HomeΕΛΙΞΗΡΙΑ ΜΝΗΜΗΣΗ Αλτάνη του Αλάτρου

Η Αλτάνη του Αλάτρου

Γράφει ο Παναγιώτης Σκληρός

Ναι, είναι η  Αλτάνη με το αινιγματικό και σπάνιο  όνομά της που σε καλεί από μόνο του να το ψάξεις!! Το έψαξα πολύ το λοιπόν κι Αλτάνη σημαίνει ανθοστόλιστο παρτέρι, ανθοστόλιστο περβάζι, ανθοστόλιστη αυλή. Μπορεί να έχει σχέση και με την λέξη κάρμεν που στην Ανδαλουσία δεν είναι μόνο όνομα αλλά σημαίνει και μια ανθοστόλιστη είσοδο ενός σπιτιού, μιας αυλής, ενός patio,όπως το λένε εκεί.

Ενενηνταεφτά χρονών σήμερα η γιαγιά Αλτάνη. Την επισκέφτηκα. Μου άνοιξε κι ήπιαμε καφέ στο σπίτι της. Τον έφτιαξε η ίδια . Με τα χωριάτικα ρούχα της, τα Λευκαδίτικα δηλαδή και μια μπέρτα από πάνω, φτιαγμένη με το βελονάκι ¨ίσα για το γιάτσο όταν ανοιγει η πόρτα¨, μου είπε, ¨Δεν κρυώνω¨. Δεν την ήξερα την Αλτάνη. Και πώς να την ξέρω.. Απ τα ορεινά και δύσβατα χωριά, απ το Άλατρο το ξακουστό αυτή, απ τα πίσω χωριά του λόγου μου.. 

Ήταν 1969-70  που μπήκες μπροστά , Αλτάνη κι είπες ΟΧΙ, δεν θα το πάρουν το νερό χωρίς να μας ρωτήσουν. Έβλεπες ίσως μακριά ότι οι πόλεμοι θα γινόταν κάποτε και για το νερό. Εκεί στο Άλατρο είχατε και έχετε πολύ νερό ,σας περίσσευε, χυνόταν. Αλλά δεν σας ρώτησαν.!! Μα η χούντα δεν ρώταγε.!! Αποφάσιζε και διέτασσε. Ήρθαν πρωί με τζιπ και μηχανικούς, συνεργεία και εξοπλισμούς. Μπήκες μπροστά κι από κοντά όλοι μαζί οι χωριανές κι οι χωριανοί σου και τους διώξατε. Μα ξανάρθαν. Να σας πάρουν το νερό χωρίς να σας δώσουν τίποτα. Και τι ζητούσατε δηλαδή, ένα δρόμο να πηγαίνετε στο χωριό σας, να έρχεται κάνας γιατρός, να φτάνετε στα χωράφια και τα μαντριά σας, άντε και να στρώσουν το δρόμο να μη τσακίζονται τα γαϊδουράκια σας στο ανεβοκατέβα στα Χαραδιάτικα και το Βλυχό.

Η φωτογραφία στην ταυτότητά της

Για εσάς, για τους ανθρώπους,  ούτε λόγος. Ξέρατε και σαλτάατε σαν τα κατσίκια, δεν χρειαζόσαστε δρόμο!! Έτσι νόμιζαν.. ¨Κάπως έτσι νομίζουν ακόμα, μ κάζει¨, μου λέει!! Εσύ όμως, μέσα απ αυτά, έγινες η Αλτάνη, που υψώνεται σε σύμβολο αγωνιστικότητας για το χωριό σου. Το ΄χες όμως, όπως λένε κι οι νεότεροι!! Θαρραλέα, κοινωνική, δουλεύτρα, αρχηγός, χωρίς να φοβάται τίποτα και κανένα…Στήριγμα για όλους.

Και πιάσατε τα τσόγκρα και τους βλέπατε . Σόμπολα και πέτρες τους πετάγατε κι αυτοί πρότειναν τα όπλα.  Βγήκες μπροστά βούτηξες με τα δυνατά σου χέρια το¨μηχάνημα που μέτραγε τη δύναμη του νερού¨. ¨Έπιασα το μηχάνημα να το σπάσω κι έκανε 40.000 δραχμές πού να τις βρω κιόλας¨, μου λέει.. Αμέσως σου πέρασαν χειροπέδες. ¨Τις είχαν έτοιμες¨ μου είπες και φώναξες τις άλλες γυναίκες του χωριού ¨τι κάθεστε μωρές που@@νες και δεν τους παίρνητε του ξελάκου με τα κοντριά¨!!! Κι όλες ακλουθήσανε. ¨Άιντε ορέ που θα μας πάρουν το νερό¨, φώναξες και στους άντρες που ήτανε κρυμμένοι να μη τους πιάσουνε κι ορφανέψουνε τα σπίτια. Με γκασμάδες, δικριάνια, κοσάδες , δρεπάνια, με  παλούκια , ακόμα και με τα καπρούλια απ τα κτήματα, τους κάματε πίσω.!!!

