HomeΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΑρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως

Η φετινή ανασκαφή πρόσθεσε πολλά νέα στοιχεία για το κτίριο και συμπλήρωσε τις γνώσεις μας για την αρχιτεκτονική και την κατασκευή του

Ενα λαμπερό ανάκτορο στην κυριολεξία, φαίνεται ότι ήταν το μινωικό ανάκτορο των Αρχανών στην Κρήτη, όπως αποκάλυψε η φετινή ανασκαφή της Αρχαιολογικής Εταιρείας υπό την διεύθυνση της δρος Εφης Σαπουνά-Σακελλαράκη, σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού.

Οπως επισημαίνεται σε εκτενή ανακοίνωση, η ανασκαφή, που πραγματοποιήθηκε στο βορειότερο, μέχρι στιγμής, τμήμα του ανακτόρου πρόσθεσε πολλά νέα στοιχεία για το κτίριο και συμπλήρωσε τις γνώσεις μας για την αρχιτεκτονική και την κατασκευή του.

Συγκεκριμένα ανασκάφηκαν ο ισόγειος χώρος και ο πρώτος όροφος, ενώ πλήθος λίθων είχαν καταπέσει από τον δεύτερο ή τρίτο όροφο, συμπαρασύροντας τμήματα των δαπέδων.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-1
Υπουργείο Πολιτισμού

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο των φετινών ανασκαφών ήταν η αποκάλυψη της χρήσης για την κατασκευή του, ενός λαμπερού υλικού, του γυψόλιθου, γνωστού από την Φαιστό και την Κνωσό. Στις Αρχάνες χρησιμοποιήθηκε καθ΄ υπερβολήν σε παραστάδες, πολύθυρα κ. ά. οδηγώντας  στην εικόνα ενός «λαμπερού» κτιρίου.

Σημαντική ήταν και η αποκάλυψη του πολύθυρου του ανακτόρου, το οποίο μαζί με το δίθυρο -που επίσης αποκαλύφθηκε- από γυψόλιθο και έναν κεντρικό κίονα συγκροτούν το τμήμα ενός «Minoan Hall», σημαντικού στοιχείου της πολυτελούς (elite) μινωικής αρχιτεκτονικής.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-2
Υπουργείο Πολιτισμού

Η πυρκαγιά

Ενα ακόμη νέο στοιχείο είναι, ο εντοπισμός του σημείου από όπου είχε αρχίσει η πυρκαγιά με αποτέλεσμα την καταστροφή αυτού του τμήματος του ανακτόρου.

Οπως είχε διαπιστωθεί στις ανασκαφές του 1999 /2000 όλο το βόρειο ανασκαμμένο τμήμα (δωμάτια 30-33) είχε καταστραφεί από ισχυρή πυρκαγιά, αντίθετα με το λοιπό προς νότια και δυτικά τμήμα, το οποίο και ανασκάφηκε τότε.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-3
Υπουργείο Πολιτισμού

Η πυρκαγιά είχε φθάσει στους 1000 βαθμούς, όπως είχε γνωμοδοτήσει τότε η Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία είχε κληθεί. Στον χώρο 33 εξάλλου, που δεν ήταν αποθηκευτικός, περί τα 20  μεγάλα πιθάρια που περιείχαν κρασί, λάδι, ακόμη και υφάσματα είχαν βρεθεί συγκεντρωμένα όλα μαζί, όπως επίσης ιδιαίτερα αγγεία για άρωμα αλλά και ένας αιγυπτιακός σκαραβαίος.

Από την ανασκαφή του 2023 φάνηκε, ότι η φωτιά, προήλθε από ένα χώρο ανωτέρου ορόφου. Παχύ στρώμα στάχτης και καμένου ξύλου βρέθηκε κυρίως στο ΒΑ τμήμα και έφθασε μέχρι το δάπεδο. Από το σημείο αυτό ίσως εξαπλώθηκε η φωτιά.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αρχαία ψηφιδωτά και γλυπτά ανακαλύφθηκαν στη Βασιλίσσης Ολγας

Στην γωνία αυτή του ανασκαφέντος χώρου, θα υπήρχε ιερό, όπως δείχνουν τα λίγα διασωθέντα θραύσματα από λίθινα αγγεία: ένα από ορεία κρύσταλλο, ένα από γκρίζο/λευκόλιθο, ένα από εγχάρακτο στεατίτη, καθώς και τμήματα οψιανού.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-4
Υπουργείο Πολιτισμού

Πρέπει να σημειωθεί, ότι ο οψιανός δεν είναι σύνηθες εργαλείο στην εποχή αυτή (ΥΜΙ περίοδο, περί το 1600 π. Χ.). Το πλήθος των οψιανών επομένως, που βρίσκεται εδώ έχει μάλλον τελετουργικό/ μαγικό χαρακτήρα.

