HomeΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ - ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣΟ«Αγερμός» σε φωτογράφιση με τον Γιώργο Τατάκη για το έργο «Καρυάτις»

Ο«Αγερμός» σε φωτογράφιση με τον Γιώργο Τατάκη για το έργο «Καρυάτις»

Την Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου μικρές και μεγάλες χορεύτριες από το Στέκι Πολιτισμού Λευκαδας “Αγερμός”, πήραν μέρος σε μια φωτογράφιση υπό την καθοδήγηση του βραβευμένου φωτογράφου Γιώργου Τατάκη για το έργο “Καρυατις”,παρουσιάζοντας όλους τους τύπους της λευκαδιτικης φορεσιάς από την κοπελιτικη μέχρι την χηριατικη.Τα μέλη και το Δ.Σ. από το Στέκι Πολιτισμού Λευκαδας”Αγερμός” ευχαριστούν από καρδιάς τον Γιώργο Τατάκη για την τιμή και την συνεργασία.Η φωτογράφιση έλαβε χωρα στον Αμμοκαμπο στην Εγκλουβή,στο χωριό Αλέξανδρος και στο φρούριο του Τεκέ.


Ο Γιώργος Τατάκης δημιουργεί εικόνες σχετικές με τις παραδόσεις της Ελλάδας τα τελευταία οκτώ χρόνια. Το έργο του χωρίζεται σε δύο βασικές ενότητες, στο πρώιμο έργο του το “Ήθος”, το οποίο παρουσιάζει τα παραδοσιακά δρώμενα ανά την Ελλάδα και στο μεταγενέστερο “Καρυάτις” το οποίο επικεντρώνεται στις γυναικείες παραδοσιακές ενδυμασίες. Η δουλειά του εκτίθεται και δημοσιεύεται διεθνώς σε σημαντικά πολιτιστικά ιδρύματα και οργανισμούς (Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα, Μουσείο Fragonard στις Κάννες της Γαλλίας) αλλά και τοπικά αλλά και διεθνή εκδοτικά μέσα (New York Times, National Geographic κ.α.). Στη φωτογραφική του πορεία έχει αποσπάσει δεκαπέντε διεθνή βραβεία και το αρχείο του φυλάσσεται στα φωτογραφικά αρχεία του Μουσείου Μπενάκη.

Ο Γιώργος Τατάκης έχει σπουδάσει Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και έχει λάβει το πτυχίο του αλλά και τον μεταπτυχιακό του τίτλο από το Heriot-Watt University του Εδιμβούργου στην Σκωτία. Η αγάπη του για την τέχνη και τη φωτογραφία στην πορεία τον οδήγησε στο να αλλάξει το επάγγελμα του προς αυτή την κατεύθυνση. 


Από το Ethos στο CaryatisΤο έργο “Καρυάτις” αποτελεί εξέλιξη της προγενέστερης δουλειάς “Ήθος”. Σε εκείνη ο φωτογράφος δημιουργούσε εικόνες κατά τη διάρκεια τοπικών παραδοσιακών δρώμενων από στιγμιότυπα. Το έργο αυτό παρουσιάστηκε στην έκθεση “Ήθος – Εικόνες από μιαν άλλη Ελλάδα” που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού και στη συνέχεια ταξίδεψε στο Μουσείο Fragonard, στη Γκρας, στις Κάννες της Γαλλίας. Εκεί η έκθεση ήταν εστιασμένη στις γυναικείες παραδοσιακές φορεσιές, γεγονός το οποίο πυροδότησε το ενδιαφέρον του φωτογράφου για το θέμα. 


Αυτό συνδυάστηκε με την επίσκεψη του φωτογράφου σε μία έκθεση της αμερικανίδας φωτογράφου Alex Prager, στο Photographers’ gallery στο Λονδίνο, η οποία σκηνοθετούσε πολύπλοκες και πολυπληθείς σκηνές στις φωτογραφίες της. Εκεί αποδεμονοποίησε την σκηνοθεσία στη φωτογραφία και τελικά γεννήθηκε η συνολική ιδέα για το έργο “Καρυάτις”. Ο φωτογράφος πλέον σκηνοθετεί πλήρως το περιβάλλον της κάθε φωτογραφίας, ελέγχοντας έτσι την παραμικρή λεπτομέρεια για το αποτέλεσμα. Παρόλα αυτά, στις εικόνες του αξιοποιεί τον υπάρχοντα φωτισμό και τα αντικείμενα που διατίθενται στον εκάστοτε χώρο. 