Σαν τους Κρητικούς και τις κρητικές το ΄41 με τους γερμανούς αλεξιπτωτιστές.

Μου είπε πολλά και διηγήθηκε άλλα τόσα η Αλτάνη για τη ζωή της που λίγο πολύ μοιάζει με κάθε Λευκαδίτισσας που γεννήθηκε στα πρώτα τριάντα χρόνια του περασμένου αιώνα . Τότε που οι άνθρωποι ήταν φτωχοί αλλά με αξιοπρέπεια και φιλότιμο. Μεγάλωσαν σε φτώχεια αλλά ποτέ δε έσκυψαν το κεφάλι, δυναμικοί κ ατάραχοι. Ήταν πάντα με το χαμόγελο κ την καλή ψυχή τους να δώσουν αγάπη κ ότι είχαν να φιλέψουν τον κόσμο η τους περαστικούς που περνούσαν από το κατώφλι τους….

 Έχει όμως κάτι το ξεχωριστό ετούτη η γυναίκα που μιλάει ασταμάτητα τρίβοντας τα αθώα, πολυδουλεμένα χέρια της. Θυμάται καλά, μιλάει σωστά τα ελληνικά και φτιάχνει στο άψε σβήσε και στιχάκια. Όταν την ρώτησα πότε γεννήθηκε, μου είπε  ¨δεν ξέρω πότε γεννήθηκα αλλά είμαι 97 χρονόνε¨!!!

  Ήταν κι ο γιός της ο Πέτρος εκεί που την έχει τώρα σαν φυλαχτό, σαν το μικρό του παιδί και μου είπε για τη ζωή στο Άλατρο, τις δυσκολίες και την περήφανη φτώχια. Πυρωμάδες και ζούπα, λάχανα και λαδάκι.  

Ο Πέτρος είναι διαχειριστής μιας αξιόλογης σελίδας στο facebook με τίτλο ¨ Άλατρο Λευκάδος¨, με πολλές φωτογραφίες και στοιχεία για το χωριό του που αγαπάει πολύ. 

¨Το σχολειό μας το έφτιαξε ο Τσαρλαμπάς ο Μάρκος¨, μου είπε η Αλτάνη. Είμαστε τότε 39 παιδιά στο σκολειό, μα το χωριό είχε παραπάνου από 250 άτομα. Τώρα 2-3 ψυχές¨ . Πήγε στην πρώτη δημοτικού ¨αλλά με φωνάζανε να πάω να βοηθήσω στα ζώα γιατί ήμουνα άξα(άξια) κι έτσι έμεινα κούτσουρο από γράμματα αλλά τη ζωή τηνε ξέρω. Δάσκαλο είχαμε το Βασίλη από το Ξερόμερο .Ήτανε καλός δάσκαλος αλλά δεν ήταν άγιο κορμί γιατί μου έβγανε  την τσίπα και μου τράβαγε τις κοτσίδες. Μ έκανε να κλαίω¨. Του έκαμε παρατήρηση η μάνα μου και της είπε¨ ζηλεύω τις κοτσίδες της θειά, γι αυτό τις τραβάω¨..

Θυμήθηκε πολλά η Αλτάνη, ακόμα και  το τηλέφωνο που αν δεν ήταν κομμένη η γραμμή από κάνα πεσμένο κλώνο, λειτουργούσε με μανιατό, αυτό που γύριζε με το χέρι σαν το μύλο του καφέ. Για να μιλήσει με το γιό της που ζεί στον Καναδά.

