HomeΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣΟ οδός Μιχαήλ Καραβέλα που έγινε Ι. Καραβέλα -Ποιός ήταν ο Μιχαήλ Καραβέλας

Ο οδός Μιχαήλ Καραβέλα που έγινε Ι. Καραβέλα -Ποιός ήταν ο Μιχαήλ Καραβέλας

Η σημερινή οδός Καραβέλα παλαιοτέρα ονομάζονταν οδός Μπέη. Ξεκινά από το ζαχαροπλαστείο του Σταύρακα και φτάνει στην οδό Φιλοσόφων. Μετονομάστηκε αργότερα σε  Μιχαήλ Καραβέλα. Είναι άγνωστο, ακόμα και στους παλαιότερους κατοίκους της περιοχής, πότε και γιατί, αντικαταστάθηκε η πινακίδα και το «Μιχαήλ Καραβέλα» έγινε  «Ι. Καραβέλα» που υπάρχει μέχρι σήμερα.

Όταν πριν από λίγες μέρες η Καίτη Κακαβούλη έθιξε την αλλαγή του ονόματος του δρόμου, ξαφνιαστήκαμε και παραξενευτήκαμε. Δυσκολευτήκαμε να βρούμε την άκρη.  Στο νησί είναι ευκολότερο να βρεθούν στοιχειά της εποχής των Βενετών ή των Τούρκων άλλα είναι σχεδόν αδύνατο, να βρει κάποιος άκρη αν αναζητά στοιχεία του 1930!

Στην μικρή μας έρευνα δεν καταφέραμε να ανακαλύψουμε αν υπήρξε  Ι. Καραβέλας. Υπήρξε όμως ένας σημαντικός πρόγονος μας, ο Μιχαήλ Καραβέλας, συνταγματάρχης και πολεοδόμος – εκπόνησε μάλιστα αφιλοκερδώς το πρώτο σχέδιο της πόλης της Λευκάδας. Αυτόν θέλησε να τιμήσει -άγνωστο σε μας, πότε- το Δημοτικό συμβούλιο δίνοντας το όνομά του στο δρόμο . Από λάθος ή άγνοια, υποθέτουμε, αργότερα το «Μ» έγινε «Ι» όταν παραγγέλθηκαν νέες πινακίδες.

Ο  συνταγματάρχης Μιχαήλ Καραβέλας διακρίθηκε για τον ηρωισμό του, τραυματίστηκε δυο φορές στις μάχες  και τιμήθηκε με σειρά από παράσημα. Έλαβε μέρος στα μέτωπα των πολέμων 1912 και 1913, το Μακεδονικό κατά την διάρκεια του Παγκόσμιου πολέμου, στην εκστρατεία της Ουκρανίας, και στις επιχειρήσεις της Μικράς Ασίας.

Κατά την διάρκεια των επιχειρήσεων στην Μικρά Ασία ως επισφράγιση του ηρωισμού του και λόγω του χαρακτήρα και της μόρφωσης του, τιμήθηκε με την θέση του υπασπιστή του πρίγκιπα Ανδρέα ο οποίος ήταν Διοικητής της Στρατιάς. Μετά την καταδίκη και εξορία του πρίγκιπα ο συνταγματάρχης Μιχαήλ Καραβέλας υπέβαλε την παραίτηση του, αποσύρθηκε και ιδιώτευσε στη Λευκάδα.

Στο 1922 επί Οικουμενικής κυβερνήσεως κλήθηκε και επανήλθε στην ενεργό υπηρεσία. Φοίτησε στην Ακαδημία Πολέμου και τοποθετήθηκε αργότερα διοικητής συντάγματος Αλεξανδρουπόλεως. Επί Βενιζέλου, μετά τις εκλογές του Αυγούστου του 1928 τέθηκε σε αποστρατεία και απομακρύνθηκε οριστικά από το Στράτευμα.

Επέστρεψε στη Λευκάδα και κατά τα έτη 1924-1926, εργάστηκε αφιλοκερδώς και συνέταξε τον τοπογραφικό Χάρτη της πόλης της Λευκάδας, ο οποίος συνέβαλε στον μεταγενέστερο ηλεκτροφωτισμό της πόλης.

(Διαβάστε για τον ηλεκτροφωτισμό της πόλης της Λευκάδας εδώ.)

Το επόμενο σχέδιο της πόλης εκπονήθηκε το 1948. Μέχρι τότε αλλά για πολλά χρόνια αργότερα και όσο τα όρια της πόλης ήταν στενά, το σχέδιο του Μιχαήλ Καραβέλα αποτέλεσε τον μπούσουλα των τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου.

Μετά από μακρά και οδυνηρή νόσο, πέθανε το πρωί της 25ης Απριλίου 1932. Η κηδεία του τελέστηκε με σεμνότητα την ίδια μέρα το απόγευμα. Η νεκρώσιμος ακολουθία εψάλη στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Της νεκρικής πομπής προπορεύονταν η Φιλαρμονική παιανίζουσα πένθιμα εμβατήρια, ενώ όργανο της Αστυνομικής Διεύθυνσης έφερε επί προσκεφάλου τα παράσημα του εκλιπόντος. Στεφάνι κατέθεσε εκ μέρους του Κοινοτικού Συμβουλίου ο πρόεδρος Δημήτριος Γιαννουλάτος ο οποίος εκφώνησε και τον επικήδειο.

«Το απόγευμα τις 25ης Απριλίου εις εκδήλωσιν σεβασμού  η Πόλις  της Λευκάδας ολόκληρος  εκήδευσεν  σεμνοπρεπώς τον Στρατιωτικόν, όστις ουδέποτε ηρνήθη ως εκ της θέσεώς του την προστασίαν του εις τους υπηρετούντας συμπατριώτας του, τον φιλόπολιν και τον υπέροχον άνθρωπον με τον αδαμάντινον χαρακτήρα του οποίου ανεξίτηλος και πάντοτε ευλαβής θα παραμένει η μνήμη εις όλους εκείνους οίτινες ηυτύχησαν να τον γνωρίσωσιν. Και αυτοί δεν είναι ολίγοι, είναι μία Πόλις, μία ολόκληρος Νήσος.»

Επειδή δεν έχουμε πολλές προσωπικότητες, ούτε μας περισσεύουν, του διαμετρήματος του Μιχαήλ Καραβέλα, θα ήταν φρόνιμο να διορθωθούν άμεσα οι πινακίδες του δρόμου. Είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε για την μνήμη του και την αποκατάσταση της τάξης. Ακόμα, επειδή η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την αμάθεια.

(Τα στοιχεία αντλήθηκαν από την εφημερίδα: «Εργατοαγροτική Λευκάς»,τις 28 Απριλίου 1932, μετά από υπόδειξη του Μάκη Μελά, τον οποίο και ευχαριστούμε.)

Προηγουμενο αρθρο
10οι Ιόνιοι Αγώνες Στίβου
Επομενο αρθρο
Διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας: Μετ’ εμποδίων… Οι γνωστές παθογένειες εμφανίστηκαν ξανά

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.