Ευρήματα

Στο ιερό έχουν βρεθεί ακόμη, τμήματα από μικροσκοπικά δείγματα μεγάλων αγγείων, όπως π.χ. από χύτρες, που είναι αφιερωματικά. Ενα ακόμη τελετουργικό εύρημα ήταν ένας θαλάσσιος τρίτωνας, που αποτελούσε όργανο επίκλησης της θεότητας, όπως γνωρίζουμε από σφραγίδα που έχει βρεθεί στο Ιδαίον Άντρο.

Θαλάσσια βότσαλα μεγαλύτερου μεγέθους, που συμβολίζουν την θαλάσσια υπόσταση της θεότητας και τη χρήση τους γνωρίζουμε από την Κνωσό, βρέθηκαν λίγο μακρύτερα (χώρος 37). Τα βότσαλα αυτά συλλέχθηκαν διασπαρμένα κοντά σε έναν εξαίρετο σφραγιδόλιθο από αχάτη με παράσταση ψαριού, που βρέθηκε στον διπλανό χώρο (34). Το ιερό, όπως συμβαίνει συχνά, δεν χρησιμοποιήθηκε ξανά στα μινωικά χρόνια.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-5
Υπουργείο Πολιτισμού

Ενα τμήμα χάλκινης πόρπης και το πόδι μιας μυκηναϊκής κύλικας βρέθηκαν στα ανώτερα στρώματα, μαζί με ένα νόμισμα δόγη της Βενετίας, καθώς και ένα αμερικανικό νόμισμα του 1963. Τέλος και άλλα τμήματα κωνικών κυπέλλων, μαζί  με αρχαιότερα «egg cups» (μικρά αγγεία) δείχνουν την διαταραχή των στρωμάτων ως τεκμήρια παράνομης «ανασκαφής» στο χώρο του ανακτόρου από τους ιδιοκτήτες της οικίας που βρισκόταν πάνω από αυτό.

Οι όροφοι του κτιρίου ήταν εξαιρετικά επιμελημένοι με βοτσαλωτά δάπεδα (1ος όροφος), μωσαϊκό από μικρούς σχιστόλιθους, πλάκες σχιστόλιθου με περιθώρια από λεπτές ταινίες κονιάματος αλλά και πλάκες από πηλό σε έναν χώρο. Στο ισόγειο υπήρχαν πλάκες από λαξευμένους πωρόλιθους. Οι τοίχοι, που διατηρήθηκαν σε ύψος 2 μέτρων είχαν λεπτό επίχρισμα. Θραύσματα λεπτότεχνων κονιαμάτων (κόκκινα, γαλάζια και μαύρα) δείχνουν, ότι φέρουν τοιχογραφίες, οι οποίες, λόγω έλλειψης χρόνου θα αφαιρεθούν με  προσοχή αργότερα. Ένα παράθυρο εξάλλου, συνδέει τον χώρο 37 με τον χώρο 33.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-6
Υπουργείο Πολιτισμού

Πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία αποτελούν επίσης: Οι πλινθότοιχοι, που βρέθηκαν σε δύο χώρους (34, 34Α) επιχρισμένοι με πηλοκονίαμα, σχεδόν μοναδικά στοιχεία διαίρεσης δωματίου, αλλά και τα πήλινα ερμάρια με επίχρισμα από πηλοκονίαμα επίσης, του πρώτου ορόφου (το ένα διπλό) και κάποια από το ισόγειο, που ίσως έπεσαν από τον επάνω όροφο, δεδομένου ότι το ένα βρέθηκε διαλυμένο.

Τα ερμάρια (ή κίστες) είναι γνωστά από την Κνωσό (Temple repositories), την Ζάκρο και από το ίδιο το κτίριο των Αρχανών, που ήταν αποθέτης με πλήθος κωνικών κυπέλων. Τα ερμάρια (των χώρων 36 και 37) των φετινών ανασκαφών όμως, βρέθηκαν εντελώς άδεια, αν και δεν εθίγησαν από την πυρκαγιά. Η μόνη ερμηνεία, που μπορεί να δοθεί είναι, ότι κατά την καταστροφή, οι κάτοικοι φεύγοντας συναπεκόμισαν τα πολύτιμα αντικείμενα, που θα υπήρχαν εκεί.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-7
Υπουργείο Πολιτισμού

Ιστορικά στοιχεία

Το ανάκτορο των Αρχανών βρίσκεται 15 χλμ από αυτό της Κνωσού, με την οποία, όπως υπολογίσθηκε από τον Γιάννη Σακελλαράκη (Ανακοίνωση σε Κρητολογικό Συνέδριο) έχει το ίδιο μέγεθος.

