HomeΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥΗ αξιολόγηση που ήδη γίνεται (και δεν τιμά το ελληνικό σχολείο)

Η αξιολόγηση που ήδη γίνεται (και δεν τιμά το ελληνικό σχολείο)

Μάνος Βουλαρίνος

Για αρχή να πούμε κάτι που δεν ξέρω αν έχει γίνει σε όλους σαφές: η αξιολόγηση για την οποία σκίζουν τα ρούχα τους οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί (και όσοι τους ακολουθούν στον αντιαξιολογητικό αγώνα) δεν αφορά τους εκπαιδευτικούς ατομικά. Προς το παρόν δεν προβλέπεται ατομική αξιολόγηση του κάθε δασκάλου ή του κάθε καθηγητή (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι απαραίτητη). Η αξιολόγηση, την οποία κάποιοι αντιμετωπίζουν όπως οι βρυκόλακες τα σκόρδα, αφορά τις σχολικές μονάδες και καλούνται να την κάνουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί. Με λίγα λόγια ο νόμος στον οποίο δεν θέλουν να υπακούσουν οι διαμαρτυρόμενοι ζητάει από τους εκπαιδευτικούς να αξιολογήσουν τη δουλειά τους ως σύνολο. Να θέσουν στόχους και μετά να διαπιστώσουν αν τους πέτυχαν. Δηλαδή τους ζητάει να κάνουν πράγματα τα οποία, επειδή είναι απολύτως απαραίτητα για την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θα έπρεπε να θέλουν να τα κάνουν έτσι κι αλλιώς από μόνοι τους.

Κι ακριβώς επειδή μιλάμε για πράγματα αυτονόητα, περίπου 6.000 σχολεία (και παρά τις προσπάθειες των καθηγητοπατέρων και δασκαλοπατέρων) έχουν ολοκληρώσει την αξιολόγηση τους. Την έχουν κάνει όπως πρέπει; Δεν έχω ιδέα, αλλά ξέροντας ότι πολλοί δάσκαλοι και πολλοί καθηγητές καταλαβαίνουν τα αυτονόητα (παρότι δεν είναι αρκετά φωνακλάδες για να τους προσέχουμε) θα υπέθετα πως ναι.

Το «επιχείρημα» εναντίον της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων που κυριαρχεί είναι πως θα χωρίσει τα σχολεία σε καλά και κακά και είναι επιχείρημα τόσο σοβαρό όσο το να πεις πως η μέτρηση του ύψους θα χωρίσει τους ανθρώπους σε ψηλούς και κοντούς. Οι σχολικές μονάδες είναι ήδη καλές, κακές ή μέτριες. Δεν θα τις κάνει τέτοιες η αξιολόγηση. Η αξιολόγηση απλώς θα περιγράψει το γιατί μια σχολική μονάδα είναι καλή, κακή ή μέτρια και θα δείξει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να γίνει η προσπάθεια να βελτιωθεί ή να παραμείνει καλή. Αρκεί φυσικά την προσπάθεια να θέλουν να την κάνουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι.  

Το κακό για όσους δεν θέλουν να αλλάξουν και να βελτιωθούν ή έστω να προσπαθήσουν, είναι πως η αξιολόγηση γίνεται κανονικά εδώ και καιρό. Δεν αφορά την κάθε σχολική μονάδα ειδικά, αλλά το σύνολο τους και ίσως για αυτό να μην της δίνουν τη σημασία που θα έπρεπε. Όμως είναι σοβαρή αξιολόγηση και δεν είναι καθόλου τιμητική για τα ελληνικά σχολεία.

Μιλάω για τους διαγωνισμούς PISA. Το ένα εργαλείο του ΟΟΣΑ που αξιολογεί τα εκπαιδευτικά συστήματα μετρώντας τις επιδόσεις 15χρονων μαθητών στα μαθηματικά, τις επιστήμες και την κατανόηση κειμένου. Στην τελευταία αξιολόγηση, το 2018 (γίνεται κάθε τρια χρόνια), η Ελλάδα βρέθηκε στην 43η θέση. Πίσω από, μεταξύ άλλων, Μάλτα, Τουρκία, Κροατία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Λετονία, Πορτογαλία, Τσεχία και Σλοβενία (για να αναφέρω μόνο καποιες χώρες των οποίων συχνά έχουμε την ψευδαίσθηση ότι υπερέχουμε). Και η πορεία, από το 2000 που ξεκίνησε ο διαγωνισμός, είναι καθοδική.

Φυσικά η αξιολόγηση της PISA κωδικοποιεί και αποδεικνύει αυτό που οι κάτοικοι αυτής της χώρας διαπιστώνουμε καθημερινά. Το απολυτήριο του γυμνασίου ή του λυκείου δεν ανταποκρίνεται σε τίποτα απολύτως. Πολλοί συμπολίτες που έχουν τελειώσει το Λύκειο δεν μπορούν να καταλάβουν τι διαβάζουν (το τι τραβάω από αυτούς είναι πέρα από κάθε περιγραφή) και δεν έχουν γνώσεις που είναι βασικές. Δεν ξέρουν την τύφλα τους για να το πω όσο πιο απλά και με όση περισσότερη ακρίβεια μπορώ. Κι αυτό δεν είναι αποτέλεσμα της τύχης ή της κλιματικής αλλαγής. Είναι αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού συστήματος. Και τα πιο σημαντικά κομμάτια αυτού του συστήματος είναι η σχολική μονάδα και η δουλειά των εκπαιδευτικών. Κι όπως όλα δείχνουν η δουλειά δεν πάει πολύ καλά. Και είναι κρίμα να υπάρχουν εκπαιδευτικοί που να μη θέλουν να μάθουν το γιατί ή πώς θα τη βελτιώσουν. Και μπράβο τους.