Αχ, γιαγιά, σεβαστή μου Αλτάνη με το θάρρος και το πείσμα σου! Πάλεψες γι’ αυτό που θεωρούσες δίκαιο! Σε συνέλαβε ο χωροφύλακας γιατί μπήκες μπροστά να υπερασπιστείς την βρύση του χωριού! Το νερό του χωριού! Σας πήγανε Λευκάδα στα κρατητήρια αλλά την επομένη στα Γιάννενα για έκτακτο στρατοδικείο!!! Βρήκαν δυό γυναίκες που έκαναν εγκλήματα!!!… Δικάστηκαν δύο μήνες φυλακή και τις πήγαν στον Ακραίο.  Έμειναν όμως  ένα μήνα στη φυλακή με την αδερφή της τη Βασιλική που  έγραφε στους τοίχους του κελιού στίχους διαμαρτυρίας . Εσύ έλεγες, η Βασιλική έγραφε ¨γιατί ήξερε δυό κολυβογράμματα παραπάνω¨.! ¨ Ξέρεις τι θα πεί ένα μήνα στον Ακραίο¨ , με ρώτησε. Στον ένα μήνα επισκέφτηκε τα Γιάννενα ο Παπαδόπουλος με τους άλλους , Μακαρέζο και Παττακό κι είπανε ότι έδωκε χάρη. Ανοίξανε την πόρτα και βγήκαμε να φύγουμε αλλά μας είπανε ¨να μείνετε στο δρόμο γιατί έχετε ωραίες φορεσιές και θα είναι ωραία η εικόνα για τον αρχηγό¨!!! Απίστευτο. Έβγαλε εκεί  που πίναμε καφέ κι ένα στιχάκι, η Αλτάνη, για τον Παπαδόπουλο. ¨

Η Αλτάνη με την αδερφή της Βασιλική

Μου λέει ότι ήτανε πιο εύκολο να πάρουνε νερό από το Σύβρο που έχει μπόλικα νερά και δρόμο δρόμο να το πάνε στο Φτερνό αλλά τα συμφέροντα έδειξαν το Άλατρο. ¨΄Ηρτανε –που λές- κάτι χωροφύλακες που μας σκιαζόντανε κιόλας γιατί εμείς είμαστε σαν τα αγρίμια που ζούμε με δαύτα. Βάνω τσι φωνές κι ο Αντρέας ο Καταραχιάς βουτάει την καμπάνα και τη βαράει μέχρι να τον σταματήσουνε. Ορμάει κι η αδερφή μου η Βασιλική – θεός σχωρέστηνε πούχει 6 παιδιά-να της ζήσουνε-  και της φωνάζω 
  βούτα του το καπέλο, μωρή,  να μην έχει εξουσία¨. Λέγανε ότι άμα ο αστυνομικός δεν φοράει καπέλο δεν έχει εξουσία…  Ήρτε κι οι Βασίλω του Πάνου του Γιαννιά, η Λάμπρω του Ράνκου κι άλλες. Εμένα μου είχανε φορέσει χεροπαίδες και με κρατάανε τρείς από δαύτους. Πρόεδρος στο χωριό ήταν θυμάμαι ο Μαρίνος¨.   

Την ρώτησα αν έκαμε εμβόλιο για τον κορωνοιό.¨Δεν έχω κάμει βατσίνα ποτέ μου και δεν έχω πιεί φάρμακα. Μέχρι που γέννησα δεν είχα φάει κρέας, μέχρι τα 20 μου που έκαμα τον Πέτρο¨. Και πώς γέννησες θεια Αλτάνη. ΄Ηρθε μαμή ή κατέβηκες σε γιατρό, ρώτησα. ¨Χαχα, είμαστε με τη μάνα μου ψηλά στ αλώνια για δουλειές και πόνεσε η κοιλιά μου. Μάνα λέω  πάω σπίτι. Συρε μου λέει κι έρχομαι .

Μέχρι να φτάσω ο Πέτρος  κατέβαινε κι όπως έκατσα βγήκε μ ένα σκούξιμο. Ακούει μια γειτόνισσα που ήτανε στον κήπο της και βάνει τις φωνές. Έρχεται μια ξένη που ζητιάνευε στο χωριό που βρέθηκε εκεί γύρω και δεν ξέρω τι μόκαμε αλλά ο Πέτρος βγήκε κι έζησε μια χαρά, να ναι καλά. Εκείνη τη μέρα μου βράσανε αυγά να φάω που δεν τα δοκίμαζα για να κατεβάσω λέει γάλα. Εγώ λάχανα ήθελα , λίγο λάδι , τυράκι και ψωμί όπως σου είπα. Έτσι περνάω και τώρα και μου φαίνεται ότι είναι καλύτερα από αυτά που βλέπω να  τρώνε στην τηλεόραση μέσα στα χαρτοκούτια.. Τώρα ο κόσμος άλλαξε αλλά δε φελάει. Δεν έχει αισθήματα και φιλότιμο. Όλη μέρα έχει στα χέρια εκείνο το δαίμονα με τα κουμπιά¨..

