HomeΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥΔημήτρης Χορν: κορυφαίος ηθοποιός του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου

Δημήτρης Χορν: κορυφαίος ηθοποιός του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου

Επιμέλεια Ειρήνη Περδικάρη

Δημήτρης Χορν (9 Μαρτίου 1921 – 16 Ιανουαρίου 1998)

Ο κορυφαίος ηθοποιός του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου Δημήτρης Χορν γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου του 1921 στην Αθήνα. Πατέρας του ήταν ο γνωστός θεατρικός συγγραφέας Παντελής Χορν. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Βασιλικού Θεάτρου (νυν Εθνικού), όπου έκανε το ντεμπούτο του το 1940, στην οπερέτα του Στράους «Η Νυχτερίδα».

Αμέσως μετά εμφανίστηκε στο «Θέατρο Ρεξ» της Μαρίκας Κοτοπούλη, ως πρωταγωνιστής σε έργα, όπως «Ο πρωτευουσιάνος», «Αλάτι και πιπέρι», «Η κυρία με τις καμέλιες» κ.ά. Την περίοδο 1943 – 1944 συμμετείχε στο θίασο της Κατερίνας, με την οποία συμπρωταγωνίστησε στο «Σύζυγοι με δοκιμή». Το 1944 συγκρότησε δικό του θίασο μαζί με τη Μαίρη Αρώνη και λίγο αργότερα συνέπραξε με τη Βάσω Μανωλίδου. Το 1945 συνεργάστηκε με τον θίασο Μελίνας Μερκούρη και Νίκου Χατζίσκου, ενώ την περίοδο 1946 – 1950 επέστρεψε στο «Βασιλικό Θέατρο».

Ύστερα από απουσία δύο ετών στο εξωτερικό, επιστρέφει στην Ελλάδα και το 1953 γνωρίζει την Έλλη Λαμπέτη. Ο δεσμός τους επισπεύδει το διαζύγιο της Λαμπέτη με τον Μάριο Πλωρίτη και μαζί γράφουν μία από τις πιο αστραφτερές σελίδες στην υποκριτική τέχνη. Συγκροτούν δικό τους θίασο, μαζί με τον Γιώργο Παππά, ανεβάζοντας έργα, όπως: «Ο βροχοποιός», «Νυφικό Κρεβάτι» και «Το παιχνίδι της Μοναξιάς». Οι δρόμοι τους χώρισαν το 1959 και δεν ξανασυναντήθηκαν ποτέ στο θεατρικό σανίδι.

Μεγάλη ήταν η συμβολή του Δημήτρη Χορν και στον κινηματογράφο. Πρωταγωνίστησε μόνο σε 10 ταινίες, δίνοντας όμως ανεπανάληπτες ερμηνείες, όπως στην «Κάλπικη λίρα» (1954), στο «Μια ζωή την έχουμε» (1955) και «Το κορίτσι με τα μαύρα» (1956).

Έντονη ήταν και η ραδιοφωνική παρουσία του. Εκτός από τις μαγνητοφωνήσεις δεκάδων θεατρικών έργων, είχε «περάσει» στον κόσμο με ιδιαίτερο κέφι και φινέτσα ένα «αεράκι» εβδομαδιαίων πεντάλεπτων εκπομπών, που έγραφε ο Κώστας Πρετεντέρης. Με μια σουρεαλιστική ειρωνεία στη φωνή του, διάβαζε φανταστικά γράμματα ακροατών στην εκπομπή «Ο Ταχυδρόμος έφτασε».

Διετέλεσε γενικός διευθυντής της ΕΡΤ την περίοδο 1974 -1975, ενώ το 1980 ίδρυσε με τη σύζυγό του Άννα Γουλανδρή το Ίδρυμα Γουλανδρή – Χορν, σκοπός του οποίου είναι η μελέτη του ελληνικού πολιτισμού. Η Πολιτεία του απένειμε το Χρυσό Σταυρό Γεωργίου Α’.

Πέθανε στις 16 Ιανουαρίου του 1998, ύστερα από πολύμηνη ασθένεια.