Τα τελευταία δύο χρόνια, με τη συμβουλευτική υποστήριξη του ΕΚΠΑ, πηγαίνει σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και φωτογραφίζει τις γυναικείες τοπικές φορεσιές στο φυσικό τους περιβάλλον. Μετά από ενδελεχή έρευνα τόσο για τη γνησιότητα ή την πιστή αντιγραφή της φορεσιάς όσο και την εύρεση ενός γνήσιου χώρου ή ενός χαρακτηριστικού τοπίου του τόπου, φωτογραφίζει τις γυναίκες της περιοχής με τις φορεσιές τους. Σκοπός είναι κυρίως η ανάπτυξη του φωτογραφικού του αντικειμένου και δευτερευόντος η προώθηση του παραδοσιακού στοιχείου της Ελλάδας. Οι φωτογραφίες του έχουν αποκτήσει λαογραφική χρήση και αξία καθώς συμμετέχουν ως υποστηρικτικό υλικό σε φακέλους του αρχείου της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.

Προηγουμενο αρθρο
Οδηγίες προστασίας από έντονα καιρικά φαινόμενα
Επομενο αρθρο
Από το Καλαμίτσι ξεκίνησε το νέο οδικό έργο της Περιφέρειας: Κατασκευή Τεχνικών Έργων Επαρχιακού Οδικού Δικτύου

1 Σχόλιο

  1. Αναγνώστης
    30 Σεπτεμβρίου 2022 at 22:34 — Απάντηση

    Έχει ενδιαφέρον η ιστορία του Γιώργου Τατάκη.
    Αλλά ιδιαίτερο και σπάνιο είναι κάποιος να ασχολείται τόσο με την εικόνα του παρελθόντος και της παράδοσης. Σίγουρα σημαντικό ρόλο έπαιξε η καταγωγή των γονιών του.. η μητέρα του… είναι από τον Πόντο και ο πατέρας του από την Πρίγκηπο. Στο σπίτι τους κυλούσε καλλιτεχνική φλέβα – η μητέρα του είχε τελειώσει τη Σχολή Δοξιάδη και έπιαναν τα χέρια της. Ο πατέρας του είχε σπουδάσει Σχέδιο σε μια τεχνική σχολή αλλά η ζωή τον πήγε σε άλλα μονοπάτια και τελικά έγινε εργολάβος οικοδόμων. Ο ίδιος σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός, αλλά από μικρός είχε έφεση στις τέχνες και κυρίως σε ό,τι είχε να κάνει με την εικόνα και τη μουσική, αφού παίζει και πιάνο.
    Η ευγένεια του Γιώργου Τατάκη αποδεικνύει πως οι αληθινά μεγάλοι δεν έχουν μόνο ταλέντο αλλά και χαρακτήρα. Οι μαγικές του εικόνες αποτυπώνουν την παράδοση με έναν εξαιρετικά σύγχρονο τρόπο. Τα διεθνή του βραβεία επιβεβαιώνουν την παγκόσμια ματιά και αισθητική. Στην ερώτηση ….Γιατί έχετε τέτοια αγάπη για την παράδοση; ΑΠΑΝΤΑ:
    “Υπάρχουν διάφορες μεταβλητές που συνετέλεσαν σε αυτό.. Η παράδοση εμπεριέχει πολύ όμορφα στοιχεία. Ακόμη και οι οικισμοί που διατηρούν την παραδοσιακή αρχιτεκτονική είναι πολύ πιο όμορφοι από άλλους που έχουν χάσει αυτό το χρώμα.
    Ο λόγος αυτής της ομορφιάς έχει να κάνει και με την πρακτικότητα που είχε η κατασκευή τους, για να εξυπηρετούν τους ανθρώπους που ζούσαν εκεί. Αυτό μου το εξήγησε μάλιστα πρόσφατα ένας αρχιτέκτονας και μου έκανε εντύπωση, γιατί ταίριαζε και με τη δική μου αντίληψη. Μου είπε λοιπόν ότι στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική, τα πράγματα γίνονταν με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο, γιατί δεν μπορούσαν να γίνουν αλλιώς. Για παράδειγμα, τα παράθυρα των σπιτιών υπήρχε λόγος που χτίζονταν σε συγκεκριμένη θέση, σύμφωνα με τα υλικά που υπήρχαν τότε”.
    Πάντως στο φωτογραφικό του Project ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ παρατηρούμε ότι τα ασπρόμαυρα «κλικ» έχουν κάτι πολύ στιβαρό και δωρικό. Οι γυναίκες μόνες ή πολλές μαζί, σε τέλεια στοίχιση κοιτούν ευθεία στον φωτογραφικό φακό δηλώνοντας την ταυτότητά τους. «Είμαστε η κληρονομιά μας»
    Οι ασπρόμαυρες, επιβλητικές, αλλά και συνάμα ρομαντικές φωτογραφίες σε ταξιδεύουν σε μια άλλη εποχή, αναδεικνύοντας με έναν μοναδικό τρόπο, τις παραδοσιακές φορεσιές που έχουν αντέξει στον χρόνο. Κάθε φωτογραφία είναι σχολαστικά σκηνοθετημένη: οι στάσεις, οι συμπεριφορές, ακόμη και οι τοποθετήσεις των χεριών που απεικονίζονται είναι όλες χαρακτηριστικές της περιοχής από την οποία προέρχεται η κάθε φορεσιά.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.