Για την ιστορία του εντοπισμού του ας αναφερθεί, ότι ο σερ Αρθουρ Εβανς, προφανώς έχοντας επισημάνει κάποια στοιχεία, πίστεψε, σύμφωνα με τις βικτωριανές αντιλήψεις της εποχής, ότι εκεί θα βρισκόταν το «θερινό ανάκτορο» της Κνωσού. Το ανάκτορο στη συνέχεια αναζήτησαν οι Μαρινάτος και Πλάτων αλλά σε λάθος θέσεις.

Ετσι την δεκαετία του΄60 ο νεαρός τότε αρχαιολόγος, Γιάννης Σακελλαράκης ψάχνοντας στα υπόγεια των σπιτιών αλλά και αποτυπώνοντας ορατά ερείπια, βυθισμένα στους δρόμους, είχε την καλή τύχη να βρεθεί στην είσοδο του ανακτόρου, που αποδείχθηκε μεγαλοπρεπές: Τριώροφο, κατασκευασμένο από λαξευτούς πωρόλιθους, με τοιχογραφίες, που εικονίζουν φυτικά και θαλάσσια μοτίβα και γυναικεία μορφή, δάπεδα από χρωματιστούς σχιστόλιθους, βωμούς και πλήθος κινητών, πολύτιμων αντικειμένων, όπως: χρυσελεφάντινα ειδώλια, ανάγλυφους λίθινους λύχνους, ποικίλα αγγεία, ειδώλια κ.ά.

Mετρό – Σταθμός Βενιζέλου: O μεγαλύτερος διεθνώς αρχαιολογικός χώρος σε μείζον τεχνικό έργo

Ολα αυτά δεν άφηναν αμφιβολία για την αποκάλυψη του περιζήτητου ανακτόρου από το οποίο ήρθαν στο φως ο θεατρικός του χώρος και το Αρχείο. Ακόμη, ένα από τα ευρήματα, ο περίφημος «οικίσκος των Αρχανών» αποτελεί το μοντέλο για τη μορφή, που θα είχε ένα μινωικό σπίτι, βάζοντας έτσι, τον σύγχρονο άνθρωπο μέσα σ’ αυτό.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-8
Υπουργείο Πολιτισμού

Ο χώρος κατοικήθηκε διαρκώς, μετά την Μινωική εποχή δηλαδή, στα μυκηναϊκά χρόνια, στους ιστορικούς χρόνους, έως και σήμερα. Δεν ήταν τυχαία άλλωστε, αυτή η επιλογή του χώρου από τους Μινωίτες για την ανέγερση ανακτόρου. Εχει πλούσια ύδατα από τον Γιούχτα, όπου βρίσκεται το Ιερό Κορυφής, καθώς και πηγές.

Ετσι είχε την διαχείριση των υδάτων, ακόμη και της Κνωσού, μέσω του ποταμού Καιράτου, κάτι που εκμεταλλεύθηκε αργότερα και ο Μοροζίνης (17ος αι.) για να μεταφέρει νερό στο Ηράκλειο. Αλλωστε η ονομασία Αρχ(ανες) έχει ινδοευρωπαϊκή καταγωγή, καθώς η ρίζα «Αρχ ή Αχ» σημαίνει νερό (Ίναχος ποταμός, Αχερουσία και aqua στα λατινικά).

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-9
Υπουργείο Πολιτισμού

Η αποκάλυψη συγχρόνως του βασιλικού νεκροταφείου στον γειτονικό λόφο Φουρνί, που λειτούργησε από το 3000 π.Χ. με πέντε θολωτούς τάφους και πλήθος άλλου τύπου ταφές, έδωσε λαμπρά ευρήματα: Μία ποικιλία σφραγίδων από ελεφαντόδοντο και ημιπολύτιμους λίθους, τα υπέροχα κυκλαδικά ειδώλια, που δείχνουν τις σχέσεις με τις Κυκλάδες, το πλήθος των χρυσών κοσμημάτων, με πιο γνωστό το χρυσό «δαχτυλίδι των Αρχανών» με σκηνή λατρείας κλπ. όλα στοιχεία, που ενίσχυσαν την άποψη της διαχρονικής λάμψης των Αρχανών.

Μαζί και η αποκάλυψη τέλος του ιερού της ανθρωποθυσίας στα Ανεμόσπηλια, που έπεισαν την επιστημονική κοινότητα και απέδειξαν παγκοσμίως την σημασία των Αρχανών ως σπουδαίο λατρευτικό κέντρο.

