HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΤζούλιο Καΐμη

Τζούλιο Καΐμη

Eπιμέλεια Ειρήνη Περδικάρη

Ο Τζούλιο Καΐμη, (Κέρκυρα, 1897 – Αθήνα, 1982) ήταν Ρωμανιώτης (ελληνόφωνος Εβραίος) ζωγράφος και διανοούμενος, συγγραφέας, κριτικός και μελετητής του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού και της εβραϊκής παράδοσης.Υπήρξε πρωτοπόρος και συστηματικός ερευνητής του ελληνικού θεάτρου σκιών, του Καραγκιόζη.

Ο Καΐμη φιλοτέχνησε πολλούς ζωγραφικούς πίνακες τους οποίους χάριζε και σπάνια πουλούσε, χρησιμοποιώντας ευτελή υλικά και ζωγραφίζοντας σε καφενεία και ταβέρνες. Το 1995, εβδομήντα συνολικά έργα του, λάδια και ακουαρέλες, εκτέθηκαν σε μια αναδρομική έκθεση στο Εβραϊκό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Τα έργα της έκθεσης στη συνέχεια συμπεριλήφθηκαν σε λεύκωμα των εκδόσεων Caratzas με εισαγωγή του Μισέλ Φάις. Η τοπιογραφία του Καίμη τοποθετείται στο πλαίσιο της υπαιθριστικής ζωγραφικής δημιουργώντας έντονη αίσθηση του ανοιχτού χώρου και με έμφαση στην εκφραστικότητα του χρώματος, υπάγοντας την με αυτό τον τρόπο στον “εξπρεσιονιστικό υπαιθρισμό”.


Ο τρόπος απεικόνισης των πορτρέτων του Καΐμη είναι ρεαλιστικός. Η πιστότητα στην απεικόνιση του εικονιζόμενου συνδυάζεται με τη μελέτη του χαρακτήρα και της ψυχικής του διάθεσης. Η ζωγραφική του Καΐμη ουδέποτε διαμορφώθηκε από τις ορίζουσες κάποιου ιδεολογικού και αισθητικού πλαισίου, δεν υπαγορεύτηκε από κοινωνικές αναγκαιότητες ούτε απευθυνόταν σε κάποια κοινωνική ομάδα.

Ο Ελληνικός Καραγκιόζης
Το 1935 δημοσιεύτηκε από τις “Ελληνικές Τέχνες” η μελέτη του Καΐμη για τον Καραγκιόζη -γραμμένη στα γαλλικά ως συνήθιζε να γράφει η τότε ελίτ- η οποία αποτελεί το βασικότερο ερευνητικό του εγχείρημα. Ερευνά την καταγωγή του θεάτρου σκιών και την εξέλιξη του, συνομιλεί με τους δασκάλους αυτής της τέχνης, επισυνάπτει έναν κατάλογο με τα ονόματα των πιο φημισμένων καλλιτεχνών του Ελληνικού Καραγκιόζη, από την εποχή της εμφάνισης του στην Ελλάδα το 1860 έως το 1935.

Ο Ηλίας Πετρόπουλος αναφέρει στο βιβλίο του “Υπόκοσμος και Καραγκιόζης” ότι ο Καΐμης ήταν ο μελετητής που έγραψε για τον Καραγκιόζη τα πιο όμορφα πράγματα.

Η πίστη του Καΐμη για αυτήν του τη μελέτη, τον οδήγησε σε επιτόπια λαογραφική έρευνα, μέσω της οποίας συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε πρωτογενές υλικό, περιπλανώμενος σε χωριά της Αττικής και της Πελοποννήσου.

Ήρθε σε επαφή με καραγκιοζοπαίχτες, κατέγραψε μαρτυρίες, συνέλεξε πληροφορίες για τη ζωή τους, κατανοώντας έτσι τον τρόπο που χρησιμοποιούν τη σάτιρα για να διακωμωδήσουν την πραγματικότητα της εποχής τους.

Έτσι, ο Καΐμης μπορεί να θεωρηθεί ως ο πρώτος Έλληνας μελετητής που ασχολήθηκε συστηματικά με την ιστορία και την εξέλιξη του ελληνικού θεάτρου σκιών, συλλαμβάνοντας το ως ένα πολύπλευρο πολιτιστικό φαινόμενο, με διαστάσεις ιστορικές, κοινωνιολογικές και αισθητικές.

Πηγή: βικιπαίδεια

Προηγουμενο αρθρο
Ένας χειμωνιάτικος φωτογραφικός περίπατος από τον Πόντε ως τους Μύλους
Επομενο αρθρο
Έκτακτο δελτίο για την κακοκαιρία από την ΕΜΥ: Έρχεται τριήμερο με καταιγίδες και χιόνια

1 Σχόλιο

  1. Αναγνώστης
    31 Ιανουαρίου 2022 at 13:20 — Απάντηση

    © PhotoCredits: Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος (via lifo.gr)
    … «Είχε πάρει το δρόμο για το σπίτι, όταν ένιωσε τους παλμούς του να χτυπούν σε τέμπο ακανόνιστο. Ξεκούρδιστο ταμπούρλο. Που πόναγε. Σουβλί… Λύγισε τα γόνατα˙ ένας στερνός βηματισμός. Τρεμάμενος. Μετέωρος. Κάτι πάλεψε να πει. Δεν μπόρεσε˙ ένα πνιχτό, μονάχα, μουγκρητό. Λυπητερό. Πριν σωριαστεί. Ακίνητος. Στο βρώμικο τσιμέντο… Δυο – τρεις περαστικοί έτρεξαν να δουν. Ζούσε; Και ποιος ήταν; Ζύγωσαν τ’ απεριποίητο, ασκητικό του μούτρο. Τ’ αχτένιστα μαλλιά. Το φθαρμένο, λερωμένο του παλτό ˙ «ο καημένος», είπε κάποιος. Και ψελλίζοντας, πίσω απ’ τα δόντια, μια ευχή για «τον φτωχούλη του Θεού», τράβηξε, είπαν, την τσαλακωμένη άκρη ενός χαρτιού, που ξεμύτιζε απ’ τσέπη. Το διάβασε˙ είχε τη σφραγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Και ημερομηνία ημερών: «Βεβαιούμεν ότι ο κ. Giulio Caimi…» Το περίμενε για χρόνια ετούτο το χαρτί. Η έγκριση. Μιας σύνταξης. Μικρής. Για χρόνια το Υπουργείο του αρνούνταν. Όταν το κατάφερε, ήταν πια 85. Το έβαλε στην τσέπη. Και τράβηξε για σπίτι του. Με τα δυο μικρά δωμάτια και τον χορταριασμένο κήπο. Δεν μπόρεσε. Δεν πρόφτασε – ίσως, γράφτηκε, απ’ το κρύο… ή την πείνα… ή την (αιώνια) μοναξιά…
    Στο εβραϊκό κοιμητήριο της Αθήνας, μια γραφή στο κρύο μάρμαρο, στέκει πάντα να θυμίζει: «Ιούλιος Χαϊμης • Κέρκυρα 1897 – Αθήνα 1982 • Λογοτέχνης – Ζωγράφος». Ήταν. Και αυτά. Και πόσα ακόμα…

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.