HomeΕΛΙΞΗΡΙΑ ΜΝΗΜΗΣΤο… ξύλινο γάντι!

Το… ξύλινο γάντι!

Γράφει ο Παναγιώτης Σκληρός

Επισκέφτηκα πριν λίγες μέρες ( με την πρώτη… ελεύθερη έξοδο) ένα μουσείο που ήταν ιστορικό, όχι λαογραφικό αλλά ήταν συνδεδεμένο και με τις συνήθειες των κατοίκων της περιοχής. Ήταν πολύ σημαντικό μουσείο για  μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο της Ελλάδας και όλα τα εκθέματα ήταν εντυπωσιακά αν και υπήρχε μια σχετική εγκατάλειψη.

Ένα έκθεμα όμως μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση κι ομολογώ δεν το είχα ξαναδεί. Είναι αυτό το ξύλινο γάντι που φωτογράφησα (επιτρεπόταν). Ήταν ένα… γάντι για τον θέρο, για το θερισμό, για να μαζεύουν τα στάχυα του σιταριού χωρίς να πληγώνουν τα χέρια τους οι γυναίκες αλλά και οι άντρες που θέριζαν τους κάμπους. Αυτά τα ροζιασμένα χέρια που κάθε θεριστή, κάθε Ιούνιο έπαιρναν φωτιά. 

Επινόησαν αυτό το γάντι για να΄ναι πιο… αποδοτικά τα χέρια και φυσικά για να μην πληγώνονται. Το γάντι είχε 3 τρύπες κι άφηνε ελεύθερα τον αντίχειρα και τον δείκτη. Έδινε δηλαδή έμφαση στην δύναμη στα τρία τελευταία δάχτυλα και πρόσθετε κι ακόμα ένα δάχτυλο με αυτή την ακίδα που ουσιαστικά ήταν για να γίνεται πιο μεγάλη η παλάμη κι έτσι να μαζεύονται περισσότερα στάχυα με μια χεριά. 

C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\ξυλινο γαντι.jpg

Απ’ το χάραμα για να’χει δροσιά μέχρι το δειλινό μες τη ζέστη και μούσκεμα στον ιδρώτα, με κάνα διάλειμμα για λίγο κολατσιό «για αυτό το έρμο το ψωμί» που λέει κι ο ποιητής μας. 

Αλλά τούτο το γάντι (έτσι έγραφε η ετικέτα γι αυτό το έκθεμα) μου έφερε στη μνήμη σκηνές που έζησα μικρός,τα ακούραστα χέρια της βαβάς μου της Ακριβής και της μάνας μου στο «Φαγιά»  ή στου «Σκλαβογιάννη»  ή στου «Κοντού τ’ αχούρι» που έσπερνε πάντα σιτάρι η οικογένεια του παπούλη μου του Γιώργου του Χάλκα. 

 Αλλά και το μόχθο κάθε μάνας και κάθε βαβάς. Ήρθε μπροστά μου ολοζωντανη και τούτη η σκηνή όπως αυτή η φωτογραφία του φίλου μου του Fritz Berger όπως την απαθανάτισε στο Κομηλιό την δεκαετία του ΄60, όπως και εκατοντάδες άλλες φωτογραφίες που μας παρέδωσε για τη ζωή του ξωμάχου και του κατοίκου των χωριών μας. Μπαρμπουλωμένη για τον δυνατό ήλιο του Ιουνίου, με πρόχειρα ρούχα γιατί θα κουρελιαζόταν έτσι κι αλλιώς,το φουστάνι κούδα και με υψωμένο το δρεπάνι σαν να ετοιμάζεται για το τελευταίο χτύπημα στα αμέτρητα στάχυα που αντικρίζει, σαν να βλέπει όχι τον εχθρό αλλά την πάλη που θα δώσει για τη συγκομιδή του πολύτιμου σιταριού. 

