HomeΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑΦωτογραφίες της Λευκάδας του Δημήτρη Χαρισιάδη,1958

Φωτογραφίες της Λευκάδας του Δημήτρη Χαρισιάδη,1958

Το 1958 πρέπει να επισκέφτηκε την Λευκάδα ο μεγάλος Έλληνας φωτογράφος Δημήτρης Χαρισιάδης. Δυστυχώς ελάχιστες φωτογραφίες καταφέραμε να  συγκεντρώσουμε  από αυτή την επίσκεψη. Έχουμε δημοσιεύσει και παλαιοτέρα: ΕΔΩ

Ο Δημήτρης Χαρισιάδης υπήρξε επίσημος φωτογράφος του ελληνικού στρατού κατά τον ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940 και αποτύπωσε με το φωτογραφικό του φακό σκηνές από την πορεία και τη ζωή των Ελλήνων στρατιωτών στο Αλβανικό Μέτωπο. Δες ΕΔΩ.

Οι παρακάτω φωτογραφίες έχουν τίτλο Λευκάδα, 1958 και είναι από το Μουσείο Μπενάκη, στο οποίο μετά τον θάνατο του εκχώρησε όλο το αρχείο του.

Οι 5 πρώτες φωτογραφίες αφορούν την Καρυά.

Ο Δημήτρης Χαρισιάδης γεννήθηκε στην Καβάλα στις 15 Αυγούστου 1911. Ήταν γιός του επιχειρηματία Αθανάσιου Χαρισιάδη, που ασχολούνταν με την επεξεργασία και το εμπόριο προϊόντων καπνού και είχε αναπτύξει εμπορική δραστηριότητα μέχρι την Ινδία και το Κάιρο.

Το ενδιαφέρον του για τη φωτογραφία φάνηκε από νωρίς. Χρησιμοποιούσε τη φωτογραφική μηχανή του πατέρα του και εμφάνιζε τις φωτογραφίες σε ένα αυτοσχέδιο σκοτεινό θάλαμο, στην ταράτσα του σπιτιού της οικογένειας. Σε ηλικία 16 ετών κέρδισε το δεύτερο βραβείο σε έναν φωτογραφικό διαγωνισμό στην Σκωτία.Ξεκίνησε να σπουδάζει χημεία στη Λωζάνη όμως αναγκάστηκε να διακόψει τις σπουδές του όταν επιδεινώθηκε η οικονομική κατάσταση της οικογένειας λόγω της αρνητικής οικονομικής πορείας των καταστημάτων του πατέρα του στην Ινδία. Εγκαταστάθηκε, μαζί με την οικογένειά του, στην Ινδία και αργότερα, όταν βελτιώθηκε η οικονομική κατάσταση του πατέρα του, επέστρεψαν οικογενειακώς στην Αθήνα. Αφού υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία ξεκίνησε να εργάζεται στο εργοστάσιο πλαστικών του πατέρα του.

Στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο το 1940, όπου πήρε μέρος ως έφεδρος αξιωματικός, ήταν ο επίσημος φωτογράφος του ελληνικού στρατού. Στις φωτογραφίες του από τον πόλεμο αυτό, που είναι περίπου τριακόσιες, κυριαρχούν οι στιγμές ανάπαυλας των στρατιωτών και δεν υπάρχουν καθόλου πολεμικές σκηνές. Φωτογράφισε επίσης τοπία και ασκήσεις μάχης. Μετά την έναρξη της γερμανικής επίθεσης, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, τον Απρίλιο του 1941, κλήθηκε να επιστρέψει στην Αθήνα καθώς ήταν γλωσσομαθής. Στη διάρκεια της Κατοχής μεταξύ άλλων αποτύπωσε τις δύσκολες συνθήκες διαβίωσης των Ελλήνων και οι φωτογραφίες αυτές συνέβαλαν στην επίσπευση της παροχής επισιτιστικής βοήθειας στη χώρα από το εξωτερικό. Μετά την απελευθέρωση εργάστηκε για ένα διάστημα ως διερμηνέας καθώς γνώριζε πολύ καλά αγγλικά. Φωτογράφησε την άφιξη και διανομή της αμερικανικής βοήθειας στην Ελλάδα ενώ υπάρχουν και φωτογραφίες του από την Απελευθέρωση, την επίσκεψη του Ουίνστον Τσόρτσιλ στην Αθήνα και τα Δεκεμβριανά. Τα επόμενα χρόνια με εντολή του Υπουργείου Ανασυγκρότησης αποτύπωσε φωτογραφικά την οικονομική ανάκαμψη της χώρας και τα μεγάλα έργα.

Υπήρξε από τους ιδρυτές της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας το 1952. Πήρε μέρος μεταξύ άλλων στις εκθέσεις «The Family of Man» στη Νέα Υόρκη το 1955, «Greece seen by eleven Greek photographers» στο Σικάγο το 1957 και «The Pace of the European» στο Μόναχο το 1959. Από το 1956 έως το 1985 διατηρούσε το φωτογραφικό πρακτορείο «Δ.Α. Χαρισιάδης» με το συνεργάτη του Διονύση Ταμαρέση. Υπήρξε και φωτογράφος του Εθνικού Θεάτρου.

