HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΗ αλήθεια για το… «τσιμέντο» της Ακρόπολης

Η αλήθεια για το… «τσιμέντο» της Ακρόπολης

Δεν ξέρω πόσες φορές έχετε ανεβεί στην Ακρόπολη και πόσα χρόνια έχετε να πάτε, προσωπικά, πάντως, την επισκέπτομαι από τη δεκαετία του ’60, ως παιδί και έχω όλες τις εικόνες της στο μυαλό μου. Σε αυτές τις έξι δεκαετίες πάντοτε οι βασικές της διαδρομές, εκεί όπου κινείται ο πολύς κόσμος, ήταν στρωμένες με τσιμέντο. Τόσα χρόνια μετά, κάποιοι το ανακάλυψαν και το καταδικάζουν.

 Τις τελευταίες ημέρες στον Ιερό Βραχο επιστρώνονται κάποιες διαδρομές με σκυρόδεμα, όπου το τσιμέντο συμμετέχει με ποσοστό 12%, παρέμβαση απαραίτητη καταρχήν για να μετακινούνται με ασφάλεια οι ΑμεΑ, αλλά και το μεγάλο πλήθος των επισκεπτών. Σε αυτήν την άκρως απαραίτητη επέμβαση βρήκε να «πατήσει» η αξιωματική αντιπολίτευση, φωνάζοντας εδώ και ημέρες ότι το υπ. Πολιτισμού “τσιμεντώνει” την Ακρόπολη.

Η αλήθεια είναι ότι διάδρομοι με σκυροδέματα υπήρχαν ήδη από το 1978, οπότε και η Επιτροπή Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως, είχε στρώσει από τα Προπύλαια μέχρι τον Παρθενώνα και πιο πέρα, ένα σωτήριο διάδρομο με τσιμέντο.

Αυτός, όχι μόνο έσωσε εκατοντάδες επισκέπτες από βέβαια κατάγματα επάνω στο εξαιρετικά γλιστερό βραχώδες της Ακρόπολης…

Έκτοτε κατά καιρούς γίνονται τοπικά επιστρώσεις με νέο τσιμέντο, ώστε να είναι ασφαλής ο περίπατος στον Ιερό Βράχο. Ειδικές επιστρωμένες (με τσιμέντο πάντοτε) διαδρομές δημιουργήθηκαν το 2004, οπότε και λόγω του αναβατορίου έπρεπε να βρεθεί τρόπος σωστής μετακίνησης των ΑμεΑ.

Κάποιοι τα κατάλαβαν αυτά προχθές…

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύουμε είναι αψευδείς μάρτυρες

Φωτογραφία του Σωκράτη Μαυρομμάτη, το ’78
δεκαετία του ΄80, μπροστά από τον Παρθενώνα.
δίπλα από το Ερέχθειο, ο τσιμεντένιος διάδρομος είναι και περισχοινισμένος.
επίσκεψη του Κάρολου Παπούλια στην Ακρόπολη, το 2010, δείχνει φρέσκο- φρέσκο τον διάδρομο προς το αναβατόριο.

Τι λέει ο Μανόλης Κορρές για το τσιμέντο στην Ακρόπολη

Εξηγήσεις για το πολυσυζητημένο ζήτημα των νέων διαστρώσεων στην Ακρόπολη, οι οποίες έχουν τσιμέντο, έδωσε ένας από τους κατεξοχήν ειδικούς, ο καθηγητής Μανόλης Κορρές, ένας άνθρωπος που γνωρίζει την Ακρόπολη καλύτερα από κάθε άλλο.

Σε επιστολή του αναφέρεται στο πλαίσιο του έργου πάνω στον βράχο για την καλύτερη πρόσβαση των επισκεπτών.

Οπως τονίζει οι επιφάνειες είχαν κατασκευαστεί τη δεκαετία του ‘70 και είχαν υποστεί από τα χρόνια και τα εκατομμύρια των επισκεπτών σοβαρές φθορές που βάζουν σε κίνδυνο τους επισκέπτες. Προσθέτει ότι το αρχικό έργο είχε γίνει με την επίβλεψη του διακεκριμένου αρχαιολόγου Γιάννη Τραυλού και ότι είχαν χρησιμοποιηθεί τα ίδια υλικά με σήμερα, δηλαδή μείξη τσιμέντου και χαλικιών.