Αρχάνες: Εικόνες από το λαμπρό μινωικό ανάκτορο που ήρθε στο φως-10
Υπουργείο Πολιτισμού

Για την πλήρη κατανόηση των σημαντικών αυτών στοιχείων το υπουργείο συνεργάστηκε με το ΙΤΕ, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ειδικούς επιστήμονες. Μεταξύ αυτών, η κυρία Ελευθερία Τσακανίκα, αν. καθηγήτρια του ΕΜΠ, είδε από κοντά τον λαμπερό γυψόλιθο του ανακτόρου, διαβεβαιώνοντας, πως στις Αρχάνες χρησιμοποιήθηκε περισσότερο και από την Κνωσό.

Στην φετινή ανασκαφή συμμετείχαν οι αρχαιολόγοι δρ. Πολίνα Σαπουνά Ελλις, Δημήτρης Κοκκινάκος και Περσεφόνη Ξυλούρη, οι σχεδιαστές Γιάννης Ανδρουλιδάκης και Αγάπη Λαδιανού και οι συντηρήτριες Βέτα Καλυβιανάκη και Χρυσάνθη Ζαχαριουδάκη.

Η ανασκαφή υποστηρίχθηκε οικονομικά από την Περιφέρεια Κρήτης, την οποία το υπουργείο Πολιτισμού ευχαριστεί θερμά, όπως και το Ιδρυμα Ψύχα. Βοήθεια στο έργο παρείχε και ο Δήμος Αρχανών/ Αστερουσίων.

Προηγουμενο αρθρο
Πανλευκάδιος - Εθνικός Φιλιππιάδας για το Πρωτάθλημα Α' Κατηγορίας
Επομενο αρθρο
Στο Φαράγγι της Μέλισσας, η Λευκάδα που αντιστέκεται!

2 Σχόλια

  1. Αναγνώστης
    29 Οκτωβρίου 2023 at 19:07 — Απάντηση

    «Ο ποιητής της ανασκαφής» //25.11.2008
    «Δεν άντεξα τόσους αιώνες στους ώμους μου, τόσα ξαναζωντανεμένα πρόσωπα που ήρθαν στο φως από τη σκαπάνη». Με αυτόν τον τρόπο ο αρχαιολόγος, καθηγητής κ. Γιάννης Σακελλαράκης αιτιολόγησε χθες, κατά την παρουσίαση των τριών τελευταίων βιβλίων του, τη συγγραφική δραστηριότητά του, που έχει πάντα αρχαιολογική αφετηρία αλλά βαθύτερη αιτία και εν τέλει λογοτεχνικό αποτέλεσμα. Η «Γεύση μιας προϊστορικής ελιάς», «Η ποιητική της ανασκαφής» και το «Ανασκάπτοντας το παρελθόν», όλα των εκδόσεων Ικαρος, ήταν η αφορμή για την εκδήλωση που έγινε στο βιβλιοπωλείο Ιανός. «Ο Γιάννης Σακελλαράκης αεί σκάπτει. Και από εκεί αναβλύζει η πηγή του αγαθού» είπε ο καθηγητής κ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης, ο πρώτος από τους παρουσιαστές, μπροστά σε ένα πολυπληθές κοινό. «Έναν από τους τελευταίους επιζώντες της μεγάλης αρχαιολογικής παράδοσης» αλλά και «μεγάλο στυλίστα» τον χαρακτήρισε η συγγραφέας Ρέα Γαλανάκη. Για να προσθέσει επίσης ότι «τόλμη χρειάζεται για να θιγούν ζητήματα όπως η κιβδηλεία και η αρχαιοκαπηλία»- τα οποία όντως επισημαίνει ο κ. Σακελλαράκης μέσα από το έργο του- και να αναφερθεί στον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε τον φθόνο και τις συνέπειές του επιτυγχάνοντας τον εξορκισμό τους με τη συγγραφή και την κατάθεσή του στον χρόνο. «Αυτά τα τρία βιβλία είναι κεφάλαια του ίδιου βιβλίου γιατί αναφέρονται στο κατ΄ εξοχήν μέγα αίνιγμα του χρόνου. Ο χρόνος έχει τρεις διαστάσεις. Το λησμονούμε συχνά βυθισμένοι στον εγωισμό του παρόντος. Οι ανασκαφείς όμως έχουν τουλάχιστον την ευκαιρία να βιώσουν τις δύο από αυτές» κατέληξε ο κ. Σακελλαράκης. Ανασκαφέας ο ίδιος, μαζί με τη σύζυγό του αρχαιολόγο κυρία Εφη Σαπουνά-Σακελλαράκη, των Αρχανών στην Κρήτη, του Ιδαίου Αντρου και τώρα της Ζωμίνθου, έχει πράγματι την ευκαιρία της βίωσης του παρελθόντος που αναδύεται με δύναμη μέσα από τη γη.

