HomeΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥΟι δήμαρχοι, οι πολίτες και τα «μεγάλα έργα»

Οι δήμαρχοι, οι πολίτες και τα «μεγάλα έργα»

Τα τελευταία χρόνια δείχνει να χωρίζει άβυσσος τις απόψεις των δημοτών  και των αυτοδιοικητικών όσον αφορά τα «μεγάλα έργα» και την ανάπτυξη στον τόπο μας. Μοιάζει λες και ζουν σε άλλον πλανήτη. Αυτά που εμείς θεωρούμε «μεγάλα» και σημαντικά  έργα, αυτοί τα παραγνωρίζουν. Αντίθετα, οι προτιμήσεις τους για έργα βιτρίνας με υψηλό προϋπολογισμό βρίσκονται μακριά από τις ανάγκες των πολιτών αλλά και του νησιού, τουλάχιστον, μέχρι να  λυθούν τα προβλήματα της καθημερινότητας.

Θυμίζω κάποια ενδεικτικά παραδείγματα.

1) Το αγκυροβόλιο της Βασιλικής ξεκίνησε το 2013. Όχι μόνο δεν τελείωσε ακόμα αλλά είναι άγνωστη και η τύχη του. Το 2017 αντί για επίσπευση των εργασιών του, αποφασίστηκε η δημιουργία προβλήτας στον ένα μόλο του για οχηματαγωγά πλοία, για να εξυπηρετείται η Κεφαλονιά. Εμπνευστής του συγκεκριμένου έργου είναι ο πρώην Περιφερειάρχης, Κεφαλλονίτης, με την σύμφωνη γνώμη των τότε δημάρχου και αντιπεριφερειάρχη. Το έργο μπήκε σε τροχιά υλοποίησης και ολοκληρώθηκε από την παρούσα δημοτική και Περιφερειακή Αρχή.

Πολλά δελτία τύπου ακολούθησαν, για  την ανάπτυξη της Βασιλικής ως διαμετακομιστικού κόμβου, με τον αντιπεριφερειάρχη να καμαρώνει, καθώς φωτογραφιζόταν στην προβλήτα. Και την κυρία Κράτσα να δηλώνει πως: «Η Βασιλική θα αλλάξει πρόσωπο και προοπτική». Τόνοι από μπετόν αλλοίωσαν βάναυσα την αισθητική του τοπίου και μετέτρεψαν έναν τουριστικό οικισμό  χαμηλής κλίμακας -με ειδίκευση στα θαλάσσια σπορ- σε ένα διαμετακομιστικό λιμάνι.

Φέτος η γραμμή λειτούργησε όλο το καλοκαίρι. Για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο περισσότερα από 40.000 αυτοκίνητα μεταφέρθηκαν από τη Βασιλική στην Κεφαλονιά, με επιστροφή. 40.000 αυτοκίνητα διέσχισαν το νησί μας από την μια άκρη στην άλλη, πριν καταλήξουν στη Βασιλική, επιβαρύνοντας ένα ήδη επιβαρυμένο οδικό δίκτυο.  Έργο επιζήμιο και βλαπτικό για ολόκληρο το νησί για το οποίο οι αιρετοί μας καμαρώνουν. Και στο πίσω μέρος του μυαλού τους ξέρετε τι έχουν; Να καταστρέψουν ολόκληρο το νησί δημιουργώντας τεράστιους δρόμους  ώστε  αυτό να αποτελέσει συνέχεια των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.

2) Το 2022 ο νυν δήμαρχος έβγαλε από τα συρτάρια ένα έργο που σχεδιάστηκε πριν από 20 χρόνια για την παραλία της πόλη μας,  χωρίς να ακολουθήσει ούτε μια απλή ενημέρωση και συζήτηση με τους πολίτες. Για την πόλη μας με τα τόσα προβλήματα, η ιεράρχηση του έργου καθώς και η χρησιμότητά του,  βρίσκεται στο τέλος της λίστας από τους πολίτες.

 Είχαν προηγηθεί δυο χρόνια απόλυτης απραξίας από την Δημοτική Αρχή. Περίμενε λοιπόν πως με το ξεπερασμένο από το χρόνο και τις συνθήκες της πόλης μας έργο, θα εντυπωσιάσει. Χωρίς να έχει προηγηθεί κυκλοφοριακή μελέτη και μέριμνα, όχι μόνο για τις επιπτώσεις του έργου στον ιστό της πόλης,   στην κίνηση στο ιστορικό  κέντρο, αλλά και σε χώρους στάθμευσης. Εξαιτίας αυτών των ελλείψεων η πόλη μας το φετινό καλοκαίρι μετατράπηκε σε ένα τεράστιο νεκροταφείο αυτοκινήτων και η ζωή ντόπιων και επισκεπτών,  σε κόλαση. Έτσι θα παραμείνει και στο μέλλον μέχρι να βρεθεί κάποιος που να μην βλέπει τα αυτοκίνητα σαν… γλάστρες που τις μετακινεί από την παραλία στο δρόμο του Κάστρου.

Οι πεζοδρομήσεις δεν γίνονται με το έτσι θέλω, πριν δημιουργήσεις  εναλλακτικούς τρόπους στάθμευσης.

Σε πόλεις με ιστορικό κέντρο, όπως η δική μας, γίνεται από τους δημάρχους συστηματική ενημέρωση και καμπάνια για την μη χρήση των αυτοκινήτων σε αυτά. Δημιουργείται αστική συγκοινωνία. Κάποιοι Δήμοι έχουν προμηθευτεί μικρά ηλεκτρικά χαμηλά και πανέμορφα λεωφορεία που κάνουν τις μεταφορές των πολιτών στα ιστορικά κέντρα. Η πόλη μας, όπως έχει περιμετρικό δρόμο, είναι ιδανική.