Με αυτά τα έργα, επισημαίνει ακόμη ο κ. Κορρές, «των οποίων σχεδιασμός και εκτέλεση υπόκεινται σε αρχές διεθνών για τα μνημεία συμβάσεων, που ήδη είναι ενσωματωμένες στην νομοθεσία πολλών χωρών όπως και της δικής μας, η κατάσταση των πραγμάτων θα βελτιωθεί».

Επισημαίνει ακόμη ότι «για τους παλαιότερους, όπως και εγώ, τέτοια έργα, παρά την επιστημονική ορθότητα και την κοινωνική χρησιμότητά τους, συνεπάγονται και απώλειες συναισθηματικής κυρίως φύσεως: εν προκειμένω κάτι από την παλαιά ρομαντική εικόνα που πάντοτε θα συντηρώ στις αναμνήσεις μου (με ανάμεικτα αισθήματα) θα χαθεί. Όμως ό,τι κυρίως επιβάλλεται σε κάθε περίσταση ανάληψης ευθυνών είναι η στάθμιση οφέλους και απώλειας (που θα ήταν αχαριστία να μη τη δεχόμαστε, όταν τα οφέλη είναι πολύ μεγαλύτερα)».

Η επιστολή του Μανώλη Κορρέ:

«Οι νέες διαστρώσεις στην Ακρόπολη Οι νέες διαστρώσεις στην Ακρόπολη γίνονται σε αντικατάσταση των έως τώρα διαστρώσεων, οι οποίες είχαν την αυτή σύσταση, δηλαδή κατάλληλη μίξη χαλικιών άμμου και τσιμέντου, με παρόμοιες αποχρώσεις. Δυστυχώς, οι επιφάνειες αυτές είχαν λόγω ηλικίας φθαρεί, σε βαθμό που η εξακολούθηση της συντήρησής τους με τοπικά μπαλώματα να είναι ένα τελείως ανεπαρκές ημίμετρο. Οι παλαιές αυτές διαστρώσει έγιναν το 1976 βάσει σχεδίων και με επίβλεψη του αείμνηστου Γιάννη Τραυλού και είχαν ως κύριο γνώρισμα τη χρήση τεφρόχρωμου τσιμέντου και την σχετικά αδρή κατεργασία της επιφάνειας. Το έργο ήταν ένα από τα πρώτα που έπρεπε να γίνουν, όταν μετά την πτώση της Δικτατορίας το Υπουργείο Πολιτισμού (Υπουργός τότε ο καθηγητής Κωνσταντίνος Τρυπάνης) εγκαινίασε (Μάϊος 1975) το μακρόπνοο πρόγραμμα για την συντήρηση και αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης, αναθέτοντας το σχεδιασμό και την επίβλεψη σε μια διεπιστημονική επιτροπή ειδικών (Επιτροπή Συντηρήσεως μνημείων Ακροπόλεως, στο εξής ΕΣΜΑ), αποτελούμενη από τους Ι. Μηλιάδη, Γ. Δοντά, Χ. Μπούρα, Ι. Τραυλό, Σ. Αγγελίδη, Θ. Σκουλικίδη, κ.α. Ο Γιάννης Τραυλός, προσέφερε τις γνώσεις του σε θέματα αρχαιολογικής τοπογραφίας και την εμπειρία του ως καταξιωμένος αναστηλωτής. Ο ίδιος προέκρινε το σκυρόδεμα, όπως άλλωστε είχε πράξει και ο Πικιώνης σε παρόμοιες εργασίες, με τη διαφορά ότι η διάστρωση στην Ακρόπολη δεν μπορούσε να περιέχει ελεύθερη χρήση νέων ή αρχαίων μαρμάρων. Τα τυχαία σκορπισμένα αρχαία μάρμαρα επί της οδού των Παναθηναίων, τον κεντρικό άξονα κίνησης των επισκεπτών, από τα Προπύλαια έως τον Παρθενώνα έπρεπε να μετακινηθούν για να συντηρηθούν και η οδός να διαστρωθεί, επειδή ήδη ήταν ολισθηρή και δύσβατη, πρόβλημα επιδεινούμενο συνεχώς λόγω της γοργής αύξησης του αριθμού των επισκεπτών.