    “Γιάννης Σακελλαράκης, Ανασκάπτοντας το παρελθόν
    πριγκίπισσα
    Στον τάφο μια πριγκίπισσα φορτωμένη στολίδια
    κοίταζε το πρόσωπό της στον καθρέπτη.
    Όλα τα διέσωσε ο χρόνος.
    Εκτός από εκείνην.
    κρανίο
    Ένα γυμνό κρανίο άνοιξε το πικρό του χαμόγελο
    στον ίσκιο μιας ελιάς.
    Όταν κατάλαβε ότι ο παράδεισος είναι ανύπαρκτος,
    έλπισε στη σκαπάνη του αρχαιολόγου,
    να κερδίσει την αιωνιότητα.
    Τώρα μηρυκάζει τη μοναξιά του στις αποθήκες ενός μουσείου”.

  2. Χ.Μ
    29 Οκτωβρίου 2023 at 16:53 — Απάντηση

    ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΓΙΑΝΝΗ ΣΑΚΕΛΛΑΡΑΚΗ (αποχώρησε 28-10-2010) : Σκάβοντας το παρελθόν μας (δημοσίευμα εφημερίδας 15.2.1996).
    Ο Γιάννης Σακελλαράκης είναι ένας από τους πολλούς αρχαιολόγους μας αλλά ο τρίτος (μόλις) Έλλην ανασκαφεύς που αναγνωρίζεται από το ευρύτατο κοινό (μετά τον Μαρινάτο και τον Ανδρόνικο). Και είναι ο πρώτος που αποκτά σημαντικές προσβάσεις στις περιφέρειες που ανασκάπτει, εννοώ σε κάθε πολιτικοκοινωνικό επίπεδο, δημιουργεί δεσμούς με τους κατοίκους των περιοχών που τον απασχολούν, γίνεται, καθοδηγητής, με την πνευματική όσο και πολιτική σημασία του κακοπαθημένου αυτού όρου. Πολλές φορές σκέφτομαι τι να είναι τελικά ο παλιός μας γνώριμος που:
    Όταν παλεύει με τις πέτρες και τα χώματα, είναι ένας απρόσιτος γερμανός, οργανωτικός στο έπακρον, συστηματικός (και εργατικός) έως θανάτου.
    Όταν μελετά και διδάσκει, είναι ο καλός πλωτός ποταμός, που βοηθά να διαβείς και να μάθεις.
    Όταν σχεδιάζει επαφές και όταν δημιουργεί περιβάλλοντα και χώρους, στην ευρεία περίμετρο των ανασκαφών του, είναι ο καλλιτέχνης που ξέρει πως θα αρχίσει αλλά και πως θα κινηθεί και πότε θα τελειώσει το έργο. Ο τυχερός έτσι τον ονομάζουν αρκετοί από τους αρχαιολόγους.
    Ο ευφυής, ο ανοιχτομάτης, ο γόης, έτσι τον αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι που τον έχουν πλησιάσει. Ο σύγχρονος αρχαιολόγος, ο ανασκαφέας του παρελθόντος μας θα ήθελα να πω εγώ, αυτός που μελετά και ψάχνει και βρίσκει, αυτός που ακουμπά το λαμπρό αλλά και σκοτεινό πορτρέτο των προγόνων μας, στο σαλόνι του μέλλοντος μας.
    Μινωίτης ως προς την εμφάνιση.
    Ίων ως προς το πνεύμα και Δωριεύς στο ήθος, άνθρωπος για όλες τις εποχές».
    Το κείμενο αυτό δημοσιεύθηκε σε τοπική εφημερίδα του Ηρακλείου, στις 15 Φεβρουαρίου του 1996, μετά την κυκλοφορία του βιβλίου του Γιάννη Σακελλαράκη «Ανασκάπτοντας το παρελθόν» των εκδόσεων «ΑΜΜΟΣ».
    – Διευκρίνηση ΑΛΚΜΑΝΑ (*)=δεν ειναι σωστό ότι περιορίσθηκε στις Αρχάνες , μετά το 1980, ανέβηκε στο Ιδαίον και μετά το 1982, ανέσκαψε την Ζώμυνθο (Ανώγεια)
    (Posted on 6 Δεκεμβρίου, 2010 by Αλκμάν).

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.