φανερωμένη αφιερωμένη στον Νίκο Θάνο - Μορίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.