Τα περιστατικά ολίσθησης και πτώσης επισκεπτών έως το 1976 ήταν πολυάριθμα και όχι τυχαία υπήρχε σε ετοιμότητα εντός των Προπυλαίων ένα φορείο, καλά ορατό στη βόρεια πλευρά της ανάβασης. Τα τελευταία χρόνια η φθορά της υπάρχουσας διάστρωσης ήταν τόση, ώστε και πάλι να σημειώνονται ατυχήματα όπως τα παλιά χρόνια. Έτσι μετά από πρωτοβουλία της ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού, η ΕΣΜΑ και η Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, επεξεργάσθηκαν κάποιες πρώτες προτάσεις της Αρχαιολογικής Εφορείας Ακροπόλεως και κατέληξαν σε ό,τι σήμερα εκτελείται, ως συνέχεια του παλαιού έργου του Ι. Τραυλού, αλλά με τις νέες δυνατότητες της τεχνολογίας για ένα ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα. Το ζήτημα της ακριβούς οριοθέτησης των διαστρώσεων, ώστε να μη καλύπτονται μέρη του βράχου με σημαντικά, αλλά λίαν δυσδιάκριτα αρχαιολογικά ίχνη παρόδιων μικρών μνημείων ή και κάποιων κτισμάτων, δύσκολο όπως και στα χρόνια του Τραυλού, αντιμετωπίσθηκε βάσει της έως τώρα αρχαιολογικής έρευνας με συνεργασία αρχαιολόγων και αρχιτεκτόνων της Υπηρεσίας, με κύριο συντονιστή τον Μανόλη Κορρέ / τον υπογράφοντα. Στην Παρούσα φάση το πρόγραμμά μας περιορίζεται στο πλέον επείγον, την κεντρική οδό, και σε μια ήδη υπάρχουσα και διαστρωμένη με σκυρόδεμα βοηθητική, αναγκαία για τη σύνδεση του κέντρου με τον νέο ανελκυστήρα για άτομα με κινητικά προβλήματα.

Η παρούσα εργασία είναι αντιληπτή ως μέρος ενός ολικού σχεδίου για την αποκατάσταση των αρχαίων επιφανειών, η οποία κατά πολύ θα βελτιώσει τις συνθήκες θέασης των μνημείων από το επίπεδο αναφοράς που είχαν υπ’όψιν εκείνοι που τα σχεδίασαν. Υπενθυμίζεται ότι την κλασική εποχή, εξαιρουμένων μόνον του τεμένους του Διός, και κάποιων μικρών εκτάσεων, όλες οι επιφάνειες στην Ακρόπολη ήταν καλυμμένες με απολύτως επίπεδες διαστρώσεις με μείγμα χαλίκων, αργίλου και ασβέστη (χάριν των οποίων σε πολλές θέσεις ο βράχος είχε απολαξευθεί έως και 20 εκ χαμηλότερα). Αλλά εξ ίσου πολύτιμη θα είναι και η ασφάλιση έναντι φθοράς των εισέτι εκτεθειμένων θεμελίων σε πλείστα εισέτι ανοικτά σκάμματα κυρίως της Μεγάλης Ανασκαφής (1885-1891). Με αυτά τα έργα, των οποίων σχεδιασμός και εκτέλεση υπόκεινται σε αρχές διεθνών για τα μνημεία συμβάσεων, που ήδη είναι ενσωματωμένες στην νομοθεσία πολλών χωρών όπως και της δικής μας, η κατάσταση των πραγμάτων θα βελτιωθεί.

Για τους παλαιότερους, όπως και εγώ, τέτοια έργα, παρά την επιστημονική ορθότητα και την κοινωνική χρησιμότητά τους, συνεπάγονται και απώλειες συναισθηματικής κυρίως φύσεως: εν προκειμένω κάτι από την παλαιά ρομαντική εικόνα που πάντοτε θα συντηρώ στις αναμνήσεις μου (με ανάμεικτα αισθήματα) θα χαθεί. Όμως ό,τι κυρίως επιβάλλεται σε κάθε περίσταση ανάληψης ευθυνών είναι η στάθμιση οφέλους και απώλειας (που θα ήταν αχαριστία να μη τη δεχόμαστε, όταν τα οφέλη είναι πολύ μεγαλύτερα). Με αυτή τη σύντομη αναφορά νομίζω ότι δίδεται απάντηση σε ανησυχίες που, όπως φαίνεται λόγω μη ενημέρωσης, εκφράσθηκαν από ευαίσθητους συμπολίτες μας.