Κι ήταν ένα πανηγύρι ο θερισμός παρόλο που είχε πολύ κόπο, πολύ ιδρώτα σε πολύ κακές συνθήκες. Μίλαγαν μεταξύ τους οι θεριστές, αστειευόταν, έλεγαν καμιά «παρόλα»για κανέναν… αργό, έτσι για να μην σκέφτονται την κούραση. Συνέβαινε αυτό στις αγροτικές δουλειές. Ήταν πανηγύρι ο θέρος γιατί ήταν η ώρα να μπει στο σπίτι το βασικό για την τροφή της οικογένειας, το σιτάρι που θα γινόταν ψωμί… Όπως και το μάζεμα της ελιάς το χειμώνα με τα παγωμένα δάχτυλα. Με πόση κούραση μάζευαν στάχυ το στάχυ, το ‘καναν χερούλι ή χερόβολα και μετά οι άντρες έδεναν τα δεμάτια και τα έκαναν εκείνες τις όμορφες κουντούρες κι όλες οι κουντούρες μια θυμωνιά . Θυμωνιά θεόρατη που την φύλαγαν οι νεότεροι με βάρδιες ή με παρέες τη νύχτα μπας και οι κουντούρες βάλουν πόδια για καμιά διπλανή θυμωνιά. Συνέβαινε κι αυτό καμιά φορά. Οι παρέες απ ότι θυμάμαι εκεί στη Ράχη στην Κοντάραινα που είχαν τα αχούρια τους αρκετοί Κονταριώτες έπιαναν το τραγούδι με καμιά φλογέρα η τσαμπούνα με κάνα φύλλο στο στόμα για ήχο και τραγούδαγαν. Καμιά φορά έπαιζαν και κάνα παιγνίδι όπως το μπίζ ή έλεγαν ιστορίες που τους είχαν διηγηθεί  οι μεγαλύτεροι απ το στρατό ή ακόμα και για νεράιδες και ξωτικά κι έσκιαζε ο ένας τον άλλο… Έτσι έφτανε το πρωί με κάνα ύπνο στα κλεφτά κάτω απ το σκίνο και με  νανούρισμα το μακρινό κουδούνισμα απ’ τα πρόβατα που βόσκιζαν στη δροσιά της νύχτας εκεί γύρω. Πιο παλιά, οι κουντούρες μεταφέρονταν κατευθείαν με τα γαϊδουράκια στο αλώνι όπου γινόταν το αλώνισμα.

Συνήθως οι αλωνάρηδες ήταν οι ίδιοι οι γεωργοί αλλά υπήρχαν και επαγγελματίες που γύριζαν κι αλώνιζαν τα στάρια . Είχαν γερά μουλάρια ή άλογα που ήταν ουσιαστικά τα εργαλεία τους.Μετά ήταν το ανέμισμα και το κοσκίνισμα του σιταριού για να καθαρίσει ο καρπός ή όπως λέμε ακόμα να ξεχωρίσει  «η αίρα από το στάρι» και χρησιμοποιούσαν αρκετά ειδικά εργαλεία για το τελικό αποτέλεσμα. Για το αλώνισμα και τις ντόπιες δραστηριότητες γύρω απ’ αυτό, θα γράψουμε σε άλλο σημείωμα.

1425255b125255d

Στα νεότερα χρόνια ερχόταν η πατόζα (αλωνιστική μηχανή) κι έκανε τα στάχυα καρπό και τον έβαζαν στα τσουβάλια μετρώντας με το«μέτρο» πόσο καρπό έκανε το κάθε χωράφι  κι ήταν πιο μεγάλη η γιορτή γιατί αφού ξεχώριζαν τον σπόρο για την άλλη χρονιά, λογάριαζαν ότι είχαν σιτάρι για ν’ αλέσουν στο μύλο κι έτσι να εξασφαλίσουν το αλεύρι για το ψωμί του σπιτιού. Για εμάς τα μικρά, δεν επιτρεπόταν να πάμε κοντά στην αλωνιστική μηχανή γιατί τα λουριά που την κινούσαν απ’  το τρακτέρ ήταν επικίνδυνα αν έβγαινε ή αν έσπαγε κανένα.

Εμείς «χανόμαστε» στο γυαλιστερό άχυρο που λαμποκοπούσε ψιλοκομμένο απ την μηχανή. Βουτάγαμε μέσα, χωνόμαστε, κρυβόμαστε, πηδάγαμε από ψηλά και χανόμαστε στον απαλό όγκο του, παρόλο που οι γυναίκες μας          τις «έβρεχαν» γιατί ήταν επικίνδυνο να εισπνεύσουμε άχυρο και να πνιγούμε.

Οι σταχομαζώχτρες αλλά κι οι άντρες που στοίβαζαν τις κουντούρες όταν το βράδυ ξαπόσταιναν κι έπαιρναν λίγο φαγητό είχαν να πουν για το πόσο γέννημα έκαμε η κάθε λαχίδα κι αν ο καιρός ευνόησε ετούτη τη χρονιά τα γεννήματά τους, λέγοντας και άλλες ιστορίες περασμένων χρόνων.