ΥΓ – Επειδή ακούω και διαβάζω κάποιους εκπαιδευτικούς να λένε και να γράφουν (με μπόλικη αυταρέσκεια) «εμάς μας αξιολογούν οι μαθητές και οι γονείς τους», νομίζω πως πρέπει να καταλάβουν πως μαθητές και γονείς θα τους αξιολογούσαν μόνο αν μπορούσαν να επιλέξουν σχολείο. Τώρα είναι απλώς υποχρεωμένοι να συνυπάρξουν μαζί τους είτε το θέλουν είτε όχι. (Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι γενικά οι γονείς και οι μαθητές είναι σε θέση να αξιολογήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Έτερον εκάτερον)

ΥΓ2 – Φυσικά τεράστια αξιολόγηση είναι και τα φροντιστήρια. Η ύπαρξη τους και μόνο λέει πολλά. Μόνο που δεν ξέρω  για ποιο πραγμα τα λέει. Για τη δουλειά που γίνεται στα σχολεία, για την εμμονή με την ανωτατη παιδεία ή για το κουσούρι να εκτιμάς και να παιρνεις σοβαρά μόνο ό,τι πληρώνεις;    

«Πηγή: https://www.athensvoice.gr

Προηγουμενο αρθρο
Ο Αριστοτέλης Κολυβάς νετάρει τα δίχτυα
Επομενο αρθρο
Ισραήλ: Στο φως το μεγαλύτερο οινοποιείo του Βυζαντινού κόσμου

3 Σχόλια

  1. Αντωνης
    14 Οκτωβρίου 2021 at 14:04 — Απάντηση

    Γενικά η αξιολόγηση ακούγεται ως κάτι καλό. Πρέπει όμως να εξετάσουμε αν αυτό που λέμε αξιολόγηση είναι πράγματι αξιολόγηση και δεν είναι κάτι άλλο που του δώσαμε αυτό το όνομα για να έχουμε μαζί μας τη “κοινή γνώμη” και εάν, Εφ'”‘ όσον δεν συμβαίνει το δεύτερο, να δούμε τα κριτήρια, γιατί αυτά μας προδικάζουν το αποτέλεσμα. Τα κριτήρια σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες είναι τα ίδια. Είναι όμως το ίδιο μια νηπιαγωγός και ένας χημικός που διδάσκει στην Γ Λυκείου; Αν έχουμε π.χ. να αξιολογήσουμε μια γάτα και ένα ψάρι θα έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα αν ως κριτήριο λάβουμε την ταχύτητα στο νερό ή την ταχύτητα σκαρφάλωματος σε κάποιο δέντρο; Τέλος, για να επιλέξουμε τα σωστά κριτήρια, χρειαζόμαστε μια σταθερή άποψη για το τι είναι σχολείο και ποιο το έργο του. Αν αυτό αλλάζει κάθε φορά που αλλάζει η κυβέρνηση, ή σωστότερα, κάθε φορά που αλλάζει ο υπουργός, καταλάβενετε ότι ουσιαστικά ψάχνουν απλά ένα “νόμιμο” τρόπο για να γίνεται η εκπαίδευση ένα απόλυτο υποχείριο του εκάστοτε υπουργού μέσω της “αντικειμενικής,” τάχα μου δήθεν αξιολόγησης..

    • ΑΚΤΙΒΙΣΤΗΣ
      14 Οκτωβρίου 2021 at 20:16 — Απάντηση

      Επειδή και διότι… αφενός….καθότι…ναι μεν…όπως είπε κι η γιαγιά μου….να καταργηθεί η αξιολόγηση. Σαφές, κατανοητό και κυρίως…”αντισυστημικό” και “επαναστατικό”! Και πρωτοποριακό! Σε πάει ίσα στον 19ο αιώνα! Τρομάρα μας και κυρίως τρομάρα στα παιδάκια μας!

      • Αντωνης
        15 Οκτωβρίου 2021 at 18:37 — Απάντηση

        Δηλαδή κύριε Ακτιβιστά, είστε υπέρ της οποιαδήποτε αξιολόγησης, αρκεί να γίνει αξιολόγηση. Αν η υπουργός μας αξιολογησειτους δασκάλους με κριτήριο π.χ. το πόσο συχνά δέρνουν τα παιδιά στην τάξη, δεν έχετε κανένα πρόβλημα, όλα είναι κομπλέ. Αφού γίνεται αξιολόγηση… Εξ άλλου όπως ξέρουμε από τις Ελληνικές ταινίες του 1960, “το ξύλο βγήκε από το παράδεισο” και αν δεν “πίπτει ράβδος””… Φίλε, είμαστε στα τέλη του 2021.. Μήπως εσύ έχεις κολλήσει στο μεσαίωνα;;

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.