Ο Δημήτρης Χαρισιάδης πέθανε στις 2 Απριλίου 1993. Τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Ιανουάριο του 1997, το αρχείο του περιήλθε στο Μουσείο Μπενάκη.

Προηγουμενο αρθρο
Νέο κρούσμα κορωνοϊού στη Λευκάδα
Επομενο αρθρο
Παίρνουν μπρος οι μπουλντόζες στο Αμβρακία - Άκτιο

1 Σχόλιο

  1. ΦΑΙΔΡΑ
    14 Φεβρουαρίου 2022 at 00:02 — Απάντηση

    Μελετώντας πιο προσεκτικά το παρόν φωτογραφικό υλικό του υπέροχου φωτογράφου της «ήρεμης καθημερινότητας» Δημήτρη Χαρισιάδη, βλέπεις καθαρά τη διαύγεια του ασπρόμαυρου και τη νοσταλγική ποίηση της εικόνας .
    Νοιώθεις πως η φωτογραφία ως μορφή τέχνης, πέρα από τις τεχνικές γνώσεις, χρειάζεται αισθητική αντίληψη και ευαισθησία βλέμματος. Σε ένα παιχνίδι φωτός και σκιάς ο καλλιτέχνης φωτογράφος αναδεικνύει συναισθήματα και σκέψεις. Και προκαλεί τον θεατή να συν-κινηθεί. Δηλαδή, να ανασυνθέσει με τη δική του ευαισθησία όχι αυτό που είναι η εικόνα, αλλά αυτό που «βλέπει» μέσα από την εικόνα.
    Οι χίλιες λέξεις δεν φτάνουν, δεν αρκούν για να «συνομιλήσουν» με τα αποτυπώματα, τα ακινητοποιημένα βλέμματα. Η αυθόρμητη αντίδραση που πιάστηκε στον φακό του φωτογράφου είναι πολύτιμη και ανεξιχνίαστη για το θεατή. Τα «πώς», «πού», «πότε», «γιατί» δεν έχουν σημασία.
    Η ιστορία που αφηγούνται είναι ένα ταξίδι και μια δοκιμασία για τα μάτια. Μια δοκιμασία που αποτυπώνεται καθαρά στο «Φωτοφράχτη» του Ανδρέα Εμπειρίκου αλλά και στα λόγια του Ι.Μ Παναγιωτόπουλου:
    “Ο Φωτοφράχτης” –
    «…Και τώρα που άνοιξε και έκλεισε ο φωτοφράκτης σαν μάτι αδέκαστο και συνελήφθη ο χρόνος, ο ρεμβασμός αυξάνει την ζωή και δίδει στην κάθε εικόνα την κίνησι και την ευελιξία που φέρνει από τα βάθη μιας πηγής (της ιδικής του) ζεστό το πιο κρυφό της νόημα. Και ιδού που μεταλλάσσει πλήρως την εικόνα· από μια στατική στιγμή (ας πούμε καρφωμένη) την μετατρέπει σε πολυκύμαντον χορόν ωρών και πλαστικών σωμάτων ευρυθμίας, σε οντοποίησιν απτήν και ασπαίρουσαν παντός οράματος, πάσης επιθυμίας…»
    Κι ο Ι.Μ Παναγιωτόπουλος..: «Φτάνουν στιγμές που δεν είμαστε τίποτε άλλο παρά μόνο λαίμαργα μάτια κι είναι ίσα-ίσα οι στιγμές αυτές που σε μαθαίνουν πως, αν δεν έβλεπες, δεν θα υπήρχε ο κόσμος ολόγυρά σου και πως αν αξίζει κάποτε κάτι η σύντομή σου τούτη ζωή, θα το χρωστάς ολόκληρο μονάχα στο ότι μπόρεσες να ιδείς. Μα δεν πρέπει και τούτο να σου ξεφύγει: πως είναι τέχνη δύσκολη το να βλέπεις. Οι άνθρωποι και οι τόποι περνούν από μπροστά σου και χάνονται… Το αγώνισμα δεν είναι από τα ευκολότερα. Γιατί υπάρχουν τόποι που δεν υποτάσσονται και ρυθμοί που δεν εξουσιάζονται χωρίς επίμονη προσπάθεια…»
    Και τελικά… «Δεν λένε ψέματα οι παλιές φωτογραφίες.
    Το ουσιώδες το συνέλαβε η πρωτόγονα σοφή τεχνολογία του επέκεινα: Μαύρο, λευκό και γκρι αρκούν
    Με ακρίβεια, να μεταφράσουν την ευφράδεια μιας στιγμής…
    Τεχνολογία πρωτόγονα σοφή, που αυτόματα, λιχνίζει κάθε περιττό των οφθαλμών
    Και ακέραιη, φωτογραφίζει πριν ακόμα γεννηθεί, τη μνήμη..»( Η μνήμη φωτογραφίζει ασπρόμαυρα /Αντώνης Φωστιέρης)

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.