Κυρίως όμως, στις παρυφές της πόλης δημιουργούνται χώροι στάθμευσης. Αναφέρω ενδεικτικά, χωρίς να είμαι ειδικός: κοντά στο ΚΤΕΛ, στα Βαρδάνια, (κληροδότημα Σκένα), κοντά στο Νοσοκομείο,  στην περιοχή κοντά στου Ματαγιά κ.α. Αφού γίνουν αυτά, που είναι απολύτως απαραίτητα για την πολιτισμένη διαβίωση των ντόπιων και των επισκεπτών, τότε αναπλάθονται πλατείες χωρίς να δημιουργηθεί ασφυξία σε επιχειρήσεις, οδηγούς και πεζούς.

3) Όσον για  τον υποψήφιο κύριο Βεργίνη, καθώς δεν γνωρίζουμε τις σκέψεις και τις προτάσεις του, αντιγράφουμε από το προεκλογικό του σλόγκαν το γενικόλογο και κοινότυπο: «ανάπτυξη, ευημερία». Σε κάθε τόπο είναι ζητούμενο η ευημερία. Το νησί μας έχει ένα καλό βιοτικό επίπεδο σε γενικές γραμμές. Όσο για την ανάπτυξη έχουμε φτάσει στο άλλο άκρο, εκεί  που η «ανάπτυξη» γίνεται… βλαπτική καθώς δεν είναι βιώσιμη και χρειάζεται εκ νέου προσδιορισμός τι είδους ανάπτυξη χρειάζεται το νησί. Οπότε;

Προηγουμενο αρθρο
Είδη πρώτης ανάγκης για τους πλημμυροπαθείς συγκεντρώνει Πολιτιστικός Σύλλογος Σύβρου «Αντελικός»
Επομενο αρθρο
Πυρκαγιά σε κάδους απορριμμάτων στον Άγιο Νικήτα

3 Σχόλια

  1. Tim Sherlock
    14 Σεπτεμβρίου 2023 at 08:56 — Απάντηση

    Before the authorities decide how much they will spend on a new tunnel to get to and from the island, they should think about where are all these cars going to park.
    Some of the roads are falling apart now from the constant pounding of extra traffic. Where are all the extra tourists going to stay as I think the island has already reached capacity in the summer. This beautiful island could well end up like some of the others where there are too many tourists and many will not return due to overcrowding. There is an old saying don’t bite the hand that feeds you.

  2. Χρήστος Τσιλιγιάννης
    13 Σεπτεμβρίου 2023 at 09:37 — Απάντηση

    Ισως θα πρέπει, αμέσως μετά τις αυτοδιοικηκητικές εκλογές, να οργανωθεί θεματική ημερίδα από τον Δήμο για την ανάπτυξη της Λευκάδας, με προσκεκλημένους ειδικούς, στους οποίους θα δοθεί διάστημα ενός ή δύο μηνών να μελετήσουν το θέμα. Στόχος θα είναι να ετοιμάσουν συγκεκριμένες, εφαρμόσιμες και κατά το δυνατόν κοστολογημένες προτάσεις, για την ιδιαίτερη περίπτωση της Λευκάδας, όχι μόνο θεωρία. Ποιά ανάπτυξη θέλουμε, σε ποιούς τομείς, σε ποιά ευρύτερη χωρική ενότητα, με ποιά προϊόντα και υπηρεσίες, με ποιούς πόρους (νερό, ενέργεια, παραγωγή, μεταποίηση, διατροφή) με ποιά μέτρα, δράσεις και έργα που θα διασφαλίζουν τους πόρους, θα συντηρούν την ανάπτυξη και θα προστατεύουν το περιβάλλον (θάλασσες, λιμνοθάλασσες, δίαυλος,αλυκές, έδαφος, νερά, ατμόσφαιρα) και την ποιότητα της ζωής μας, στην πόλη και στην ύπαιθρο. Πόσα σκάφη μπορεί να δεχθεί η πόλη, ο δίαυλος, οι κόλποι και η εσωτερική θάλασσα της Λευκάδας? Πόσα αυτοκίνητα η πόλη και το νησί? Ας ακούσουμε κι ας κρίνουμε και τα επιχειρήματα αυτών που σχεδιάζουν η Λευκάδα να γίνει αυτοκινητόδρομος για τη Κεφαλλονιά.

    • ΒΙΟΛΕΤΤΑ ΣΑΝΤΑ
      13 Σεπτεμβρίου 2023 at 10:56 — Απάντηση

      Υπάρχει ένα παλιό και σοφό ανέκδοτο. Στην Ελλάδα αν δεν θέλεις να λύσεις κάποιο πρόβλημα δημιουργείς επιτροπή για την επίλυση του! Αυτό μας θύμισε το σχόλιο σας.
      Αυτό το μοντέλο όμως, έκτος του ότι είναι ανέκδοτο… πνίγηκε στον κάμπο της Θεσσαλίας.
      Δεν χρειαζόμαστε επιτροπές με ύποπτα κίνητρα και σκοπιμότητες, μελέτες, μοίρασμα κονδυλίων άλλα βούληση και κυρίως συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στις όποιες αποφάσεις. Τα υπόλοιπα είναι εύκολα.
      Τα 40.000 αυτοκίνητα π.χ. που διέσχισαν το νησί μας, από την πλωτή γέφυρα μέχρι τη Βασιλική, (700 κατά μέσο όρο την ημέρα), μόνο τους 2 μήνες, είναι από μόνο του ένα τρομακτικό νούμερο.

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.