΄Εχει σόι που ..σπάει κοντέρ η Αλτάνη . Ο παππούλης της ο Πάνος ο Παλιοπάνος έζησε 117 χρόνια κι η βαβά της η Βενετσάνα(!!!) 116 . Νουνός της ήταν ο Γιάννης Κατωπόδης -Ζωγκογιάννης που ήρθε από την Αμερική και ζήτησε απ τον πατέρα της να την βαφτίσει. Και πώς σου έδωσε αυτό το όνομα, την ρωτάω. ¨Δεν ξέρω, δεν μπορώ να ξέρω μου απαντάει. Όταν ο παππάς έβαλε το χέρι του στο κεφαλάκι μου και είπε¨: Προσκάλεσε την δούλη σου…¨ ο νουνός μου είπε Αλτάνη κι άρχισε ο καυγάς. Έμειναν οι δικοί μου με το στόμα ανοιχτό αλλά δεν είπαν τίποτα. Όμως ο παππάς είπε, ¨δεν το δέχομαι το όνομα, δεν γιορτάζει¨ αλλά ο νουνός επέμεινε  κι έτσι έμεινα μ αυτό το όνομα. Δεν ξέρω τι θα πεί. Αλτάνη με λένε κι έτσι με φωνάζουνε όλοι¨.

Ιστορικά σύμβολα για το Άλατρο, χτισμένο στα 550 μέτρα, ο πλάτανος που ήταν κάποτε θεόρατος στο κέντρο του χωριού, η βρύση με άμπουλα το νερό και το σχολείο.  ¨Θα θέλαμε πολύ να αναδειχτούν αυτά τα μνημεία που μας ακολουθούνε όπου βρεθούμε¨ μου είπε ο γιός της ο Πέτρος. 

Ο γιός της Αλτάνης ο Πέτρος με χωριανούς του μπροστά στη βρύση.

Για το σχολείο του Αλάτρου γίνεται αναφορά το 1822 με πρώτο δάσκαλο τον Θωμά Αναγνώστη. Δεν είναι τυχαίο ότι στο Άλατρο υπήρχαν πάνω από 12 εκκλησίες, ειρηνοδικείο, συμβολαιογραφείο κι άλλες υπηρεσίες. Μου είχε κάνει πάντως ιδιαίτερη εντύπωση όταν πριν 20 χρόνια επισκέφτηκα το χωριό κι αναζήτησα να δω ονόματα στο νεκροταφείο. Υπήρχαν πολλά επίθετα που τώρα δεν συναντάμε στη Λευκάδα ή πολύ μεμονωμένα. Οι εκκλησίες που μου τις είπε μία μία η Αλτάνη, Υπαπαντή, Ανάληψη, Αη Νικόλας, Αη Γιάννης Χρυσόστομος, Αγιος Χρυσόστομος, Θεοτόκος, Αγια Μαρίνα, Άγιος Κωνσταντίνος, Άγιοι Απόστολοι αλλά και τα ξωκλήσια,  χρειάζονται ιδιαίτερης προσοχής και συντήρησης γιατί είναι πολύ παλιά και είναι γεμάτα αγιογραφίες  μπορεί σπάνιες, μπορεί κι από ανώνυμους ζωγράφους, ακόμη κι από βοσκούς που κούρνιαζαν σε μια καταιγίδα. 

 Έκαμε κι άλλη ¨στάση ¨ η Αλτάνη. Στις Αλυκές. Ο κυρ Πάνος ο Βουκελάτος θυμάται με συγκίνηση μεγάλη την Αλτάνη και τις άλλες βέβαια Λευκαδίτισσες στις αλυκές που ήταν διευθυντής. .  

¨Θυμάμαι την Αλτάνη απ’ το Άλατρο μια λεβεντογυναίκα με κορμοστασιά σαν άγαλμα…Ήταν μαζί με τις άλλες γυναίκες και κοπέλες κι έδιναν τη ζωή τους για να κουβαλήσουν όσο περισσότερο αλάτι μπορούσαν .Ξυπόλητες μές την αρμύρα, με γαλότσες γεμάτες λάσπες και αλάτια, με το αλάτι κολλημένο στο πρόσωπό τους, σαν να ναι κέρινες μάσκες¨.. (αντιγράφω από συνέντευξή του στον Θ.Γεωργάκη).