Πηγή:sansimera.gr

Προηγουμενο αρθρο
Rapid tests από κλιμάκιο του Ε.Ο.Δ.Υ στους κατοίκους της κοινότητας Κατούνας
Επομενο αρθρο
Παραλία Αγίου Νικήτα, 1980

1 Σχόλιο

  1. ΦΑΙΔΡΑ
    17 Ιανουαρίου 2022 at 23:09 — Απάντηση

    «Πές μου μια λέξη»….Δε φτάνει όμως όταν πρέπει να μιλήσεις για το ΧΟΡΝ….Ένα μύθο, ηθοποιό-ορόσημο μιας ολόκληρης γενιάς.
    Άνθρωπος χαρισματικός και πληθωρικός με μύθο μεγαλύτερο από τα υποκριτικά του χαρίσματα ο Χορν ήταν ένας μποέμ, καλαίσθητος και αριστοκρατικός άνθρωπος με φινέτσα και χάρη ευρωπαϊκή, μια μοναδική, αξεπέραστη και ανεπανάληπτη περίπτωση στην ελληνική σκηνή της τέχνης.
    Η αξεπέραστη χάρη, το χιούμορ και η λάμψη του έχουν στοιχειώσει τις οθόνες. Καθηλωτικά γοητευτικός και ταλαντούχος, ο Χορν μάγευε όσο κανένας άλλος πρωταγωνιστής τις γυναίκες.
    Και η φωνή του έμεινε για πάντα χαραγμένη στη συλλογική μνήμη αλλά και στις στροφές των πικ απ στη φράση «ηθοποιός σημαίνει φως» από την ερμηνεία του, το 1962 στην οδό Ονείρων.
    Παντρεύτηκε μέσα στην Κατοχή την πρώτη του γυναίκα, Ρίτα Φιλίππου. Τέσσερα χρόνια αργότερα, λέγεται ότι είχε συναντήσει την Εντίθ Πιάφ μετά την sold-out εμφάνισή της στο θέατρο Κοτοπούλη στις 18 Σεπτεμβρίου 1946, στην Αθήνα. Ο 25χρονος ηθοποιός γοητεύει το « σπουργιτάκι» που έκλεινε τα 31. Η Πιαφ τον ερωτεύεται τρελά.
    Η διάσημη Γαλλίδα τραγουδίστρια θα επιστρέψει στο Παρίσι, αλλά δεν θα συμβιβαστεί με την καθημερινότητά της. Σκέφτεται διαρκώς τον νεαρό ηθοποιό και αρχίζει να του γράφει.
    Στην τετρασέλιδη επιστολή (με ημερομηνία 20.9.1946) που έχει διασωθεί, και πουλήθηκε σε δημοπρασία στην Αθήνα το 2008 η Εντίθ Πιάφ αποκαλύπτει τα συναισθήματά της …«θα σε περιμένω όσο καιρό χρειαστεί… σ’ αγαπώ όσο δεν αγάπησα ποτέ κανέναν. Τάκη, μη μου πληγώσεις την καρδιά!».

    Από το 1952 αρχίζει να συνεργάζεται με την Έλλη Λαμπέτη με την οποία έζησαν το μεγάλο έρωτα που απασχόλησε σε όλη τη διάρκειά του, στα επτά χρόνια που κράτησε, το κοινό και τον τύπο της εποχής. Η σχέση του ήταν ταραχώδης, με απίστευτες σκηνές ζήλιας ….και η φλόγα του έρωτά τους δε μπόρεσε να κρατηθεί ζωντανή.
    Δέκα χρόνια αργότερα παντρεύτηκε με την Άννα Γουλανδρή, με την οποία γνωρίζονταν από πολλά χρόνια. Πνευματικό τους παιδί είναι το Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν για τη μελέτη του ελληνικού πολιτισμού.
    Χαρακτηριστικές φράσεις του:
    «Μη φοβάσαι το τρακ. Πηγαίνει πάντα εκεί, όπου υπάρχει ταλέντο».
    «Κανένα ελάττωμα δεν μπορεί να σου στερήσει την επιτυχία».
    «Δεν υπάρχει τίποτε άλλο, παρά ένας και μοναδικός σκοπός: Η ερείπωση της γλώσσας, η κατάργηση των εννοιών, ώστε οι άνθρωποι ούτε να συνεννοούνται, ούτε να μπορούν να σκέφτονται. Γιατί μόνον έτσι θα μπορούν ορισμένοι να κάνουν τη δουλειά τους». Δημήτριος-Ελευθέριος Χορν.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.