Καθηγητής Μανόλης Κορρές,
Πρόεδρος ΕΣ»

Λίνα Μενδώνη: Στόχος να ζημιωθεί η χώρα

Τέλος στα fake news για δήθεν τσιμέντο στην Ακρόπολη βάζει το υπουργείο Πολιτισμού δίνοντας συγκεκριμένα στοιχεία. «Όλα τα άλλα είναι πληροφορίες που διακινούνται εκ του πονηρού» αναφέρει στην δήλωσή της η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. «Όλα τα άλλα εξυπηρετούν εγνωσμένες σκοπιμότητες. Όλα τα άλλα έχουν στόχο να ζημιώσουν, όχι το Υπουργείο Πολιτισμού ή εμένα προσωπικά, αλλά τη χώρα και μόνο τη χώρα».

«Είμαστε σε μία εποχή, που φαίνεται ότι οι ειδικοί αμφισβητούνται» λέει σε άλλο σημείο της δήλωσής της η υπουργός. «Αμφισβητήθηκαν οι γιατροί. Αμφισβητούνται τώρα και οι σημαντικότεροι αρχιτέκτονες, μηχανικοί και αρχαιολόγοι, οι οποίοι υπηρετούν στην Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, με κορυφαίο τον ακαδημαϊκό καθηγητή Μανόλη Κορρέ, για τον οποίο, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι ο απόλυτος γνώστης της Ακρόπολης και των μνημείων της. Αμφισβητούνται τα 17 μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, τα στελέχη της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, των οποίων το αναστηλωτικό έργο ουδέποτε έχει αμφισβητηθεί, καθώς και οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων και η Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, καθώς και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών.»

Η βελτίωση της επισκεψιμότητας  των μνημείων στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Με τα έργα αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών στην Ακρόπολη, ο Ιερός Βράχος καθίσταται -για πρώτη φορά -απολύτως προσβάσιμος όχι μόνον στα ΑμεΑ, αλλά και σε πολίτες με κινητικά ή  άλλα προβλήματα υγείας. Όταν ολοκληρωθούν και παραδοθούν στις 3 Δεκεμβρίου 2020, μαζί με το νέο, ασφαλή υπερσύγχρονο ανελκυστήρα πλαγιάς, η εμπειρία της επίσκεψης στην Ακρόπολη θα είναι τελείως διαφορετική.

Το έργο της διάστρωσης των διαδρομών δεν αντιμετωπίζεται ως απλή συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου, το οποίο  άλλωστε  κατασκευάστηκε πριν τουλάχιστον πενήντα χρόνια με τις τότε κατασκευαστικές και επιστημονικές παραδοχές. Είναι τμήμα της μελέτης για την αποκατάσταση των εδαφών του αρχαίου ιερού του ακαδημαϊκού και προέδρου της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως κ. Μανόλη Κορρέ, του αρχιτέκτονα με την πληρέστερη γνώση για το σύνολο των μνημείων επί του Ιερού Βράχου. Οι διαμορφώσεις, οριζοντιογραφικά και υψομετρικά, ακολουθούν τα αρχαιολογικά δεδομένα, αποκαθιστώντας  τις αρχαίες χαράξεις της οδού των Παναθηναίων.  Ο επισκέπτης θα έχει για πρώτη φορά την εικόνα  που είχαν οι αρχαίοι Αθηναίοι. Η οδός των Παναθηναίων, που ξεκινάει από τα Προπύλαια και φτάνει στο ναό της Ρώμης και του Αύγουστου, είχε διαστρωθεί, εκ νέου, με σκυρόδεμα το 1978 και επιστρώθηκε με το ίδιο υλικό πολλές φορές έκτοτε για να επισκευαστεί η καλπάζουσα φθορά.  Η σχετική συζήτηση για τις διαδρομές των ατόμων με δυσκολία στην κίνηση είχε ξεκινήσει τουλάχιστον από τα μέσα του 2018, χωρίς να υπάρξει καμία πρόταση.

Πηγές: https://www.liberal.gr// https://www.protagon.gr/

Προηγουμενο αρθρο
Νίκη Λευκάδας: ήττα από τον Παναθηναϊκό σε ένα αμφίρροπο παιχνίδι
Επομενο αρθρο
Κορωνοϊός: 1.678 νέα κρούσματα στη χώρα -Στους 140 οι διασωληνωμένοι

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.