Ρώτησα και για τις αλυκές την Αλτάνη και μου λέει: ¨Στις αλυκές, στου Καρυώτη ήταν μια τυραννία αλλά χρειαζόμαστε δυο δεκάρες. ¨Πληρωνόμαστε με τους σωρούς που ήταν ανά χωριό. Μας πλήρωναν 6 δραχμές το σωρό κι έτσι τα λεφτά ήταν πολύ λίγα. Ένας σωρός 25 ζεμπίλια. Εμείς οι γυναίκες είμαστε οχτώ με 2-3 άντρες επικεφαλής. Δεν εδικάανε αυτά για τις ανάγκες της οικογένειας. Ζητάγαμε περισσότερους σωρούς να δουλέψουμε, δεν ζητάγαμε αύξηση. Δεν μας δίνανε. Κι ένα πρωί είπα στις γυναίκες ¨τι κάθεστε μωρές π@@τ@νες και κοροϊδευόμαστε ούλες. Εμπρός, έξω απ τη δουλειά. Αν δεν μας αυξήσουν τους σωρούς, δεν δουλεύουμε καθόλου¨ .Αυτό κι έγινε. Ήρθε εκεί ο αστυνόμος που τον λέγαμε κοροιδευτικά  Κουτσόγιωργα γιατί κούτσαινε κι ο διευθυντής αλλά αρνήθηκαν. Άρνηση αυτοί, άρνηση κι εμείς για δουλειά. Στο τέλος μας έδωκαν παραπάνου σωρούς. Κερδίσαμε, με αγώνα¨.

 Ο φίλος μου και συμπολεμιστής Νίκος Καββαδίας με τον ξάδερφό του απ τ Άλατρο 

Η Αλτάνη στ αλώνια

Με τον ίδιο καημό για το Άλατρο μου μίλησε κι ένας φίλος μου, ο Ηρακλής Μαυροκέφαλος όταν τον ρώτησα για την Αλτάνη και το Άλατρο.   Χείμαρρος σωστός ο Ηρακλής για το χωριό του. Για τα γεννήματα που κάνανε , για το αητάρισμα των χωριανών στα στάρια και τα αλωνίσματα,  για τις σεμπριές και τον μάγγανο του λιναριού που ακουγόταν σ όλη τη χαράδρα, για τα κανίσκια που πήγαιναν για το καλό στους συγγενείς…

Κήποι, με νερά που τρέχανε, τυριά και τσαντήλες γιομάτες να στραγγίζουν κάθε πρωί έξω από κάθε σπίτι, για τα μαντριά και τα βελάσματα. Για μια όμορφη ζωή που είχε ένδοξο παρελθόν, μπορεί και μέλλον, ποιός να ξέρει. ¨Αν μας φτιάξουν ένα σωστό δρόμο από τα Χαραδιάτικα -Άλατρο- Αη Λιό, θα δείτε πράματα και δεν θα πιστεύετε. Το Άλατρο είναι το στεφάνι του νησιού, θα γίνει περιζήτητο. Γιατί έχουμε καλό κλίμα και πολλά νερά, φρούτα, καρπούς, παράδοση που δεν την χαλάμε. Είμαστε και καλοί άνθρωποι». 

Με καμάρι,  σβέλτη, ξυπόλητη πάνω σ ένα χαλάκι στη βεράντα βγήκε να μ αποχαιρετήσει και να μου δώσει ένα ποτήρι νερό Αλατρίτικο, να δεις τι νερό μας πήρανε, μόσκο»

Σ ευχαριστώ πολύ, σεβαστή μου γιαγιά Αλτάνη. Να σαι πάντα καλά και μακάρι να ζήσεις πολλά χρόνια κι ας αλλάζουν τα πράματα γύρω μας..Έτσι κι αλλιώς εσύ θα είσαι πάντα μπροστάρης….

Παναγιώτης Σκληρός

Μκάζει= νομίζω
Τσόγκρα= ψηλώματα, απρόσιτα σημεία, λιθιές
Σόμπολα= μικρές πέτρες
Μπέρτα= χωριάτικο σάλι φτιαγμένο με τις βελόνες
Γιάτσο=το κρυο
Σαλτάανε= πηδάγανε
Τσακίζονται= σκονταύτουν
Τους πήραν του ξελάκου= τους εδιωξαν
Κοντριά= μεγάλες πέτρες
Πυρωμάδες= φέτες ψωμί στη φωτιά
Ζούπα= λάδι και κρασί που βούταγαν τις πυρωμάδες
Άξα=άξια
Μανιατό= το τηλέφωνο με μανιβέλα
Σκιάζομαι=φοβάμαι
Ούλες=όλες
Γνωρίζω κολυβογράμματα= λίγα γράμματα

Προηγουμενο αρθρο
Πρόσκληση κοπής βασιλόπιτας του Πολιτιστικού Συλλόγου Εγκλουβής
Επομενο αρθρο
Καιρός: Νέα επιδείνωση από την Τετάρτη - Το επικαιροποιημένο δελτίο της ΕΜΥ

8 Σχόλια

  1. Κτενά Αργυρούλα
    25 Μαΐου 2023 at 19:01 — Απάντηση

    Ευχαριστούμε για τούτο το μοίρασμα!!