Θέρος –τρύγος – πόλεμος έλεγε ο λαός μας κι ήταν όλα αλήθεια.
Καλό μήνα φίλες και φίλοι.

Παναγιώτης Σκληρός

Προηγουμενο αρθρο
Νέες θέσεις εργασίας στη Λευκάδα από 31/05/2021 έως 06/06/2021
Επομενο αρθρο
Κορωνοϊός: 3 ελληνικές παραλίες στις 13 ασφαλέστερες της Ευρώπης

3 Σχόλια

  1. ΦΑΙΔΡΑ
    6 Ιουνίου 2021 at 10:21 — Απάντηση

    Σχόλιο στο δημοσίευμα : Το ξύλινο γάντι

    Αξιότιμε κε Σκληρέ, αργοπορημένα ομολογουμένως μελέτησα τις τελευταίες δημοσιεύσεις της εξαιρετικής ενημερωτικής σελίδας και ομολογώ πως «προκαλούμαι» σ ένα νοσταλγικό ανακάτεμα σκέψεων από το συγκεκριμένο ενδιαφέρον δημοσίευμα σας. Καταρχάς όμως πρέπει να πω πως το κείμενο αποκτά ιδιαίτερη αξία και σημασία αφού αποτυπώνονται με παραστατικό τρόπο βιώματα προσωπικά , τα οποία επιστρέφουν στη μνήμη αλλά δεν τροποποιούν την τωρινή ζωή. Κι αυτό το διαρκές πήγαινε – έλα ανάμεσα στις δυο ζωές, είναι εξόχως συναρπαστικό. Μια Αμάλθεια σκέψεων ,συναισθημάτων, βαθιάς γνώσης της τοπικής κοινωνικής ζωής , κατοικούν στην ψυχή σας και μας την κοινωνείτε απλόχερα με συμβολισμούς, νοσταλγικές διαπιστώσεις, κάποια ψήγματα φυσιολογικής μελαγχολίας και με εναρμόνιση σε πολλά σημεία της τοπικής διαλέκτου..
    Μας θυμίσατε στην Οδύσσεια των ημερολογίων, πως ο Ιούνιος παραμένει ο μήνας του θερισμού, του σταριού, της σκληρής δουλειάς , του λιοπυριού, του μόχθου και αν το προχωρήσουμε, της γιορτής, του αμίλητου νερού , των μεγάλων φωτιών του Αη Γιάννη.