    Αλτάνη όπως λέμε λεβεντιά
    απ’το Άλατρο με το νερό το κρύο
    Αλτάνη που ‘ χεις λέοντα καρδιά
    γυναίκα αγία στων καιρών το γκρίζο….

  2. Σπυρίδων Κονιδαρης του Δημητρίου
    2 Φεβρουαρίου 2023 at 09:43 — Απάντηση

    Το καμπαναριό στον αι. Γιάννη στο αλατρο το έχει φτιάξει ο πατέρας μου.. Σήμερα δεν είναι στη ζωή. Δημήτριος Ιωάννου Κονιδαρης. (παλιοπανος)

  3. Παναγιωτης Σκληρος
    25 Ιανουαρίου 2023 at 15:52 — Απάντηση

    Δεν αφορά την Αλτάνη αυτό που αναφέρει για θάνατό της ο φίλος ο Κ.Κατωπόδης. Μάλλον αφορά την αδερφή της. Η Αλτάνη ζεί. Κι όχι μόνο ζει αλλα είναι και πολύ καλά. Χθές πέρασα απο το σπίτι της να δώ τι κανει και να της πώ άν έμαθε οτι έγραψα για δαύτηνε. Τόμαθα μου είπε. με παίρνουν συνέχεια τηλέφωνο και μου το λένε. !! Δεν πρόλαβε να τελειώσει και την πήρε μια συγγένισά της και της είπε οτι το διάβασε. Ηταν στην αυλή του σπιτιού της με τη μπέρτα της και ανοιχτά παπούτσια. και έστιβε λεμόνια έξω στον κήπο. Τί θα τα κάμεις τα λεμόνια την ρώτησα. Βράζω ψάρι μου είπε.Πάμε μέσα. Πήγαμε στην κουζίνα μούφτιαξε καφέ ενώ πρόσεχε και το φαί της. Της μετέφερα χαιρετίσματα απο τη Λαμπρινή της Κατερίνας και την ευχαριστεί. Της είπα οτι η Λάμπρω μου είπε οτι στην κηδεία της μάνας της, της Κατερίνας, έλεγε πολύ ενδιαφέροντα μοιρολόγια..¨ Και θέλεις να σου πώ¨, με ρώτησε. Ναι της απάντησα. ¨Αμα πεθάνει κανένας,θα του το πώ¨, μου απάντησε…Άλλος άνθρωπος η Αλτάνη!!!

  4. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ
    25 Ιανουαρίου 2023 at 14:16 — Απάντηση

    Μάνα…οι μανάδες μας κάθε μία ήταν μια Αλτανη…Έτσι με τα Λευκαδιτικα τη θυμάμαι.1 με 2 Το πρωί στο πηγάδι με τη πνιατα στο κεφάλι…μαγείρεμα μετά στο χωράφι μετά στα πρόβατα μετά στις κότες…το πγλύσιμο στα χέρια…Και ελιές και αμπέλι και φουρνος μια δύο φορές τη βδομάδα από τα μεσάνυχτα…Και στα 95 μου είπε ότι αν δεν πονούσε η μέση της θα μάζευε ελιές…υποκλιση στη γιαγιά Αλτανη και σ όλες τις Αλτανες που μας μεγαλώσαμε…α ξέχασα και τη γέννα στο χωράφι…έκλεισε τα μάτια 19 Ιουλίου 2014…τη μέρα που γεννήθηκε…

  5. Αναγνώστης
    24 Ιανουαρίου 2023 at 06:24 — Απάντηση

    Ορμώμενος από τη θαυμαστή ικανότητα του συγγραφέα να δίνει στον τροφή για σκέψη στο ωραίο ταξίδι της ανάγνωσης ,αλλά παράλληλα να καλλιεργεί την προσληπτικότητα στον αναγνώστη, με αποτέλεσμα να γίνεται και ο ίδιος συνομιλητής και την ανάγνωση να μετατρέπεται σε προσωπική υπόθεση …θέλησα να διερευνήσω την ονομασία αυτού του αθέατου χωριού με την ονομασία Άλατρο. Εντυπωσιάστηκα όταν βρήκα την παρακάτω καταγραφή :….
    Παράδοση στο “Οδοιπορικό Λευκάδας” του Γιάννη Αθηνιώτη (σελ.255-6).
    «Καλέσανε κάποτες τον Οδυσσέα, το Βασιλιά τσ΄ Ιθάκης,
    Να πάει να πολεμήσει μ΄ άλλους πολεμιστάδες.
    Δεν το ΄θελε. Για ν΄ αποφύγει κρύφτηκε εδώ.
    Σε τούτο το απόκρυφο το μέρος
    Τη γη ν΄ αρέσκει άρχισε.
    Μηνύτορες όμως τον ανακαλύψαν,
    Άρχισε ο Οδυσσέας να κάνει τον τρελό.
    Δε γνώριζε κανένανε, δε μίλαγε καθόλου.
    Στην τρέλα του για να πιστέψουν σκέφτηκαν
    κι έβαλαν μπροστά στο άροτρο του, το βοηθό του,
    Να δούνε αν θα περάσει απάνω του.
    Ο Οδυσσέας όλο και λοξοδρόμαε στο συναπάντημα.
    Άρχισαν να αμφιβάλουν για την τρέλα του.
    Πονηρός όπως ήταν κι έμεινε για τούτο ξακουστός,
    Άρχισε αντί σπορά στη γη να σπέρνει αλάτι.
    Εδώθε λένε πήρε το όνομα του το χωριό».
    Είναι ιδιαίτερα περίεργο ότι αυτή η παράδοση που αναφέρει το όνομα του Οδυσσέα, είναι η μοναδική που υπάρχει και αναφέρεται στο νησί που σύμφωνα με τη θεωρία του Δέπρφελντ είναι η πατρίδα του.
    Ο Πρωτ/ρος Γεράσιμος Ζαμπέλης αναφέρει για τον παραπάνω μύθο: “Επειδή, λοιπόν, (ο Οδυσσέας) εργαζόταν με το «άροτρο» πήρε την ονομασία η περιοχή «άροτρο». Με την πάροδο του χρόνου η λέξη «άροτρο» έγινε « Άλατρο» και παραμένει μέχρι των ημερών μας. Η ονομασία άροτρο, ευθύβολη και συνετή για τα δεδομένα του χώρου και του χωριού φανερώνει: 1) Την ευρύτητα και το πλήθος της ευφορίας της γης, η οποία ανάγκαζε τους κατοίκους να την καλλιεργούν και 2) την εργατικότητα και την φρόνησή τους. Στοιχεία και σημεία ενός ζωντανού ανθρώπου με ειλικρινές ενδιαφέρον για την γη και την ζωή του.

    Αναφορά και στο ποίημα : Ο γάμος του Φώντα Μπανίκα ( Νίκος Καλύβας λαϊκός ποιητής από Πλατύστομα///αρχείο ΑΚ//Κων/νος Θειακός): … «Θέλει στ Άλατρο να πάει κι αυτός να παντρευτεί, προίκα γίδες για να πάρει να νοικοκυρευτεί….. Τώρα όλοι οι συμπεθέροι που κανένας δε θα λείψει , Στο Άλατρο μαζί θα πάμε για να φέρουμε τη νύφη…».

    Η λέξη “άλατρο” προέρχεται από το αρχαίο “αλετρεύω” που αποτελεί εκτεταμένο τύπο του “αλέω” (=αλέθω). Η κύρια ασχολία των κατοίκων άλλωστε, ήταν η καλλιέργεια σιτηρών στο οροπέδιο πάνω από το χωριό.
    Αλατρεύω οργώνω το χωράφι με το αλέτρι. “Γύρω ζευγάρια αλάτρευαν…” (Σικελ. Αλαφρ.).Λεξικό του Λευκαδίτικου Γλωσσικού Ιδιώματος – Πανταζής Κοντομίχης…Ἀλατρεύω § σκάπτω διὰ τοῦ ἀρότρου.Σημ. Ἐκ τοῦ ἀροτριεύω (Σύλλ. 1, 16).Σύλλαβος – Ιωάννου Σταματέλου. Ετυμολογική σημείωση: δεν υπάρχει λόγος να καταφύγει κανείς σε αρχ.ελλ. ἀροτριεύω (το οποίο δεν αναφέρει ούτε το λεξικό Δημητράκου), καθώς μαρτυρείται ο δημώδης τύπος άλατρο (πια μόνο ως όνομα του χωριού Άλατρο, βλ.λ. Αλατρίτης), που είναι παλιός δημώδης τύπος του άροτρον, με ανομοίωση υγρών (/r/ ~ /r/ > /l/ ~ /r/), πβ. αλέτρι, και αφομοίωση του /o/ με το προηγούμενο και το επόμενο /a/, στον οποίο προστέθηκε το ρηματικό επίθημα –εύω (Π.Γ. Κριμπάς).