    Μας θυμίσατε πως ο Ιούνιος (ή Θεριστής) και ο Ιούλιος δεν ήταν πάντα συνώνυμοι των διακοπών. Πως το ελληνικό καλοκαίρι δεν είναι μόνο οι θάλασσες και οι ακρογιαλιές του. Είναι οι καρποί του, τα νερά του, τα φρούτα του, και φυσικά το σιτάρι, που «βάφει» χρυσαφένιους τους αγρούς και εξασφαλίζει τροφή – δηλαδή ζωή – για ολόκληρη τη χρονιά που θα ακολουθήσει.
    Μας θυμίσατε πως η ζωή των αγροτών ήταν πολύ δύσκολη. Η φτώχεια, οι επιπτώσεις του πολέμου και του εμφυλίου, το σκληρό και απόμακρο κράτος άφησαν πολλές πληγές ανοιχτές για δεκαετίες. Ήταν οι εποχές που επιζητούσαν την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτάρκεια αγαθών σε κάθε οικογένεια. Η φροντίδα των πατέρων για να ζήσουν τις οικογένειές τους ήταν συστηματική και συνεχής .Η μεγάλη χαρά των αγροτών ήταν στη διάρκεια της σοδειάς. Ο κόπος τους ζητούσε ανταμοιβή. Αν η σοδειά δεν πήγαινε καλά, τότε η στεναχώρια φώλιαζε για τα καλά στην ψυχή τους και δύσκολα τους έπαιρνες κουβέντα.
    Για να πετύχει βέβαια όλο αυτό το εγχείρημα το στόχο του, οι προϋποθέσεις ήταν λίγο – πολύ δεδομένες. Επάρκεια σε όσο το δυνατόν περισσότερα οικόσιτα ζώα και κατά το δυνατόν πλήρης γεωργικός εξοπλισμός. Ο οικογενειάρχης έπρεπε να έχει γνώση των γεωργικών και των κτηνοτροφικών ασχολιών και ως εκ τούτου να έχει τα κατάλληλα γεωργικά εργαλεία ( δεν υπήρχε νοικοκυριό που να μην είχε τα βασικά αναγκαία).
    Δράττοντας της ευκαιρίας με την αναφορά σας, στο γεωργικό υποβοηθητικό εργαλείο- “ξύλινο γάντι” ,προσθέτω πως σε διάφορα μουσεία (περιβάλλοντος Στυμφαλίας ή λαογραφικά, Ιωαννίνων κ.λ.π) ονοματίζεται και «ξύλινη παλαμαριά» . Στην περιγραφή της δε, αναφέρονται οι οπές για τρία δάχτυλα και οπή για κρέμασμα. Χρησιμοποιείται στο θερισμό των σιτηρών. Είναι το ξύλινο γάντι για την προστασία θεριστών από δάγκωμα φιδιού ή κτύπημα από το δρεπάνι, Η προεξοχή του -σα γάντζο- βοηθούσε να πιάσουν μεγαλύτερη “χεριά” σταχιών . (Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετούσαν ενίοτε και κουρέλια που τυλίγονταν στο αριστερό χέρι των θεριστών, για να μην τους κόβουν τα στάχυα).
    Και βέβαια ανάμεσα στα βασικά εργαλεία ξεχωρίζω το δρεπάνι. Το θέριστρον, σύμβολο μεταξύ άλλων αέναης συνέχειας.
    Τα γεωργικά εργαλεία λοιπόν ήταν αναγκαία και βασικά όργανα για την αγροτική ζωή. Καθένα απ’ αυτά κρύβει και μια ιστορία κι έχει ακούσει τους καημούς του ιδιοκτήτη του. Συνέργησαν στο να μεγαλώσουν γενιές και γενιές. Ατέλειωτος ο αριθμός, πέρα από τα βασικά και των μικρών ταπεινών εργαλείων. Είναι σύμβολα μιας εποχής που ” έβλεπαν” ανθρώπους να δουλεύουν σκληρά, «από ήλιο σε ήλιο», να αγωνίζονται για να βγουν από τη φτώχεια και να κατακτούν ένα σημαντικό βήμα προόδου για κείνους και τα παιδιά τους. Όταν τα βλέπεις σήμερα, μουσειακά απομεινάρια μιας άλλης εποχής, συνειδητοποιείς την ομορφιά τους, την έμπνευση, το μεράκι που είχαν οι κατασκευαστές, για να φτιάξουν αρμονικά, εύχρηστα, εργαλεία ακριβείας χρησιμοποιώντας τα υλικά που διέθετε ο κάθε τόπος. Και οι χρήστες τους, τα πρόσεχαν και τα συντηρούσαν με αυστηρή ευλάβεια σα να ήταν προέκταση του χεριού τους.
    Ευχαριστούμε για το δημοσίευμα με τις «στάχινες» αναμνήσεις από τα χρόνια της αθωότητας των πατέρων και των παππούδων μας, που αφορά σε μια δραστηριότητα με σκληρή κούραση σωματική, ασύγκριτη όμως με τη σημερινή που είναι της ψυχής. Η πρώτη αντέχεται, ανταμείβεται, ξεχνιέται …
    ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ.

  2. Παναγιωτης Σκληρος
    2 Ιουνίου 2021 at 11:08 — Απάντηση

    Με τιμαται κ.Παπανελόπουλε με τα καλα σας λόγια. Καταγράφω τις θύμησες για να μη χαθουν…Ναστε παντα καλα and welcome stin patrida

  3. Spiros Papanelopoulos
    2 Ιουνίου 2021 at 01:55 — Απάντηση

    BRAVO K. SKHRE GIA THN EKSOXH PERIGRAFH SAS. SAN NA EIMAI EKEI TORA . H MONH LEKSH POU MOU THYMISATAI HTAN H PATOZA AFTH TIN EIXA KSEXASH. OSO GIA TO PHDHGMA MESA STA AXHRA APO 2 METRA KAI TIN EPAFH MOU ME MIA TSANTAROLA SE MIA SANHDA MOU KOSTHSAI EPISKEPSH ME TO LOGO KALAMITSI LEFKADA STON AIMNHSTO GIATRO GRHGORI. GREAT HUMAN BEING. KEEP THE GOOD WORK.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.