  6. Δημήτρης Κατωποδης
    23 Ιανουαρίου 2023 at 19:49 — Απάντηση

    Αλτάνη,όχι μόνο για την εποχή της,αλλά κ τώρα ακόμα είναι μια Ηρωίδα κ όχι μόνο!!
    Δυνατή κ αγωνίστρια.Μακαρι κ οι σημερινές γυναίκες να την έχουν σαν πρότυπο!!Όλοι όσοι την ξέρουμε την αγαπάμε κ την καμαρώνουμε.

  7. Παρασκευή Πλαστηρα
    23 Ιανουαρίου 2023 at 05:17 — Απάντηση

    Συγχαρητήρια για το άρθρο το οποίο αναφέρεται στη κυρία Αλτανη!!

  8. ΦΑΙΔΡΑ
    23 Ιανουαρίου 2023 at 04:41 — Απάντηση

    Δε μπορείς παρά να υποκλιθείς στη γιαγιά Αλτάνη και στο κείμενο.
    Να πω την αλήθεια , τη γιαγιά Αλτάνη τη γνώρισα προ έτους μέσα από ένα κείμενο της νηπιαγωγού με καταγωγή από τη Λευκάδα Χρυσούλας Σκλαβενίτη. Συνοδευόταν από μια φωτογραφία με τη γιαγιά να συμμετέχει , να πρωταγωνιστεί, στη γιορτή αναβίωσης του θερισμού με το δρεπάνι που διοργανώνει ο σύλλογος.
    «Κι όμως αντέχω……
    Για μας, τη γενιά μου, αυτή η φιγούρα ίσως μας θυμίζει τη γιαγιά μας!
    Για κάποιους στο νησί, λίγους πια, ίσως είναι η μάνα τους!
    Μια μαύρη στητή φιγούρα, που πάντα, είχε κάτι να κουβαλήσει!
    Νερό, αλάτι, στάχυα, ελιές…….
    Μα περισσότερο τα βάρη της ήταν άλλα!
    Πίκρα, πόνο, φόβο, βάρη δικά της, αλλά και των ανθρώπων της!
    Χαρές, γέλια, αγκαλιές, “βάρη” δικά της, αλλά και των ανθρώπων της!
    Γιατί εκείνη κουβαλούσε για όλους!
    Για τον άντρα, τα παιδιά, τ΄ αγγόνια!
    Η μάνα, η βαβά μας, η Παναγιά μας!
    Στο Άλατρο, το καλοκαίρι, στη γιορτή του αλωνίσματος, μια τόση δα γυναίκα!
    Γέμισε όλο το αλώνι!
    Οι υπόλοιποι απλές σκιές…….».

    Όσο για το κείμενο… Ζωντανή περιγραφή, λαγαρή γλώσσα , ηθογραφία βάθους και μια καρδιά παλλόμενη χεραγκαλιαστά μ’ ένα πνεύμα ανήσυχο και με προσωπικό, ευδιάκριτο ύφος.

    Η πληθωρική ιδιοσυγκρασία του συγγραφέα μεταβολίζει το πλούσιο βιωματικό του φορτίο ενδεδυμένο με τις εικόνες της έμπνευσής του σε ροή ηθογραφικής αφήγησης χωρίς λεκτικές συστροφές . Με αυτοσεβασμό και σεβασμό υπακούοντας στην εσωτερική φωνή των αρχών του, διεισδύει θαρρείς στην ψυχή της «ηρωίδας του Αλάτρου» , και απελευθερώνει τους συνειδητούς αλλά και ασυνείδητους μηχανισμούς της, κάνοντας τις πετρωμένες μνήμες, τη πιο βαθιά ιστορία της ζωής της, να γίνουν λέξεις, …μηνύματα για μας όλους, με κυρίαρχο… «οι νικητές δεν είναι άνθρωποι που ποτέ δεν απέτυχαν , αλλά άνθρωποι που ποτέ δεν παραιτήθηκαν». Νάναι όλοι γεροί και το χαμόγελο ζωής που φωτίζει τα μάτια να μην ξεθωριάσει ποτέ από χείλη τους.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.